WARGA SCP

Isnin, Januari 18, 2016

USA PART 22 : WASHINGTON DC (SIRI 5) : MENIKMATI PANORAMA KOTA WASHINGTON DC

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
السلام عليكم
ALHAMDULILLAH


Kedinginan musim dingin mula terasa, apatahlah apabila hujan turun membasahi bumi Washington DC . Walaupun tidak lebat, hanya seperti gerimis yang mengundang, namun ini menambahkan lagi kedinginan .

Inilah salah satu nikmat yang Allah kurniakan di sini yang buminya mengalami 4 musim yang berbeza setiap saban tahun berbanding kita yang hanya mengalami panas dan lembab sepanjang tahun.

Allah berfirman dalam surah Al-Mukminun :84-89

“Katakanlah, ‘Kepunyaan siapakah bumi ini dan semua yang ada padanya, jika kamu mengetahui?’ Mereka akan menjawab, ‘Kepunyaan Allah.’ Katakanlah, ‘Maka apakah kamu tidak ingat?’ Katakanlah, ‘Siapakah Rabb (yang memiliki) langit yang tujuh serta singgahsana yang besar?’ Mereka akan menjawab, ‘Allah yang memilikinya.’ Katakanlah, ‘Maka apakah kamu tidak bertaqwa?’ Katakanlah, ‘Siapakah yang memegang kekuasaan atas segala sesuatu; Dia melindungi, namun tidak ada yang dapat dilindungi (diselamatkan) dari (azab)Nya; jika kamu mengetahui?’ Mereka akan menjawab, ‘Allah yang memilikinya.’ Katakanlah, ‘Jika demikian, maka dari jalan manakah kamu tertipu?'
Washington Monumen





berdekatan area China Town


Kedinginan tidak menghalang ku ketika ini untuk naik ke atas tingkat dua bas ini yang tidak berbumbung untuk merasai dan mengecapi dengan lebih lagi nikmat menyedut udara dingin yang segar sambil aku menikmati permandangan kiri, kanan, depan serta belakang secara 360 darjahh kota Washington DC .

Hanya aku seorang sahaja ketika ini kat bahagian atas bas ni . Maklumlah. Musim dingin . Siapalah yang sanggup naik ke tingkat atas . Kalau musim panas pula, jangan haraplah kerana pasti setiap ruang tempat duduk di tingkat atas ni akan dipenuhi oleh manusia.





Terdapat 20 perhentian yang akan mereka berhenti dalam perjalanan mengelilinggi kota Washington DC yang dapat aku saksikan dari tingkat atas bas ni. 

Washington DC, salah sebuah dari banyak kota yang paling berpengaruh di dunia. Dari kota inilah , Amerika merentangkan sayapnya hingga ke seluruh pelosok bumi menunjukkan kekuasaannya.   

Suhu dingin  yang bertiup hampir mencecah 2 darjah akibat hujan gerimis yang turun .  Cuaca agak muram ketika ini yang terus menerpa Washington DC terus menerus menjadikan kediginan begitu terasa, namun bagi ku sungguh nyaman kerana aku rasa kulit ku tebal dan dah kematu hahaha

Kebetulan hari ni Sunday, maka keadaan lalu lintas di sekitar pekan Washington DC agak lengang. Tiada kesesakkan kerana cuti hujung minggu. Yang banyak kelihatan adalah mereka yang berjogging di mana-mana. 







Sebenarnya ada 2 Washington kat USA ni . Satu kat Oregon . Washington yang kat Oregon tu kira sebuah  negeri, Washington DC ni bukan negeri sebenarnya. Washington DC, also referred to as the District of Columbia, Washington, the District, or DC, is unique among American cities because it was established by the Constitution of the United States to serve as the nation’s capital. Washington, DC is not only the home to our federal government, but it is also a cosmopolitan city with a variety of opportunities that attract residents and visitors from around the world. 
Satu lagi yang menarik tentang Washington DC ni ialah keadaan mukabumi pekan ni yang landai dan rata seumpama meja . 
OK , kerana sejuk punya pasal, aku tak boleh lelama kat atas, karang semua beku hahaha









biasalah winter
cepat nak gelapnya


minah ni tengah jogging ni

tempat cetak duit USD

8 ulasan:

  1. As salam
    masih di us lg pak tam?
    wah..betul betul jempol ni.
    motobot kt tanah melayu dh jd rumah labah labah kot

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam

      pasepot lupa mana letak hahaha

      Padam
  2. Salam

    Kat sini pun hujan ,,, tk leh nak noreh la kalau balik dari US nanti...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam

      lupa skill nak noreh daaa hahaha

      Padam
  3. Masa winter ni makan aiskerim pon sedap! Hahahahahahaha...

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahaha

      pekena lava cake sesejuk , nikmat uncle hahaha

      Padam