WARGA SCP

Isnin, Mac 14, 2011

PANTAI PENGERANG

"jacket" pelantar minyak dan kapal2 besar
di tengah2 tu

ALHAMDULILLAH

Persisiran pantai Pengerang merupakan laluan perkapalan yang sangat sibuk. Merupakan laluan masuk ke pelabuhan Singapura dan juga pelabuhan Tg. Pelepas. Di sepanjang pantai ini , terdapat beberapa pos kawalan tentera kerana sering berlaku aktiviti penyeludupan manusia yang mana merupakan pendatang tanpa izin dari Indonisia krn jarak antara kepulauan Batam, indonisia hanya 30 minit sahaja dgn menaiki bot.

Masuk dan keluar tanpa dokumen perjalanan yg sah di waktu malam , namun banyak juga berjaya dipatahkan oleh pihak berkuasa.


Sempat bapak berhenti seketika ketika pulang dari Tg. Pengelih utk mengabadikan beberapa foto dalam format RAW dan proses ke Jpeg ikut ikut citarasa bapak.

Sebenarnya pantai ini langsung tidak sesuai utk mendi manda kerana berlumpur . Seringkali berlaku pencemaran di sini krn berlaku proses pemindahan minyak hitam terpakai di tengah laut yang merupakan satu kesalahan mengikut undang2 maritim kita.

Itu sebabnya , seringkali kita baca di dada akhbar, pihak APM (Agensi Penguatkuasaan Maritim) dapat mengkap ketika mereka melakukan pemindahan tersebut.




4 ulasan:

  1. ooo gini rupa gambar raw, apasal hijau ye? (saya cetek ilmu, heh)

    BalasPadam
  2. kakpah barubalik dari batam tapi naik kunang-kunang. tak berani la melalui laut...

    BalasPadam
  3. kog

    raw ni mcm kita beli bahan memtah nak masak mee hehehe

    lps tu terpulang pada kita nak mee tu oren ke, hijau ke, purpule ke heheheh

    BalasPadam
  4. tak jauh batam tu dgn kebun getah saya tepi hutan ni kak, tapi saya tak pernah pun pi batam hehehe

    BalasPadam