WARGA SCP

Jumaat, September 11, 2009

EDINBURGH CASTLE

Alhamdulillah, kami mulakan pengembaraan di bumi Scotland ini hari ini dgn penuh kesyukuran. Pagi ni breakfast roti bakar dengan telur bersama english tea.

Program hari ini untuk setengah hari, kami bercadang untuk menjelajahi Edinburgh Castle, sebuah kota lama.Check out lepas tu terus menuju ke sana.






Kena awal sikit psl nak lihat "change of guard " kat depan castle tu sebelum pukul 10.00 pagi.Pelawat dah mula ramai pagi ni. Harga tiket 10.30 pound p.p.






Hero kami dgn camcordernya merakamkan upacara tersebut yang berjalan agak serius juga dgn diselangi lawak jenaka mereka.Kemudian pintu kota di buka dengan rasminya untuk pelawat.

Lama juga kami menghabiskan masa di dalam kerana pelbagai bahan pameran bersejarah ratusan tahun yang dipemerkan di dalamnya. Kotanya sangat besar .




Ia bukan merupakan castle yang tercantik di Scatland, tetapi castle yang paling terkenal sekali di Scotland dan jumlah pelawat yang datang kira-kira 1 juta pelawat setahun. Paling ramai pada musim panas .

Ikutilah pengembaraan kami dalam "Edinburgh Castle "

Pintu masuk di dalam




Keadaan penjara asal di sini

Rasanya topi ni mau ratus tahun, dapat kat kaki ekor kat mesia ngeh, ngeh,ngeh

Keadaan asal pintu penjara yg berusia ratusan tahun





Ramai juga pelawat hari tu

Ni , bapak segala meriam , tgk peluru dia tu , mak datuk

6 ulasan:

  1. salam CR,

    wauu menariknya...CR, kat dalam musium sana boleh bawa masuk kamare ke? ke ade sesetengah kawasan aje yg boleh ambil gambar?

    BalasPadam
  2. Salam Hanis,
    dalam kota tu banyak bangunan2 lain, ada yg boleh bwk masuk kamera dan ambil gambr, ada juga berapa bangunan yg tak boleh ambil gambar terutamanya bahan berbentuk dokumen yg rasanya beratus2 tahun lamanya.

    BalasPadam
  3. Salam CR,

    awak ni menag mahir amik gambar yer. cantik la

    BalasPadam
  4. Salam AZ,

    takdelah mahir sgt, cuma perlu tahu keadaan mode kat camera mengikut situasi, cuaca dan jumlah cahaya .

    BalasPadam
  5. Salam
    Rasanya tempat yg x dibenarkan ambil gambar, bilik yang tempatkan Royal Regalia. Ada crown, pedang dan beberapa khazanah tak ternilai rakyat Scotland.
    Stone of Destiny (Liath Fàil)menurut lagenda Scotland, bekas bantal Jacob (Nabi Yaakub) digunakan untuk coronation raja2 Scotland.

    BalasPadam
  6. Salam Khairyn,
    barang tu rasanya beribu-ribu tahun usianya. mana mrk dpt bekas bantal tu dan apa kaitannya dgn sejarah mrk ?

    BalasPadam