WARGA SCP

Jumaat, Mac 05, 2010

AIR BATU CAMPUR (ABC)

n3 ni sesuai dibaca waktu tengahari dan ketika cuaca terik je
sebagai pembakar semangat
he he he he


Bahan di dalam dan di luar

ABC di Korea

ABC di Jepun dikenali dgn nama Kakigori
sib baik tak kaki botol he he he

ABC di Philiphine dikenali dgn nama Halo Halo

kalau nak guna susu ni pun boleh, tapi mahal sangat

pelbagai perisa ais cream sebagai top up

cincau

cendol

Ada orang panggil ais kacang , ada orang panggil ABC ada orang panggil air batu campur. Kalau di Indonisia di panggil Ais Teller. Tak kira apa pun gelaran atau panggilannya, tapi kalau kena yang betul2 sedap, semangkuk pun tak cukup.

Aku pun tak tahu dari mana asalnya nama ni, tapi yang pasti ABC ni pernah mendatangkan hasil yang sungguh lumayan pada ku. ABC ni telah mengalami proses evolusi dari hari ke sehari sehingga sekarang kita mudah menemuinya dengan pelbagai bentuk dan bahan .

Tapi nasib-nasib jugalah, ada yang hanya cantik di luar sahaja, tapi bila rasa hampeh. Sebenarnya bahan2nya tak susah .

geram tengok kacang merah tu dengan buah kabung

Teringat aku ketika menyediakan bahan2 nya. Untuk menyedapkan rasanya, perlu memasak 3 jenis air gula . Kalau boleh biar air gula tu pekat dan likat. 1 untuk perasa ros (sirap), 1 perasa pandan dan 1 lagi gunakan gula melaka.

Berwarna-warni dgn bahan di bahagian dalam

Kemudian bahan lain seperti red beans (kacang merah besar) perlu dimasak. Kalau nak mudah beli sahaja dari dalam tin yang tersedia dijual. Jagung juga dari dalam tin.

Red kidney beans

Selain itu, kalau tak nak gunakan cincau, masak sendiri agar-agarnya . Jangan lupa juga cendol dan buah kabung .

Kita boleh letak bahan2 tu samada di dalam sebelum mengisar air batunya atau kita kisar dulu air batu dan kemudian baru meletakkan bahan2nya ke atas ais itu tadi . Siramkan dia dengan secukup rasa ketiga-tiga air gula tadi . Kalau boleh keseluruhan ais batu yang bewarna putih agar kelihatan menarik macam warna pelangi senja.

Jangan lupa susu cair dan kalau nak sedap lagi , aku dulu menggunakan susu pekat manis.

Sebagai bahan tambahan , ambillah milo sediikit dan taburkan di atas , dan kalau nak extra lagi , ais krim sebagai bahan tambahan.

Ais Cream sebagai top up
tapi biasalah, mcm top up hp juga
harga pun kena top up

Tapi pastikan semasa mengisarkan air batu tadi, mata mesin dapat mengisar dengan sehalus-halusnya air batu tadi . Kalau kasar, ABC nya tak sedap.Sebenarnya banyak bahan lagi yang boleh kita masukkan , tapi takut kosnya pula tinggi . Nanti kalau masa membayar, terbeliak mata pelanggan . Kita tidak terlalu terikat dengan bahan2 asasnya sahaja.

Teringat dulu masa aku meniaga ABC ni, terutama ketika cuaca terik . Aku rasa masa tu macam lipas kudung . Mesin pengisar kalau boleh bersuara , tentu dah bersuara meminta tolong.

Air gula yang dimasak entah berapa puluh KG habis kesemuanya, Begitu juga kacang dan jagung dalam tin entah beratus tin digunakan sehingga baru pukul 4.00 ptg aku dah gantungkan notice
"ABC , yellek, "


Selamat mencuba kalau ada mesin pengisar sendiri

Salam dari bekas pengisar ABC profesional yang telah bersara

la la la la la la

mesin ABC zaman jepun dulu
dah jadi barang antik

nasib baik dulu mesin aku guna letrik
kalau guna mesin ni
mau besar sebelah tangan ku mcm popeye
dan semput sepenuhnya

selepas siap n3 ni, aku pulak yang dah terliur
he he he

39 ulasan:

  1. salam rezeki..


    sedeh cl melihat semua ABC tuh..teringat sesuatu...

    waslam

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum Pak Itam

    Saya terbaca waktu mlm pulak
    tak apa yeee

    aduhhhh, melelehhhh


    Wassalam

    BalasPadam
  3. Salam Pak Itam...

    Bukan tenghahari jer pak hitam... waktu malam pun dah tergoda...

    BalasPadam
  4. salam


    well done..Cikgu Mas beri A++ pada presentation ni...fuuuh terbakar dalam kediginan..aduuhh sodapppnyer.


    aduhaii ni n3 mlm jumaat???

    BalasPadam
  5. salam CR...

    bukan tengahari jer bikin terlioq aih , pagi2 ni pun rasa macam nk gi kedai cari semangkuk..

    tapi kalu kat kelas ngaji ni sebutan ABC tu ada makna yg lain plak . naper tak dtg ngaji , ABC (Allah Bagi Cuti : dtg bulan ) ker ?

    BalasPadam
  6. Panas macam ni tak tahan tenguk abc

    BalasPadam
  7. salam rezeki,

    silap timing pi bukak kat sini pepagi..dah 'fening' memikirkan those colorful & superb ice-creams.

    nape pulak cl tu sedih bila nengok ABC? ingatkan seseorg yg janji nak belanja dia aiskrim ke? ke ABC? cuba pak itam usha sikit!!

    BalasPadam
  8. Salam..CR...

    Alhamdulillah...

    Sedap tengok ABC macam2 warna ada..

    Tahniah CR...pengalaman masa lalu..manis dikenang masa kini...

    Psssssst awat CL tu sedey pulak...jganlah camtu...ada kenangan jugak ker..lupakan yg sedey tu jadikan ia kenangan paling manis dalam hidup...moga kesedihan kita hilang...dan kita bersyukur kerana menjadi insan yg tidak pernah lupa akan nikmat yang Allah berikan....

    Aikkk sorry aar pak itam dah macam blog sendri pulak...sorry maa..aar

    BalasPadam
  9. err red kidney bean tu CP tak suka kalau buh dalam ABC..

    mmg x bersalah kacang tu tapi x tahu naper x suka..

    BalasPadam
  10. Salam CR,
    Ya Allah, cantiknya. Kalau saya jumpa, sure aku libas. Boleh jalan sama diabetis aku. heheh

    Lepas tu, aku yang jalan masuk hospital. ngehh ngeh ngeh

    BalasPadam
  11. oh tengah demam dan sakit tekak.
    tapi tetapppp terliur oke.
    aummmm...nyum.nyummm

    BalasPadam
  12. Salam Pak Itam,

    Tu dia, N3 yang saya tunggu-tunggu. "AIR BATU CAMPUR". Abangsulung siap panggil anak bini sekali tengok dan baca. Bila sampai cerita "tangan besar sebelah cam popeye" tergelak habis diaorang. Diaorang kata: "Pak Itam ni luculah..pak".

    Apa-apa pun terima kasih atas tip-tip yang pak itam bagi tu. Nanti bolehlah kita cuba..

    Wasalam.

    BalasPadam
  13. Salam Rezeki,

    Suka tengok mesin gelek ais tu....mesti ABC yang rezeki buat dulu superb....semua ABC atas tu best sgt....terliuq dah ni

    BalasPadam
  14. Salam Pak Itam,

    Wow menariknya rupa ABC tue semua..
    Tp yang pelinnya saya..ABC yg sy makan hanya memadai kacang + jagung je hikhik lelain sy tak berapa suka..kalo letak laici + ais-krim kira okay lagi hikhik

    BalasPadam
  15. Salam Pak itam..

    ishhh.. manyak kijam ini N3.. kat estet tengah hangat sesangat nie.. kalulah kak ngah dapat semangkuk dua.. dengan mangkuk2 kak ngah blasah.. he he..

    huiyoo, susu pekat dlm tiup cam ubat gigi!! nostalgia sehh.. masa kecik cinonet dulu2 rajin gak dok jumpa susu nie.. la nie tak pernah nampak pun.. yang ada semua dlm tin..

    BalasPadam
  16. Salam Pak Itam,

    N3 pak itam nie buat saya terkenang dolu2, masa kecik2 jiran sekampung dok jual ABC. Dulu kami panggil ais kepal..hargapun cuma 20sen. Kecik2 dulu akak tolong mak buat & jual ais krim Malaysia.

    Tapi skrg dah kurang berahi dgn ABC nie..nak jaga suara la konon.

    BalasPadam
  17. Salam CR

    Apa agaknya yg buat CL sedih bila tgk ABC tu ya.Kat Mekah tak de ABC ke?

    Mama rasa CR ni jutawan ABC..betul tak...kalau satu hari berpuluh kilo gula dll x dgn bertahun2....

    Apa2pun sekarang ni jutawan....alhamdulillah.

    BalasPadam
  18. Salam,

    Psstt betul lah tu mamaju. Jangan cakap kuat sangat nanti pak itam dengar. Selalunya orang2 kaya ni tak suka nak menonjol-nonjolkan diri. Terutama orang kaya yang kuat berpegang pada agama. Tabik lah ngan orang camni..

    BalasPadam
  19. salam cl

    napa dok bersedey, teringat dedulu masa berendut pekena ABC ka hehe

    atau ada org tu janji spi laa ni nak blanja ABC tak tertunai hehe

    takpa, nti pak itam buatkan 1 utl CL, special punya

    BalasPadam
  20. salam rozali

    tulah , pak itam dh habaq, baca tgh he he ni memalam baca kan dah meleleh air lioq hehe

    BalasPadam
  21. salam tikah

    hehe mana nak cari memalam buta ABC ni

    BalasPadam
  22. salam cm

    org demam takle makan ABC hehe

    MJ hehe michel jekson , malam jumaat hehehe

    lps jumaat, sumaat hehehe

    BalasPadam
  23. salam kak ummi

    hehe memacam istilah keluar

    BalasPadam
  24. salam kamato

    tu yang 2-3 mangkuk hehe

    BalasPadam
  25. salam kak nab

    kalau kak nab fening, pak itam yg buat n3 ni lagi feninglah he he

    nanti pak itam pi nyiasat, nape cl bersedey he he

    BalasPadam
  26. salam shami

    cl sedey psl ada panjang citenya psl ABC ni he he

    BalasPadam
  27. salam CP

    laaa , pesal tak suka , sedap apa, kalau tak makan , rugi hehe

    lain kali kacang merah tu CP kasi je pak itam kalau kita makan sesama abc hehe

    BalasPadam
  28. salam az

    libas az, jgn tak libas hehe

    mmg tergoda , lebih2 tgh , mau 2-3 mangkuk he he

    BalasPadam
  29. salam catz

    laaa, demam rupenya, esok2 lps baik demam dan sakit tekak, bolehlah pekena bang 2-3 mangkuk

    BalasPadam
  30. salam abang sulong

    cuba, jgn tak cuba
    kalau dah berjaya jgn lupa pak itam tau hehe

    BalasPadam
  31. salam rosli

    rasa2nya bolehlah tahan ABC saya dulu psl saya tak lokek bahan hehe

    BalasPadam
  32. salam syima

    pak itam kalau ada apa pun dlm mangkuk ABc tu, habis semua pak itam hantam, sib baik mangkuk dgn sudu pak itam tak hantam sekali hehe

    BalasPadam
  33. salam kak ngah

    jgn kata mangkuk, dgn mesin2 sekali kak ngah hantam hehe

    jgn hantam yg tukang buat udah le hehe

    BalasPadam
  34. salam kak ina

    jaga suara nak jadi penyanyi ka he he

    dulu ais kepal je kan, buat bulat cam bola , lps tu letak sirap

    BalasPadam
  35. salam mama ju

    takde lah jutawan, masih lagi keja mencari rezeki hehe

    dulu mmg loaded hasil ABC , alhamdulillah

    BalasPadam
  36. salam abg sulong

    pak itam kan itam, gigi ronggak tu psl tak le expose hehe

    BalasPadam
  37. Salam.. seronoknye bca entri ni.. boleh x nk tnya modal buat bisness ni brape ye..kalau boleh taw.. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam Sha

      Kalau dulu masa tu modal dalam seringgit psl masa tu brg semua tak semahal sekrg, bahannya red bean, buah kabung, cincau, cendol, milo, 3 jenis air gula, jelly serta agar2 dan top up ice cream serta susu

      Padam
    2. Wow! Seringgit je masa tu.. tu la sekarang mesti x sama mcm dulu.. terima kasih sebab berkongsi mklumat.. :)

      Padam