WARGA SCP

Selasa, Januari 18, 2011

KISAH 3 EKOR LALAT di MAKKAH

ALHAMDULILLAH

Musim haji baru berlalu. Tentu pelbagai peristiwa suka duka para jemaah akan kekal di sanubari hingga ke akhir hayat.

Hari ni , bapak nak berkongsi sedikit cerita berkaitan seorang sahabat bapak yang bapak panggil Abang seperti yg diceritakan olehnya sendiri pada bapak.

Kami berbual panjang tentang pengalamannya menunaikan haji baru2 ini. Syukur alhamdulillah , beliau dapat mengerjakan semua rukun dan wajib haji dengan sempurna dan melakukan perkara2 yang disunatkan ketika di sana. Semoga dia mendapat haji yang mabrur.

Kisah 3 ekor lalat yang sentiasa mengekorinya meninggalkan kesan dalam pertemuan kami.
Ceritanya bermula semasa dia bersarapan di hotel penginapan selepas solat subuh. Kelihatan banyak lalat di meja makan. Dibiarkan begitu saja lalu terdetik di hatinya,
"rasanya petugas tak lap meja, tu sebab banyak lalat "

Selepas peristiwa tersebut, ke mana dia pergi , 3 ekor lalat sentiasa mengekorinya hinggakan ke masjid dan bilik . Ia berlarutan 1-2 hari juga hinggalah Allah detikkan dalam hatinya,
"mungkin ada yang terlepas cakap"

Lalu dia mengingati kembali peristiwa di pagi itu
Perkara yang dia lakukankan selps itu ialah memohon keampunan Allah dan solat sunat taubat di Masjidil Haram , namun 3 ekor lalat itu masih menemaninya.

Akhirnya, semasa bersarapan , dia menemui petugas tersebut
katanya,
"Abang minta maaf kerana menyangka kamu tak lap meja hingga menyebabkan lalat banyak"

Pemuda itu terpingga juga dan memaafkannya .

Sejak itu, 3 ekor lalat yang menemaninya hilang begitu saja.

Allahuakbar

Apa yang boleh kita ambil sebagai pengajarannya, sikap beliau yang mengakui kesilapannya dan segera meminta maaf kepada pemuda itu .Kita sebagai manusia yang lemah sentiasa dibisik-bisikan oleh syaitan agar sentiasa bersangka tidak baik ke atas sesuatu kejadian sedangkan setiap kejadian itu adalah urusan Allah yang menentukan.

Adakah kita juga tergolong dalam golongan yang mahu mengakui kesilapan kita ?

Ya Allah, aku rindu nak mengunjungi dan beribadat di Rumah Mu,
Permudahkanlah.

19 ulasan:

  1. Subhanallah...Seperti ibu saya yang menunaikan haji 5 tahun lepas..dia terdetik dalam hati masa menunaikan solat di masjidilharam..dalam hatinya dia berkata tak de pun lalat atau semut dalam masjid nih..bersih jer..ketika baru nak solat...ada seekor lalat asyik hinggap pada muka ibu..lepas solat ibu terus solat taubat...Allah maha mendengar segalanya..

    BalasPadam
  2. Salam pak itam..

    Saya juga terkesan atas n3 ini. Alhamdulillah pengalaman cerita pak itam banyak memberi panduan pada saya....dalam menjalani dunia perniagaan dan masyarakat sekeliling. Terima kasih..segala penyudah masalah saya telah memihak kepada sya. Sesungguhnya janji Allah itu benar.
    Tahniah dan terus menulis untuk kawan2 semua

    BalasPadam
  3. wow, hebatnya pergi mintak maaf!

    BalasPadam
  4. Salam...
    Thank you for sharing and reminding, lest we forget...that is the consequences of the little things we do without thinking...Subhanallah...

    BalasPadam
  5. Assalamualaikum Pak Itam

    Moga Allah tidak menguji kita dgn ujian tak mampu kita tanggung

    Wassalam

    BalasPadam
  6. Salam Bapak Itam,

    Allahu Akbar...Allah maha besar

    BalasPadam
  7. Salam Bapak Itam,

    Allahu Akbar...Allah maha besar

    BalasPadam
  8. salam,
    berlaku jga pd saya,dimana stlh penat tlg org terutma yg tua2,brkta sya pd kkak sya ktika nak memulakan tawaf "kita jgn tlg org dah,susah".nak mula sja lgkah,ada sorag hmba Allah,trik telekong sya,n tak lepas2 smpai 7 pusingan.Ya Allah sesungguhnya egkau maha mendengar..

    BalasPadam
  9. Maksudnya jangan dok mengata walau dimana kita berada...

    BalasPadam
  10. kalau di mekah kita selalu bercakap berjaga-jaga kerana balasannya kadang2 tiba pada masa itu juga.
    Sebaliknya di tanah air sendiri kita selalu cakap main sedap mulut.

    BalasPadam
  11. hati cantik

    itulah kebesaran Allah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

    BalasPadam
  12. waalaikumsalam syami

    belajar kehidupan dari pengalaman seharian, insyallah

    yg baik jadikan teladan,
    yg buruk jadikan sempadan

    BalasPadam
  13. KOG

    walaupun dia seorg ketua jabatan, tapi dia mengakui kesilapannya

    BalasPadam
  14. waalaikumsalam marla

    berkongsi yg baik demi kebaikkan semua

    BalasPadam
  15. waalaikumsalam atuk

    semoga kita tabah akan setiap ujian dan dugaan

    BalasPadam
  16. waalaikumsalam ibu

    itulah kebesaran Allah

    BalasPadam
  17. waalaikumsalam rosnah

    allahuakbar

    dia maha mengetahui apa saja yg terdetik dalam hati kita

    kita sebagai manusia yg lemah perlu sering menginsafi diri

    BalasPadam
  18. kak pah

    itulah kita , manusia yg lemah
    tapi cuba sentiasa memperbaiki diri demi kebaikan

    BalasPadam