WARGA SCP

Khamis, Januari 21, 2016

USA PART 23 : WASHINGTON DC (SIRI 6) : SMITHSONIAN NATIONAL AIR and SPACE MUSEUM WEST GALLERY Part 3 (#throwback perjalanan KLIA-DXB)

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
السلام عليكم
ALHAMDULILLAH

dah jadi sejarah,
Pass To London ni dah berusia 73 tahun

rokok kesukaan askar America dulu
kotaknya masih tersimpan baik

#throwback perjalanan KLIA-DXB

Sambil kalian layan foto kat Smithsonian ni, aku imbas kembali catatan perjalanan kami meninggalkan Tanah Melayu merentas satu jarak yang jauh melintasi beberapa zon waktu dunia hingga kami menjejakkan kaki di tanah Boston buat pertama kalinya.

Distance from Boston to Kuala Lumpur is around 9273.1 Miles

(14923.6 Kilometers / 8052.8 Nautical Miles)

Approximate travel time from Kuala Lumpur, Malaysia  to Boston, Massachusetts , USA is around  19 hrs, 15 mins for the direct flight. Tapi setakat ni takda lagi dari mana2 negara belah Asia Tenggara ni yang terbang terus menerus . Mesti transit punya ikut flight mana yang kita pilih. JAL dan United Arline  akan transit di Narita, Cathy Pacific transit Hong Kong. Emirates transit Dubai, Etihad transit Abu Dhabi . MAS je aku tak rasa dah takde flight terbang ke USA, depa pakai code sharing je.

Maka apabila transit , perjalanan ke sana akan memakan masa minima 24 jam atau sehari hingga ada yang makan masa sampai 28 jam dan hingga 36 jam pun ada bergantung kepada penerbangan yang kita pilih. Nak murah tiketnya , maka banyak masa nanti terbuang transit sampai melebihi 2 airport . Pilihan terletak ditangan masing-masing.

Memula aku ingat nak parking ikat kat tiang pakai rantai besi motor roda tiga aku kat Long Term Parking KLIA . Tapi memandangkan lama kembara kami kali ini, tak jadilah kami parking kat situ. Karang moto roda tiga lama tak start dan panas enjin, takut beteri kong, kang naya

Balik2 Tanah Melayu nanti , tinggal rangka je pun susah jugak hehehe

Lagi satu parking lelama rasa membazir juga. Long Term Parking kat KLIA , minima 4 hari pertama RM 144.00 dan setiap hari berikutnya selama parking kat situ RM 15.00 sehari.

Aku dah buat kira2, banyak woo nak bayar , belum masuk GST . Duit bayar parking tu boleh dapat satu Handbag Phoebe Shoulder Coach kat sana. Jadi aku minta adik ipar aku hantar pakai motor roda tiga aku serta minta dia tolong jagakan sekali , start panaskan enjin selang 3-4 hari ke sepanjang kembara kami . Settel satu bab.

Kami keluar dari KL lepas zohor hari tu . Kerana musafir , dah jamak takdim  sesiap zohor dengan asar. Tiba 4 jam lebih awal dari masa berlepas . Flight 19.20 (07.20 pm). Masa tu belum masuk magrib lagi . Dijangka tiba Dubai 22.30(10.30 pm) waktu Dubai. Sedang cantik le , terus jamak Takhir Isyak + Magrib pula kat Dubai nanti.Masa  kira dah kena ikut waktu solat Dubai nanti.

Aku memang sengaja pilih transit kat Dubai 4 jam 10 minit kerana aku tak mau terkejar2 nanti nak Conneting Flight . Ada beza atau Conneting Flight dengan Layover. Conneting Flight kira kena tukar ke flight lain dan kena turun. Kalau layover, duduk lah keras kat tempat duduk tu , kalau sejam-sejamlah jawabnya macam aku dulu masa balik dari Makkah guna Saudi Air. Layover kat Riyadh kat sejam lebih turunkan penumpang dan ambil penumpang baru sambil ada ground staff bahagian pembersihan yang naik atas flight kemas dan cuci apa yang patut.

Apabila conneting flight untuk transit kat Dubai, kena lalui sekali lagi pemeriksaan ketat na masuk depature hall kat dalam terminal .Pada hal tak keluar pun dari terminal lepas keluar pintu kapalterbang tadi. Dah prosedur mereka, kena ikutlah.  Hand Luggage, backpack semua kena scan. Kat KLIA takde pun bukak2 kasut dan talipinggang, kat Dubai ni habis semua kasut serta tali pingang kena bukak. Sampai terlondeh seluar jin aku dibuatnya hahaha

Senang pakai kain pelikat gombang je masa tu hahaha
Kalau dia nak raba, lepas tu pasti tobat hahaha

Lepas tu kaki ayam pulak melepasi pintu ajaib tu hehehe
Ramai penumpang pulak yang nak transit malam tu . Biasalah, DXB kan sebuah airport utama belah sini yang merupakan hub utama bagi Emirates dan menghubungkannya dengan serata tempat di dunia. Mereka memang sentiasa buat keuntungan , tapi yang herannya syarikat penerbangan kita pulak yang selalu buat kerugian hehehe

Settel bab kedua transit kat Terminal 3 Dubai.

Gebak-gedebuk kat sejam jugak dari memula turun flight EK 347 KLIA-DXB untuk transit tadi .Masa penerbangan tadi hampir 7 jam lebih . Walaupun sampai Dubai baru 10.30 waktu dia, mata dan badan kami sebenarnya dah mula penat kerana sepatutnya waktu tidur tu ikut waktu Tanah Melayu. Dubai - KL beza waktu hampir 4 jam rasanya.Dubai lambat 4 jam dari Malaysia. Mana tak ngantuk bijik mata, dah 2.30 pagi kalau ikut waktu Tanah Melayu. Walau pun dah "turu" kat 4-5 jam tadi dalam flight, tapi ngantuk terasa lagi.Lagi satu dah hampir setengah hari tadi dari mula keluar dari KL.Mana badan tak letih.

Selesaikan apa yang patut dulu dengan Allah, lepas tu lepak kat Ocean Basket Dubai International Airport kat Terminal 3 layan Fish n Chips serta tea o panas. Free meals by Emirates kerana transit lebih 4 jam. Ada 2 jam lagi, ronda2 kat Duty Free kat Terminal 3 tu. Malam tu tengah peak hours , ramai orang mana2 pun dalam Terminal 3 tu yang punyalah besar .Takde beli apa2 pun kerana kami nak ke Amerika. Kat sana melambak bebarang dan 10 ganda lebih murah . Just cuci mata je kat Duty Free tu.

Kemudian cari gate untuk penerbangan seterusnya ke Boston dan baring kat kerusi malasnya rehatkan diri berdekatan gate tu . Mak Itam sempat tidur sambil aku layan free internet kat hp aku.

60 minit sebelum waktu berlepas nanti pukul 02.50 pagi waktu Dubai, depature gate dah bukak. Kami kira yang awal melepasi pemeriksaan keselamatan dengan begitu mudah tanpa mereka minta kami bukak dan periksa backpack aku serta hand luggage. Tapi aku tengok lepas tu ramai juga yang mereka periksa . Alhamdulillah , Allah permudahkan.

EK 239 DXB-BOS untuk kembara seterusnya yang akan makan masa hampir 14 jam lagi

Settel Bab ketiga apabila dah naik flight tersebut .

kokpit jet pengebom America dulu

mereka merintis sejarah dunia penerbangan suatu ketika dulu

Antara Highlights
1903 Wright Flyer

Wright Bersaudara
pencetus idea dunia penerbangan

5 ulasan:

1. terima kaseh berkongsi maklumat.ada baiknya tuan buat catatan begini.insyallah mungkin panduan utk saya dan orang lain.

BalasPadam
  2. Tanpa NamaMei 21, 2016

bolih cerita persiapan tuan kembara keboton.kos dan kaedahnya samada melalui package atau solo