WARGA SCP

Isnin, Disember 02, 2013

PART 72 USA : LAST PART OF DISNEYLAND PARADE


بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
السلام عليكم
ALHAMDULILLAH



Cuti sekolah datang lagi . Pasti ada dah merancang nak ke sana-sini samada dalam negeri atau luar negeri . Mak Itam aku dah cakap nak melawat Mickey . Tapi anak bongsu kami yang sedang menghadapi SPM yang kertas terakhirnya pada 6 Disember nanti. Dalam pada tu aku dah survey2 dan kalau nak melawat Mickey, maka Tokyo lah akan menjadi destinasi kami .

Tapi rasanya tak sempat kot pasal habis je abang SPM, nak suruh dia pegi ambil lesen kereta yang makan masa lama jugak sampai lulus . Jadi mungkin tangguh je dulu melawat Mickey .Kalau diizinkan Allah, bulan Mac 2014 masa yang sesuai dan boleh sekali tengok Sakura kembang di sana nanti.Jadi makanya, "no flight meal" hujung tahun ni .No bunyi "ding dong" yang sinonim dengan pengumuman di airport.

Sementara tu, kenalah mak itam layan dulu foto2 masa depa dok perbarisan kat Disneyland California ni untuk lepaskan rindu .




Alhamdulillah,

Allah bagi kami rezeki untuk kami melawat Mickey .Buat kali pertamanya kalau tak salah aku tahun 2002 semasa kami pi London. Masa tu anak-anak kecil lagi .Jadi suatu hari yang indah , kami berkereta dari Kota London menuju Dover menyeberangi Selat Inggeris melalui English Tunnel ke Calais , France.Satu pengalaman baru buat kami. Mulanya kami menjangkakan yang ketika melalui English Tunnel, kami akan memandu menyeberangi Selat Inggeris melalui terowong dasar laut, rupa-rupanya barisan kereta yang beratur panjang tadi akan dimuatkan dalam gerabak keretapi dan perlu melalui satu proses pemeriksaan . Setiap gerabak keretapi memuat 3 buah kereta . 

Satu pengalaman baru buat kami ketika itu.Lagi satu masa tu,mana ada budaya dan maklumat nak goggle semua benda alah tu. Tiket flight pun masa tu takda online, kena beli kat travel agen . Tiket flight pun masa tu jenis print yang berhelai2 salinan kedua dan ketiga yang perlu dikoyak satu persatu bila nak check in.

Dari Calais ke Paris pula memakan masa 2-3 jam jugak . Dengan anak kecik aku merengek pasal masih belum sesuaikan diri dengan sejuk kerana masa tu winter . Lepas tu bebudak ni lambat sesuaikan diri dengan "jetlag" .

Kami hanya menyinggah kat tempat2 menarik dalam Disneyland Paris tu mana yang sempat je kerana pukul 5.00 petang nak bertolak balik ke London semula. Namun sempatlah jugak untuk kali pertama menyaksikan Disney Parade di sana masa tu jam 3.00 ptg .

Masa tu takda DSLR macam hari ini. Jadi hanya kamera kompak menggunakan "film negative" untuk 36 keping gambar yang merakam kenangan kami di sana. 




2008 , enam tahun kemudian , masa tu anak-anak dah besar sikit. jemputan dari Mickey Hong Kong mengamit kami untuk melawatnya di sana. Disneyland Hong Kong taklah besar mana , namun kira itulah jarak terdekat dari Tanah Melayu dalam 3 jam lebih penerbangan je .

Biasalah jika Disneyland Paris, Mickeynya cakap France, maka Mickey Hong Kong pula cakap cina . Masa tu kami menginap di Disneyland Resort , jadi 2 day pass yang kami miliki menyebabkan kami ronda semua ceruk tempat  dalam Disneyland Hong Kong tu.

Mickey di California ni pula hantam cakap inggeris pula . Kalau ada Mickey di tanah arab, pasti dia cakap arab dahhhhh.

Memang Disneyland California ni besar sungguh meliputi 160 ekar keluasannya sangat menarik untuk diterokai . One Day Pass sahaja berharga USD 92.00 menjanjikan suatu suasana yang meriangkan bukan sahaja buat anak-anak, bahkan mak bapak anak pun sama turut merasainya.





Di Disneyland California berbanding dua Disneyland yang aku pernah kunjungi, kelihatan di sini ramai anak2 kecil perempuan yang dibawa oleh ibubapa mereka memakai costume seperti Cinderella membuatkan aku tersenyum . Serba lengkap dari atas kepala hinggalah ke kaki. Cara mereka berjalan jugak bak Ciderella dengan kedua tangan memegang gaun supaya tidak meleret.

Rupa-rupanya di sini terdapat sebuah studio solekan untuk anak2 yang hendak dan inginkan pengalaman tersebut yang terletak disebuah kedai yang menjual pakaian dan aksesori berkaitan. Sebaik mereka membeli baju dan aksesori yang seangkatan dengan gaya Cinderella, mereka boleh menempah terus untuk disolekkan oleh jurusolek di situ lantas mengayakan watak Cinderella sepanjang mereka berada di Disneyland.


Alhamdulillah,
Walaupun terlalu ramai pengunjung hari tu, suasana yang dingin ketika musim sejuk yang merupakan satu pemberian nikmat oleh Allah S.W.T menjadikan suasana petang ni meyaksikan Disney Winter Parade suatu pengalaman yang menghiburkan.














2 ulasan:

  1. Assalam Pka Itam,
    Lama dah follow blog ni. Terima kasih kerana share pengalaman DI USA. Nak tya sikit Pak Itam pergi sendiri, drive sendiri atau ikut package.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam TN

      bapak kan duta kongostan, jadi depa ada sediakan bapak sorang drebar hehehe

      Padam