WARGA SCP

Rabu, September 16, 2009

ISLE OF SKYE KE LONDON

Seekor ibu kambing berbiri yang bulunya sgt tebal
kerana di sini suhunya sentiasa sejuk. Lihatlah kekuasaan
Allah mencipta sesutu yang bersebab.

Asalnya ketiga-tiga anak kambing yg comel ni mengadap
aku, tapi bila nak snap je, semua pusing , last nampak montot je.
segan kot agaknya

Lihatlah cuaca bak kata noor, suam2 kuku kul 10.12 pg tu

Pukul 10.00 pagi kami bertolak dari The Gables , Potree memulakan perjalanan pulang ke Kota London. Destinasi pertama kami ia Skye of Lohash, sebuah pekan kecil selepas jambatan . Menikmati kesegaran udara pagi seketika .

Pekan kecil

Perjalanan diteruskan sehingga kami sampai ke Eilan Donan Castle .Sebuah castle lama yang menjadi persinggahan ramai pelancong . Tempat letak kereta dan bas tersedia.

Pagi tu masa singgah kat sana lebih kurang pukul 11.35 pagi, ramai juga pelancong kerana hujung minggu.Bayaran masuk 4.50 pound.Scottish yang jaga kat pintu masuk siap beri pedang yang dipinggangnya untuk aku bergambar.

Sempat posing 2-3 kali dengan mama ni. Lepas tu kasi sikit tips.

Perjalanan diteruskan menuju Fort William.Suasana seakan-akan gelap dan muram , tapi itulah bumi Scotland. Di kiri-kanan jalan , terlihat ramai kumpulan pendaki yang sedang melakukan aktiviti "Hill Walking "

Aku panggil bukit botak. Tiada tumbuhan tumbuh kerana terletak di kawasan tanah tinggi Scotland dan cuacanya yang sejuk

Lihatlah fenomena alam ciptaan Allah.
Langit macam nak runtuh.Awan kat atas kepala tu.

3.51 ptg

Pukul 4.00 ptg kami sampai ke Loch Lommond. Sebuah destinasi utama bagi pelancong . Terdapat R & R di sini yang penuh dengan pegunjung. Kena secawan "kaporcino" panas terasa nikmatnya dengan cuaca yang dingin. Tu yang bercakap keluar "asap" dari mulut. Ngeh,ngeh,ngeh

Bot persiaran di Loch Lommond

Cantik dan jinak betul itik liar ni, entah apa namanya. Aku panggil itik kepala hijau.

Setiba di Glasgow ,kami singgah sebentar di rumah kenalan "pilot" kami di sebuah flet.Mereka merupakan pasangan suami isteri bersama beberapa orang anak yang sedang melanjutkan pelajaran mereka di peringkat PHD. Sungguh gembira mereka kerana menerima kunjungan kami. Sempat solat dan menjamu selera.

Kerana kesuntukan masa dan perjalanan jauh lagi, kami membatalkan hasrat untuk memasuki bandar Glasgow lalu meneruskan perjalanan ke Kota London.

Melalui Glasgow

6.50 ptg

Dari Glasgow lebih kurang pukul 5.30 ptg kami teruskan perjalanan ke Kota London melalui M 40. Tiba kat Rugby Warwick masuk ke M 1. Ingat dalam perjalanan, nak singgah kat Mancester. Tapi masa tu dah hampir pukul 09.30 malam. Jadi aku tangguh dulu niat aku nak ke sana.

Target boleh sampai London pukul 12.00 malam.Masuk je motorways, menuju London, kami semua dah mengantuk dan kepenatan . Apalagi tidurlah, aku temankan pilot , pilot kami je tak boleh tidur, kalau tidur juga, mmg semua tidur tak bangun-bangunlah jawabnya ngeh,ngeh,ngeh Menuju London, papan amaran yang terdapat di M 1 menunjukkan long delay kat junction 8 - 12. Sistem amaran kat motorway di UK ni sangat efesien dan boleh dipercayai. Terdapat cctv di setiap km di motorway ni. Mereka boleh memantau pergerakan kenderaan kat motorway.

Nak mengelakkan kesesakkan , terus pusing ikut Luton.

Banyak pengalaman yang dapat aku kutip sepanjang berada di bumiScotland ini. Sebagai panduan ,kalau memandu , pastikan bawa sebotol air dan kain lap cermin kerana terdapat banyak serangga yang melekat kat cermin. Pakai wiper kereta pun tak hilang malah cermin jadi berminyak. Kebiasaannya serangga kecil tu keluar pada musim panas. Masa winter tak ada pula.

Kebanyakkan Scottish yang aku temui sungguh ramah dan mengalu-alukan kedatangan pelancung. Aku kalau menginap kat B&B suka melihat buku pelawat yg disediakan.Dari pelbagai pelusuk dunia yg mengunjungi B&B tersebut akan menulis kata-kata dan menurunkan tandatangan . Apabila teringat B&B , aku terfikir program Home Stay yg dijalankan di negara kita, tapi kenapa kurang mendapat sambutan pelancung asing. Sedangkan rata-rata B&B yang aku kunjungi di sana selalu fully booking.

Hampir pukul 02.00 pagi baru sampai. Hampir 16 jam dalam perjalanan dari Isle of Skye ke London . Terasa penat tapi berbaloi kerana dapat melihat panorama alam semulajadi ciptaan Allah dan mengetahui budaya orang lain . Alhamdulillah, selamat pergi dan selamat kembali.

Perjalanan dimulakan menyusuri sebelah timur lalu kembali ke London di sebelah barat memberikan pengalaman dalam perjalanan yang berbeza.

Keseluruhan perjalanan mengelilingi Scotland memakan masa 4 hari. Jarak perjalanan sepanjang 4 hari tu hampir 2000 batu . Puas hati kerana dapat sampai ke hampir semua tempat yang menarik.Alhamdullillah, tiada sebarang masalah yang timbul di sepanjang perjalanan.Mereka menerima kedatangan kami sebagai pelancong tanpa prejudis walaupun kita sering digembar-gemburkan tentang keganasan orang islam oleh pihak barat.

Perjalanan aku ni free and easy. Tak terikat dengan masa. Boleh berhenti mana-mana yang kita suka.Berkaitan makanan pula, tiada masalah .Rendang dan sambal ikan bilis yang dibawa tak basi walaupun hampir seminggu. Pakaian pula tak perlu basuh kerana tak berbau busuk . Keindahan alam ciptaan Allah dapat aku saksikan sepanjang perjalanan .Bak kata orang tua ,"jauh perjalanan, luas pandangan".Insyallah, jika dipanjangkan umur dan dimurah rezeki, aku akan sampai lagi.

9 ulasan:

1. Salam CR..

alaaa.. dah abis ke CR, ishhh.. cam tak puas membaca & menikmati segala keindahan ciptaan Allah.. emmm, lepas nie CR nak bawak kita orang mengembara kemana lak??.. teruja nih..

psstt.. sementara break kisah2 'obersea' nie, kluarkan N3 pasai nak raya lak.. kisah raya waktu kecik2 dulu.. baru meriah.

p/s: raya cheq biasa2 je tn ismet, malam raya di damansara, subuh raya bertolak ke utara.. macam tu lah tiap2 tahun.. kemeriahan menyambut aidil fitri sudah tak terasa setelah arwah ayahda pulang kerahmatullah.. raya untuk anak2 je..

cop cop.. dik hanis kata dia nak p ‘holy land’.. ngeh ngeh ngeh

2. Salam CR,

alaaaa dah habis ke pengembaraan CR & bag2 tariknyaaa di bumi Scotland..huhuhu..
    hanis dok berangan2 ye laaa berangan dok menyanyi lagu industan kat bukit2 tu..pastu naik kete mewah..pusing sana..pusing sini...cam dlm cite industan tuuu...dah habis pulaa...huhuhuh...

kak noor tu laaa...sbb tak dapat nak jd bag tarik CR...hanis p "holy land" jee laaa kan....ngeh ngeh ngeh

3. Salam rezeki
    Tahukah anda.. chewah.. tahukah anda bahawa lokasi penggambaran Shah Rukh Khan ngan Rani Mukarjee dok nyanyi lagu Kuch Kuch Hota Hai tu letaknya di Eilean Donnan Castle huhuhu.. tak percaya pi tengok balik music video tu. We all pun x perasan pada asalnya. Bila dah balik dari meronda Scotland tu tetiba datang mood nak tengok filem hindu ni. Dah tu baru perasan tempat2 tu semua. Eilean Donnan ni pun lokasi untuk filem Maid of Honor huhuhu. Tempat lain filem hindu dlm lagu tu kat Tantallon Castle and Melrose Abbey hahaha.. adeh!
    Loch Lomond tu lokasi biasa warga Glasgow buat BBQ. Selalunya kat bahagian Duck Bay.
    Kawan kat Glasgow tu duduk flat kat mana ye? Kalau tempat famos warga Malaysia ni flat kat bahagian Timur. Tapi dua2 tempat ni dekat dengan Tesco besar :)

4. salam kak khairyn,

tu laaa....dr semlm hanis dok terbayang dok menyanyi2 lagu2 hindustan tu..termasuk laaa lagu kuch kuck kota hai tu (lagu bunyi keretapi nak rosak ;-) )....dok berlari2 kat bukit2 tu....walaupon gambar CR nie takda salji...tp hanis boleh bayangkan dah hanis dok main sky & main salji....malangnyaa....mimpi2 hanis tu terhenti dah arini...dah habis cerita Scotland.....kak noor kejut suruh nyanyi lagu raya pulaaa...huhuhuhuhu

5. mohon laluan..

salam hanis
    hahaha.. sorry tergelak nih sebab dok terbayangkan hanis bergolek dengan kain sari melilit badan. Ops! XD

blog saya dah memang menyanyi lagu raya jer.. semangat betul hahaha

6. Salam Noor,

betul tu, raya utk anak2 je ,masa kita dh berlalukan, nasib baik saya bary 12 tahun ngeh,ngeh,ngeh

ok, hasis nk pegi holyland ye, lps raya nanti kita pegi hong kong ye tgk holu land
    ngeh,bgeh,ngeh

7. Salam hanis,

guling punya guling terus masuk tasik ngeh,ngeh,ngeh

ok lps raya nti kita pegi holyland hong kong

8. Salam Ryn,
    lupalah pulak nama tmptnya, tapi banyak flet kat situ tinggi2 pulak , nk masuk lifnya kecil je .

9. Salam ,

tapi byk2 tmpt yg kami pegi, saya rasa scotland mmg cantik, tak sibuk, tenang, rasa relax btl vacation tu .