WARGA SCP

Isnin, Julai 30, 2012

BANYAK SOALANNYA

ALHAMDULILLAH

Orang kata susah nak dapatkan visa ke USA sampai ada yang mohon 3-4 kali masih gagal. Aku sangat setuju dengan dasar mereka yang pada hakikatnya melindungi rakyat mereka sendiri dari kebanjiran PATI , namun setiap hari ramai rakyat Mexico dan seangkatan dengan bergadai nyawa hanya untuk masuk ke US . Kalau kita tengok dokumentari berjudul US Border , lihatlah bagaimana mereka menjaga setiap inci negara mereka dari dicerobohi oleh PATI.

Cuba kita lihat sekarang kebanjiran PATI ke negara kita yang mencapai tahap serius terutama di bandar2 besar . Lagi satu masalah utama yang masuk secara sah dengan pelbagai jenis visa seperti Visa Pelajar, Visa Semasa Ketibaaan dan pelbagai visa lagi menyebabkan sekarang pelbagai masalah sosial timbul yang mendatangkan kemudaratan kepada kita.Kita mesti mengakui bahawa sistem pemberian visa kita agak kurang ampuh .

Amoi2 yg masuk dengan visa pelancong dan visa pelajar akhirnya berbondon2 setiap malam menjadi kupu2 malam , rakyat africa pula yang masuk dengan visa pelajar pula sekonyong-konyong menjadi mat-mat salleh yang handsome di alam maya lalu berkeliaran di alam maya mencari mangsa seterusnya dalam sindikit penipuan .

Oleh itu , sesebuah negara yang berdaulat seharusnya menjalankan satu sistem tapisan yang ketat agar yang datang ke negara mereka hanya berniat baik dan pasti akan kembali ke negara asal .

Tu sebab pelbagai soalan yang perlu dijawab dalam DS 160 secara jujur . Itu belum lagi masa interview. Setiap soalan mesti mempunyai jawapan dan dokumen sokongan untuk diajukan nanti semasa interview. Barulah itu dinamakan sebagai langkah2 pencegahan . Negara kita seharusnya berlajar dan mengambil apa yang baik dari mereka agar kedaulatan negara kita terus terjamin. Hendakkah kita nanti zaman anak cucu kita merempat di negara sendiri akibat PATI yang melambak di sana sini .

Langkah pertama, gambar foto ku yang telah diedit menggunakan "tool" yg mereka sediakan perlu "diupload" terlebih dahulu dan barulah ke sessi seterusnya.

Macam biasa soalan bahagian A mengenai personal, alamat serta maklumat passport. Kat situ je jangan keliru kerana mereka menggunakan 'Sir Name" dan "Given Name"

Bahagian B buat aku pening sikit kerana diminta "travel information" seperti tarikh ketibaan ke USA , No Flight dan tiba di mana, lokasi yang aku nak kunjungi , alamat hotel , US Contact Information . Aku belum pun booking tongkang dan hotel nanti di sana ,macam mana aku nak isi. Jadi aku ingat kata staff dia masa aku telelefon , isilah jawapan dengan sejujur-jujurnya ikut kesesuaian . Maka aku isilah mana yang patut .

Bahagian seterusnya ialah maklumat keluarga hinggakan nama atuk2 kita sekali pun serta tarikh lahir mereka depa nak. Kemudian mereka nak tahu samada ada tak anggota keluarga kita di yang berada USA. Aku terus terang kata ada , pasal 25 tahun yang lalu , sorang adik aku memang pergi belajar di sana , tapi perginya tak pulang hinggalah sekarang . Rasanya dia dah dapat "green card" jadi warga USA .

Bahagian ni jugak agak lengkap perlu diisi iaitu Work/Education?Tranining Information. Semua aku isi yang aku kerja noreh dah 23 tahun, dulu aku belajar kat sekolah toreh menoreh dan dapat sijil kepujian dalam jurusan torehan .Nama mandor pun dia hendak.

Mereka juga minta kita senaraikan negara2 yang pernah kita lawati sepanjang tempoh 5 tahun kebelakangan . Dalam passport aku memang tercongok visa umrah , tapi aku tak rasa itu menjadi penghalang kerana seperti yang aku katakan , semua tu kerja Allah , kalau dia kata nak dapat visa ke USA tu, dapatlah, kalau tak , taklah .

Bahagian akhir sekali ialah Security and Background Information. Yang tu senang sikit pasal dia jenis tanda "yes" or "no".

Alhamdulillah, utk bahagian aku hampir 2 jam baru siap sempurna. Syukur internet tak breakdown sepanjang masa tu. Lalu aku lanjutkan pula utk borang DS 160 mak itam yang boleh dilinkkan dengan aku punya , jadi masa interview nanti tak payah asing2. Dua2 orang sekali masuk nanti. kemudahan tu utk yang dah bekeluarga dan ada hubungan .

Akhir sekali turunkan tandatangan secara digital yang aku bertanggungjawab ke atas segala maklumat yang aku laporkan . Pasti mereka akan menyemak sedalam2nya setiap permohonan sebelum sessi interview nanti di kedutaan yang aku pilih jam 8.50 pagi di suatu pagi isnin yang ceria dan indah .

Ya Allah, permudahkan segala permohonan hamba mu ini.

11 ulasan:

  1. Salam bapak.

    Payah sungguh kan. Besday atuk kita pun dia nak? Mak aihhh, sakannn.

    Semoga urusan bapak dipermudahkan olehNya, amin.

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam

      utk tarikh lahir ayah atau ibu, kebetulan sijil kematian arwah masih saya simpan, utk yg tak pasti tarikhnya, nasib baik ad aruang "dont know" utk kita "tick" hehe

      Padam
  2. Salam bapak,
    Semoga urusan bapak dipermudahkan Allah dan sempurna...

    BalasPadam
  3. lama betul kakpah tak nyinggah di sini. pak itam pun asek sibuk pergi menoreh. Getah mahal ye pak itam hehe..

    Diorang ni memang cerewet. Semuga semuanya mudah bagi pak itam dan mak itam. Bedua je?

    BalasPadam
    Balasan
    1. gotah mahal, sawit pun mahal hehehe

      rasa2 nya kali ni berdua je, next time baru bawak anak2

      insyallah

      Padam
  4. assalamualaikum pak itam,
    nak gi mkn angin lagi ke pak itam...harap tiada masalah dan boleh terbang lagi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam

      lama tak terbang jauh hehehe

      Padam
  5. assalamualaikum

    nak tny..nk tulis ape klu blm booking pe2 pon utk ke US tu..alamat..flight no..??

    BalasPadam
  6. Waalaikumsalam

    just cuba google alamat hotel bahagian mana kita nak pegi nanti di US dan masukkan je nama dan alamat hotel tu kat borang visa tu . Utk flight pula cuba bukak website syarikat penerbangan yang rasa2 kita nak gunakan, masuk ke booking tiket dia dan hanya buat booking dgn masukan tarikh je dan nanti biasanya akan keluar flight dan no flight yang akan terbang ke sana, dari situ kita akan dapat no flight dan tarikh yang akan kita masukkan masa apply visa tu. Lepas tu jangan pula teruskan booking tiket tu hehehe

    antara term and condition masa apply visa tu adalah tak semestinya kalau dah ada tiket , visa akan lulus, jadi langkah selamat , apply visa dulu , kemudian kalau lulus baru buat semua urusan hotel dan flight ke sana, itu lagi selamat

    kalau tak nanti semua RM hangus begitu sahaja

    ok, harap membantu serba sedikit

    BalasPadam
    Balasan
    1. oh cmtu ek..tu la..risau gak klu dh booking sume tp visa x lulus

      terima kasih byk2..sgt2 membantu

      Padam