WARGA SCP

Ahad, November 03, 2013

DEMAM PIALA MALAYISA : N3 TERTUNGGAK JDT VS TRW (MALAM 7 LIKUR )

  بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
السلام عليكم
ALHAMDULILLAH


Selamat berhujung minggu buat semua. Boleh rehat-rehatkan badan 3-4 hari ni kerana cuti sambung menyambung hehehe

Aku pun jap lagi nak lelap jap . Perut dah kenyang lepas makan tengahari agak awal juga tadi dalam pukul 11.30 tengahari jugak. Hari ni kami breakfast hanya dengan segelass nescafe. Jadi tadi mak itam terus masak . Lauk kampung menjadi hidangan kami dengan pucuk manis goreng , kari udang galah serta ikan goreng dan ikan kurau masin . Alhamdulillah.

Aku  teruskan dengan coretan hari ini berkaitan demam Piala Malaysia yang akan sampai ke kemuncak malam ni nanti

Malam ni macam semua maklum adalah kemuncak sukan bola sepak negara kita yang mana perlawanan akhir Piala Malaysia yg menemukan Pahang dengan Kelantan . 

Sebagai memeriahkan perlawanan akhir nanti, ni kira n3 tertunggak aku juga dalam Piala Malaysia antara JDt vs TRW tempohari sebagai penutup tirai kecemerlangan JDT yang tersekat di peringkat suku akhir tempohari.



8.45 malam , sepak mula perlawanan suku akhir pertama menemukan JDT dengan Kelantan bermula dengan tiupan wisel pengadil. Aku ingat kalau kita tukar tiupan sepak mula tu dengan paluan gong, pasti lebih meriah kot hehehe

Aku suka menonton secara "live" di Stadium Larkin ni kerana jarak tempat duduk dengan padang tak berapa jauh berbanding Stadium Nasional. Jadi tampak jelaslah segala pergerakan pemain dan bola depan mata. 

Namun umur dah masuk suku kedua melepasi 45 menuju 50 ni, aku sebenarnya dah rabun jauh.Kalau memandu pun aku dah kena pakai cermin mata ni. Mak itam pun sama kena pakai cermin mata . Tapi kalau biasa2 je, tak perlu kami pakai cermin mata ni.





Memang malam tu, pemain JDT main lain macam sibuk menyerang macam "naik hantu" pulak. Tak beberapa minit je , satu sepakan percuma dapat disempurnakan oleh Jazarin dengan begitu cantik menerjah jaring tanpa penjaga gol kebangsaan yang juga penjaga gol Kelantan, Apek tak dapat menepis langsung bola yang macam peluru . Satu stadium bergema dengan sorakan penyokong menjadikan keadaan memang begitu meriah .

Wah, aku rasa memang JDT akan berpesta gol malam ni jika mereka dapat mengekalkan corak dan tempo perlawanan sebegitu rupa yang pada aku berjalan dengan begitu pantas sekali. Takda masa pemain Kelantan nak "menguap" dan asyik kena serang je

Sepatutnya JDT mendapat satu lagi gol lepas menjaringkan gol pertama. Tapi entah macam mana pemain JDT Hazin yang kira budak baru je dalam belasan tahun boleh sepak bola tak kena walaupun hanya berhadapan dengan Apek je.

Masa tu penonton dah berteriak . Maka ramailah "jurulatih-jurulatih" dibangku simpanan dah keluarkan pelbagai arahan dari atas tempat duduk termasuklah aku hahaha



Kelantan dapat membalas satu gol selepas itu namun hasil kerja keras Mat Yo yang kita kenal pasti sekarang sedang dilanda masalah peribadi dan dapat menjaringkan satu lagi gol dan kemudian hasil umpanannya juga kepada Shafiq Rahim telah menghasilkan satu lagi gol menuju waktu rehat dengan kedudukan 3-1.

Kalau dia orang ambik aku main , pasti bukan 3-1, tapi rasanya dah 5-1 hahaha

Tenang seketika stadium masa rehat . Perlawanan bersambung lepas rehat dengan JDT pulak asyik kena serang . Pasti Boyan Hodak jurulatih Kelantan dah bagi semangat pada anak2 buahnya dan mengatur taktikal baru . Kedudukan berubah menjadi 3-2 pula .

Aku dah mula cuak jugak kerana kalau bekalan gol tak mencukupi sebelum perlawanan timbal balik di Kota Bahru,mau kacauuuuuuu

Semakin hebat permainan malam tu bak final pulak hinggakan bukan sahaja pemain je mengalami kekejangan otot, penjaga garisan pun sama hehehe

Aku tengok tetiba penjaga garisan angkat bendera , rupa2nya dia yang "injured" hehehe

Kalau biasa kita lihat pertukaran pemain, tapi kali ni berlaku pertukaran penjaga garisan akibat kekejangan otot dan tak pernah lagi dalam sejarah Piala Malaysia berlaku rasanya hehehe



penjaga garisan menerima rawatan


Akhirnya perlawanan yang berlanjutan dengan masa tambahan beberapa minit berakhir juga dengan JDT dapat mengandakan satu lagi jaringan melalui sepakan percuma yang cantik oleh Lionel Nunez menjadikan keputusannya JDT 4 - TRW 2.

Biasalah , tamat je perlawanan tak kira JDT menang ke atau kalah, "flare" mula dinyalakan sana sini. Memang pihak PBNJ beri kebenaran bakar flare ni , namun FAM melarangnya dan kerana itulah, PBNJ dah kena denda berpuluh ribu.

Memang meriah satu stadium malam ni dah macam malam 7 likur. Semua penonton berpuashati dan tiada insiden yang tidak diingini antara penyokong JDT dgn TRW. Itu yang sepatutnya atas dasar semangat kesukanan. 

Kalah menang adat pertandingan supaya "menang tak jadi abu, kalah tak jadi arang" bak kata bidalan.

Habis game terasa laparlah pulak . Nak keluar stadium ambik masa jugak dan nak keluar parking juga ambik masa. Penonton kedua2 pasukan boleh keluar dan berjalan bersama tanpa ada sikap permusuhan. Semua berjalan lancar dan diharapkan masa JDT berkunjung ke Kelantan pun begitu jugak.





Ini n3 aku terakhir di Stadium Larkin kerana JDT telah kecundang dalam perlawanan timbal balik di Kota Bahru . Lepas ni pasti Stadium Larkin sunyi sepi hingga Liga Super Malaysia bermula pada tahun hadapan .

Pasti towkey2 jual jersey dan seangkatan dengannya yang selalu meraih keuntungan besar setiap kali ada game kat Larkin tengah tepuk dahi macam mana nak habiskan stok baju mereka kerana yang pasti takde game lagi di Larkin. Nampak gaya, kenalah depa semua yang ramai jugak jual memurah kat pasar malam atau secara online kerana passti tahun depan JDT yang berwajah baru dengan kelibat pemain import terkenal dari Argentina iaitu Pablo Aimar akan memperagakan jersey baru .

Namun kami penyokong JDT tetap meriah kerana senario ini telah menyemarakkan semula situasi bola sepak di Malaysia yang sebelum ini malap je .

Nampaknya hajat kami nak ke Stadium Shah Alam menyaksikan JDT beraksi di pentas final Piala Malaysia telah berkubur , namun kami tetap akan ke Shah Alam jugak untuk majlis konvokesyen anak sulung kami nanti. 

Alhamdulillah.








0 comments:

Catat Ulasan