WARGA SCP

Rabu, Ogos 17, 2011

MADINAH : LINANGAN AIR MATA DI RAUDAH

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
السلام عليكم dan Selamat Sejahtera
ALHAMDULILLAH

Tiada yang istimewa bagi permaidani berwarna kelabu kehijauan ini jika hendak dibandingkan dengan permaidani2 lain yang tentu lebih cantik. Tapi jika permaidani ini bernyawa, pasti dia berasa sungguh beruntung dari sekalian permaidani yang ada di muka bumi ini kerana letaknya di dalam taman-taman syurga atau dalam erti kata lain, RAUDAH di dalam Masjid Nabawi.

Kami selamat mendarat jam 2.30 pagi di Madinah selepas 3 jam lebih penerbangan dari Istanbul dan semasa menuju ke hotel penginapan, taklimat ketibaan diberikan oleh mutawwif di dalam bas berkaitan waktu solat di Madinah, bilik penginapan dan aturcara harian. Kami juga dimaklumkan bahawa kamera serta hp berkamera dibenarkan dan dibolehkan dibawa oleh jemaah lelaki sahaja ke dalam Masjid Nabawi dan larangan buat jemaah wanita utk membawanya masih tertakluk kepada peraturan. Nampaknya polisi mereka dah berubah dan apakah sebabnya, nanti aku ceritakan dalam n3 yang akan datang.

Hampir 4.20 pula tiba di hotel penginapan Dallah Taibah terletak 30 meter dari Masjid Nabawi dalam kegelapan malam.Namun cahaya terang bersinar dari Masjid Nabawi seakan memanggil2 ku. Lantas aku bergegas naik ke hotel tanpa menyalin pakaian lalu berwuduk. Kami bergegas ke Masjid Nabawi yang ketika itu azan subuh kedua sedang dilaungkan .

Alhamdulillah, sempat solat berjemaah subuh dalam Masjid Nabawi di depan pintu masuk utama selepas kali terakhir berjemaah di sini 4 tahun lalu.


berdoalah sepuas-puasnya dalam raudah
peluang begitu jarang kita temui

Usai sahaja solat subuh, aku melangkah pulang semula ke bilik penginapan lantas mandi dan menyalin pakaian dan aku seorang diri bersiap semula untuk ke Masjid Nabawi semula kerana telah tertanam satu niat di hati ku,

"Aku nak masuk ke dalam Raudah , Aku nak beribadah dalam Raudah sepuasnya, Aku nak bermunajat dan berdoa dalam Raudah, Aku nak memohon keampunan di dalam Raudah dan aku nak mendapatkan keredhaanNYA"

Ya Allah, Permudahkanlah
Ya Allah, Permudahkanlah
Ya Allah, Permudahkanlah

Ku atur langkah demi langkah menyusuri Masjid Nabawi sehingga kelibat Raudah kelihatan depan mata ku. Nampak dekat tapi jauh kerana Raudah ketika itu dipenuhi dengan jemaah di hening subuh pagi ini dan semua pintu masuk ke dalamnya dikawal .

Ya Allah, Permudahkanlah
Ya Allah, Permudahkanlah
Ya Allah, Permudahkanlah

aku terus berdoa di dalam hati tanpa putus2

salah satu tiang dalam kawasan raudah

Ketika itu sekelompok jemaah telah berkumpul di tepinya menunggu peluang untuk masuk ke dalamnya. Aku pun menunggu dengan penuh sabar sambil selawat ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad S.A.W tidak putus2 dari mulut ku .

Hampir setengah jam menunggu, pihak polis mula mengarahkan seorang demi seorang jemaah yang berada di dalam Raudah keluar tanpa membenarkan kami masuk. Kelihatan petugas Masjid Nabawi pula memasuki kawasan Raudah yang telah lenggang untuk melakukan kerja2 pembersihan .

Tetiba dibelakang tabir plastik di kawasan raudah untuk jemaah muslimah, kedengaran deraian tapak kaki yang kuat menyerbu ke dalam raudah seolah-olah sekumpulan kuda yang terlepas dari kepungan . Rupa2nya ketika itu sekumpulan jemaah muslimah telah memasuki raudah yang rasa ku pasti dalam keadaan yang berebut2. Esakan dan tangisan selepas itu mula kendengaran disebalik tabir sambil ada yang telah meraung2 ditabir plastik hingga kelihatan bergegar tabir plastik .

Begitulah cabaran bagi kaum muslimah yang nak masuk ke kawasan Raudah. Tentu kalian pernah mengalaminya.

Aku pula masih sabar menunggu kerana sebentar lagi tentu kami yang telah menunggu hampir 1/2 jam di sini dibenarkan masuk .

Akhirnya penantian hampir 1/2 jam yang aku rasakan seperti bertahun2 lamanya terungkai juga akhirnya bila sekatan plastik tebal yang dibuat di situ akhirnya dibuka , dengan pantas aku mengambil saf di hadapan sekali bersebelahan mimbar dan tidak terganggu oleh jemaah2 lain yang pastinya akan lalu lalang .

Perasaan ku ....

Hanya Allah sahaja yang tahu ketika itu dan apa yang telah aku niatkan dan hajatkan sebelum memasuki raudah aku lakukankan dan laksanakan dengan sebaik mungkin dengan tenang dan tanpa ganguan .Terasa jiwa dan hati ku ketika itu kosong kerana hanya kepada Allah sahaja tumpuan ku ketika itu.

Aku pernah menjejakkan kaki ku ke beberapa kota2 besar di dunia,
namun di "taman-taman syurga" ini keadaan hati dan perasaan sangat berlainan sekali berbanding menjejakkan kaki ke kota2 besar tadi ,

hebatnya kota2 besar itu hanya pada pandangan kasar sahaja sedangkan hakikatnya berada di dalam "taman-taman syurga" ini begitu indah dan sukar digambarkan

Hanya sesiapa yang pernah berada di dalamnya sahaja yang tahu .............

Hampir 1 jam aku habiskan masa ku di dalam Raudah dengan melakukan perkara2 yang disunatkan dan dituntut berulang2 kali tanpa jemu kerana saat, detik dan ketika berada di dalam "Taman-Taman Syurga" ini pada ku sunguh-sungguh bermakna dan berharga sekali.

Aku sendiri tak pasti , berapa kali air mata ku gugur berlinangan tanpa diundang ketika aku bersujud memohon keampunan kepada Allah ketika itu dan ketika aku mengenang akan pembalasan Allah yang pasti akan tiba juga di atas setiap perbuatan dan amalan yang aku lakukan ketika hayat ku dikandung badan.

Ya Allah,
Aku insan yang lemah yang punya banyak dosa
aku tak layak berada di syurga mu
tapi aku takut dan tak mahu ke neraka
ampunilah dosa2 ku Ya Allah

Doa ku angkat tidak putus-putus ketika itu buat diri ku, isteri ku, anak2 ku, kedua ibubapa ku, kaum keluarga ku, sahabat dan rakan taulan ku serta kaum muslimin dan muslimat sekalian.


mimbar dalam kawasan raudah

Memang rezeki ku pagi itu kerana kami tidak diarahkan keluar dan jemaah lain pula yang menunggu diluar tidak dibenarkan masuk ke dalam .

Setelah kering air mata di pipi, sebelum melangkah keluar , aku sempat rakamkan detik2 indah di dalam Raudah sebagai kenang-kenangan seumur hayat ku menggunakan hp cokia n86 ku sebelum aku melangkah keluar dengan perasaan puas kerana salah satu hajat ku telah dipermudahkan dan di kabulkan oleh Allah S.W.T

Hanya beberapa keping foto sahaja yg tersiar di dalam n3 ini yang sempat aku rakamkan sebelum kaki ku begitu berat sekali utk meninggalkan "taman-taman syurga" kerana ingin memberi peluang pula kepada jemaah lain merasai kenikmatan berada di dalam "taman-taman syurga"

ALHAMDULILLAH



33 ulasan:

  1. CR,

    TQVm for sharing....kenangan umrah 2008 saya masih segar.....rindu nak ke sini lagi...

    BalasPadam
  2. untungnya orang lelaki sentiasa berpeluang bersolat di raudhah. Orang perempuan berebut-rebut. Baru dapat sembahyang sekejap dah kena halau. tak sempat nak berdoa panjang2.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tanpa NamaMac 25, 2013

      Usaha itu amat terpuji. Dah tentu, Allah anugerahkan yg istimewa untuk kaum hawa. Amiklah peluang berdoa pada sujud yg akhir.

      Padam
  3. Salam Pak Itam...

    Memang rezekilah...dapat waktu yang lama untuk bermunajat diRaudhah, Alhamdulillah...

    Ianya suatu perasaan yang sukar digambarkan kecuali kita yang pernah berpeluang ke Raudhah :)

    BalasPadam
  4. Salam Pak Itam,

    Alhamdulillah, hilang rindu, puas dapat beribadah di Raudhah, lama tu pak itam beramal..tiada tempat yg seindah "Taman Taman Syurga" ..Ya Allah dapat ker akak pergi ke "Taman-Taman Syurga" tu lagi yer pak itam.

    BalasPadam
  5. Salam Pak itam

    Terima kasih ..cantik sangat gambar yg dipaparkan..dekat benar...nampak carpet jelas ...alhamdulillah boleh nampak jelas walaupun tak pernah sampai lagi....suasana..dari dekat..walau banyak narr gambar yg dah tgok.

    Bila agaknya akan tiba giliran saya lakk...

    BalasPadam
  6. Salam..

    Sampaikan salam saya pada Baginda s.a.w

    TQ

    BalasPadam
  7. rosli

    you're welcome

    sebagai perkongsian utk menyuburkan perasaan rindu kita terhadap 2 tanah suci

    BalasPadam
  8. kak pah

    itulah dilema muslimah yang nak masuk dalam raudah, dah lah sukar
    kemudian hanya sekejap je dibenarkan

    nak doa panjang sikit, doa semasa sujud

    BalasPadam
  9. waalaikumsalam tok nab

    saya tak sangka kak, Allah bagi saya peluang lama sungguh pagi tu dalam raudah sampai tak tahu berapa kali saya ulang solat taubat dan solat hajat

    BalasPadam
  10. waalaikumsalam kak sidah

    puas sangat kak dapat berlama dalam tu,perasaan mcm rasa baru menang dalam peperangan

    insyallah, nanti ada rezeki, sampai lah kita ke sana lagi

    BalasPadam
  11. waalaikumsalam rocco

    saya dah kembali lah ke tanah air hehehe

    BalasPadam
  12. waalaikumsalam shami

    tanamkan tekad , kuatkan semangat dan azam , insyallah apabila sampai jemputan Allah, shami pasti ke sana

    BalasPadam
  13. salam,tersentuh hati tengok gambar-gambar di raudah,mohon copy gambar di raudah untuk letak di blog saya,ya Allah jemputlah aku sekali lagi sebagai tetamumu...

    BalasPadam
  14. waalaikumsalam kak zee

    alhamdulillah, ambil la kak gambar2 mana yg berkenan

    BalasPadam
  15. Tanpa NamaJulai 28, 2012

    Salam,
    Alhamdulillah..saya berpeluang masuk dan solat sunat didalam Raudah walaupun sekejap keadaan didalam agak berasak2 semua muslimah berebut2 mengambil tempat. Satu pengalaman yg sememangnya x dpt dilupakan. Airmata terus mengalir tak dapat ditahan lagi...terima kasih atas n3 ini kerana menyuburkan kembali kenangan kunjungan saya pada june 2012.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Walaikumsalam TN

      alhamdulillah

      baru lagi tu dan pasti kerinduan pada dua tanah suci akan terus subur

      insyallah

      kalau dipanggil Allah menjadi tetamuNYA lagi, pasti kita semua akan sampai lagi

      Padam
  16. Salam alaika...terasa syahdu..n dekat dihati. ?.bertmbh kerinduan untuk kesana lgi.....t.k atas perkongsian...

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam aininsofie

      alhamdulillah

      insyallah, dua tanah suci tak pernah luput dari ingatan dan kerinduan

      Padam
  17. subhanallah...semoga saya juga bisa kesana selekasnya..beautiful place.. :-)

    BalasPadam
  18. Tanpa NamaJun 03, 2013

    Baru semalam aku,suami dan ibumertuaku selamat menjejakkan kaki dgn selamatnya di bumi msia setelah hampir 14 hari berada di bumi berkah. Ditakdirkan jadual kami berubah dari oman ke madinah bertukar ke oman ke makkah. Rupanya ada hikmah maha agung tersembunyi disitu.. setelah selesai tawaf wida kami pulang ke bilik utk mengerjakan solat zohor... terkejut besar aku datang bulan tanpa ada tanda2 awal dan ianya 1 minggu awal, termenung aku seketika, aku redha. Aku sedih campur gembira. Sedih kerana tak dapat menziarahi makam kekasih Allah...Aku selalu berkata pada diriku dan anak2ku yg aku malu nak bertemu rasulullah kerana aku rasa kerdil... Ianya benar2 berlaku... kerana semua jemaah dapat masuk bertemunya sedangkan aku hanya dapat memberi salam dari luar masjid bertentang kubah hijau... mengalir deras airmataku kesedihan. Tinggal 4 hari lagi aku di Madinah ku panjatkan doa pada Allah seandainya ada rezekiku dgn izinNya izinkanlah aku masuk menziarahi kekasihNya ... Setiap kali suamiku soalat kukirimkan salam pada rasulullah dan mohon agar rasulullah tolong doakan pada Allah agar mengizinkan aku menziarahi baginda. Aku terharu di pagi Jumaat aku telah bersih ... aku yakin pada doaku dan aku redha pada ketentuan ilahi. Pukul 3 pagi aku bangun dan terus mandi wajib dan terus bersama suami pergi ke masjid nabawi utk bersolat subuh. Sampai masa untukku utk memasuki kawasan raudhah lebih kurang pukul 10pagi, hanya tinggal lebih kurang 5jam lagi akan berlepas pulang ke msia.Aku terharu pada kasih sayang Mu terhadapku ya Allah kau izinkan aku masuk ke rumahMu dan menziarahi kekasihMu... Terimakasih Allah terimakasih Allah.Terimakasih Allah.Ada seorang jemmah dari msia jugak rasanya memanggil aku menggantikan tempatnya ketika itu disaf kedua seronoknya aku... bercucuran airmata gembira, selepas itu mataku terlihat si saf pertama kosong terus aku kesitu, Terharu aku dgn kasih sayangMu Allah .. aku hambaMu yang jahil , hina kerdil mendapat kasih sayangMu utk bersolat di tempat suci ini ...taman syurga...terharu aku mendengar lagu opick RAPUH...

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam

      ALHAMDULILLAH

      setiap yg berlaku ada hikmah yang tersembunyi . Kita sebagai hambaNYA hanya mampu berdoa dan pasrah akan ketentuanNYA

      Allah Maha Mendengar dan Maha Pemurah

      Satu pengalaman yg tak ternilai berada di Raudah

      Padam
  19. alhamdulillah bulan mei 2013 menjadi sejarah bagi saya dan keluarga mencium satu diantara taman syurga yang ada di dunia...karpet hijaunya..berlari memohon ampunan bersama saudara dari seluruhpenjuru dunia untuk berdoa memohon keselamatan dan keberkahan hidup di dunia dan akherat...kelak haji adalah impian kami selanjutnya...posting yang bagus....

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam

      alhamdulillah

      semoga doa2 di sana dimakbulkan Allah

      insyallah

      Padam
  20. rozita abasJun 16, 2013

    assalamu'alaikum en rezeki, saya rindu akan permaidani di raudhah, nak ambik gambar takut mak2 arab tu marah, mohon saya share gambar permaidani di atas boleh tak.... terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam

      Ambil lah
      Halal, halal bak kata pak arab hehe

      Padam
    2. rozita abasJun 17, 2013

      Syukran haji bak kata pak arab jugak.

      Padam
  21. syukron..alhamdulillah...raudah memang mustajab..raudah merindu untuk pingin kembali...

    BalasPadam
  22. Alhamdulillah..bersyukur pada mereka yg pernah menjejak kaki di RAUDHAH. Tidak boleh digambarkan dgn kata2 mahupun berkongsi pengalaman indah ini. Saya sendiri pernah dijemput sebagai tetamu ALLAH utk bertugas kpd jemaah haji di Mekah dan Madinah pada tahun 2001, 2002 & 2003 tidak terucap, memang sayu dan terasa kerdil diri ini bila berada di bumi Mekah & Madinah. Cuma saya bersyukur sepanjang saya di sana, saya telah dipermudahkan segala urusan oleh ALLAH samada dari segi tugas ataupun beribadat kepadaNYA. Semua tempat dapat saya rasai sendiri, Mengucup Hajatul Aswad, sembahyang di Raudhah dan banyak lagi..sesungguhnya anda akan merindui utk kesana lagi...Semoga aku dipanjangkan umur utk aku menjejak kaki bersama keluarga ku..Insyallah ..AMIN

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah

      tak terucap dengan kata2 sesiapa yang pernah mengalaminya
      Moga kita dijemput lagi menjadi tetamuNYA

      Insyallah

      Padam
  23. Tanpa NamaApril 12, 2015

    Alhamdulillah,

    Tenangnya solat dan berdoa diraudah, moga aku dijemput menjadi tetamu allah sekali lagi.

    BalasPadam
  24. bagus info yg dikongsikan bg yang belum berpeluang ke sana. doakan smg saya juga dipermudahkan rezeki utk ke sana menjadi tetamunya. semoga Allah permudahkan diri ini jua merasai sendiri setiap tempat yang semua umat islam dambakan. aaaminn

    BalasPadam