WARGA SCP

Rabu, Disember 04, 2013

PART 73 USA : PIER 39 SAN FRANCISCO

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
السلام عليكم
ALHAMDULILLAH




Jarak perjalanan dari Los Angeles ke San Francisco macam jarak dari selatan ke utara Tanah Melayu. Kalau ikut kiraan metrik , lebih kurang 615 km yang akan memakan masa perjalanan dalam lebih kurang 6 ke 8 jam . San Francisco sebenarnya masih terletak dalam negeri yang sama dengan Los Angeles iaitu California.Bak kata orang Melaka, "Besau" sebenarnya California ni yang meliputi persisiran pantai barat US. 

Alhamdulillah, aku berkesempatan menghabiskan masa selama 2 hari di Kota San Francisco. Kami menginap di Best Western Plus Grosvenor di 380 South Airport Blvd, South San Francisco, CA 94080. Penginapan semalam di sini lebih kurang USD 110++ dah campur tax dan fees. Tu termasuk breakfast sekali walaupun macam biasa hanya bread and butter serta telur dan buah-buahan je yang kami bisa makan. Dah naik jemu nak mamam maggi je . Muka pun dah macam maggi hehehe



jalan utama hadapan Pier 39

it's winter, pokok dah togel

Kalau dah berada di San Francisco, tak sah kalau tak ke Pier 39 yang terletak di Beach Street and The Embarcadero San Francisco, CA 94133 yang hanya lebih kurang 20 minit dari hotel. Kalau seharian sebelumnya, kami habiskan masa di Al Catraz yang terkenal dengan penjara yang menempat segala kepala penjenayah suatu ketika dulu, kini kami habiskan masa berpeleseran dan berdua-duaan  di Pier 39 pula .

Banyak sebenarnya pier kat sini, namun Pier 39 yang paling terkenal . Pier 39 punyalah besar dan memanjang. Sebenarnya banyak tarikan di sini antaranya Bay Voyager di Pier 39 Marina. Kalau sapa nak lebih adventure, bolehlah cuba Rocket Boat yang dipandu macam "setan alas" dengan kelajuan yang maksima dan tetiba sesuka kapten bot tu je koner lipat .Kat Aussie dan NZ rasanya ada benda alah ni. 

Bagi yang minat dengan hidupan laut, bolehlah beli tiket dan masuk ke Aquarium of The Bay yang memaparkan lebih kurang 20 000 hidupan laut . Kira lebih kurang macam Sea World kat Gold Coast, Australia.Harga tiket USD 21.95 untuk seorang dewasa.

Bagi yang nak tengok ikan paus pula, boleh ke San Francisco Whale Watching yang terletak di Dock A Pier 39.Tapi kena pagi sikit pasal sehari hanya ada 2 trip je iaitu jam 8.00 pagi dan 3.30 petang je. Tapi kira nasib la, kalau tak ada rezeki dari Allah, tak muncullah ikan paus tu.

Terdapat 3 pakej yang ditawarkan bermula dari USD 38.00 untuk California Coast Eco Tour, USD 79.00 untuk Pakej San Francisco Whale Watching Wild Life Eco Tour dan yang paling mahal USD 99.00 yang makan masa sehari suntuk jugak untuk Pakej All Day Farallon Island National History Execursion.





Macam aku katakan tadi, kami menghabiskan masa di Pier 39 ni menjelajah ke seluruh ceruknya . Cuaca yang dingin dengan tiupan angin laut memang suatu nikmat yang tak terkira dari Allah dan menyebabkan tak terasa penat . Tapi satu je, sesejuk ni cepat laparlah pulak.

Kalau dapat pekena segelas teh tarik ni, alangkah nikmatnya.

Kerana lama tak jumpa nasi , kami pun ambil keputusan untuk lunch kat Bubba Gump and Shrimp yang terletak di tingkat atas Pier 39 . Last sekali kami jumpa nasi masa kami makan kat Bubba Gump Shrimp Co di Monterey Bay , Old Fisherman Wharf.

Tapi kerana kami di sini pada cuti hujung minggu, punyalah panjang barisannya dalam 20-30 orang sebelum pintu masuk ke Bubba Gump tu. Alamak, kansel pasal kami tak mau buang masa sejam dua hanya untuk beratur je . Tak perlu risau pasal kat Pier 39 ni je, terdapat banyak restaurant yang menyajikan makanan laut , cuma tak tahu mana satu yang sedap je .





Akhirnya kami ambil keputusan untuk lunch di Restaurant Pier Market yang memang terkenal di sini yang telah beroperasi selama 30 tahun . Pembuka selera, mak itam dok order Clam Chowder yang lawannya dengan roti dengan reganya USD 6.95.Untuk hidangan utama , kami pilih Mesquite Grilled Seafood Salmon setelah puas kami belek menunya dan soal jawab dengan pelayan tentang isi kandungan bahannya . Lepas tu kami serah je pada Allah agar makanan kami terhindar dari benda2 haram dan unsur yang meragukan. Salmon tu dipanggang dengan herb butter serta dihidang dengan coleslaw dan rice garlic butter. Kalau dah tekak melayu, tak sah kalau tak jamah nasi hehehe

Sepinggan USD 19.95.Berdua makan lebih kurang USD 50.00 plus tips. Sepanjang kami di US, hanya 2 kali je kami jumpa nasi. Kebanyakkan lunch kami pekena 100% vegetarian pizza sebelum ini kalau kami berada dan menyinggah tengah jalan.

Tulah pasal, sapa suruh tak bawak portable rice cooker hahaha
Sebenarnya memang kami tak bawa pun pasal kami dah jangka , memang setiap hari kami akan berada di luar dan tak sempat nak masak hehehe

Jadi makan jelah apa yang jumpa , yang penting  halal .Insyallah.



Al Catraz Giftshop
Semua sorvenir bertema Al Catraz

tempat jual tiket Aquarium Bay
kira ni pintu masuk ke Pier 39

takde teh tarik kat sini


depa tulis sekali dalam bahasa mexico pasal
banyak mexican kat US ni yang dah jadi PR

4 ulasan:

  1. bilalah saya mampu kesana?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Insyallah uncle

      saya pun tak pernah terpikir dapat jejakkan kaki ke bumi US ni, namun semua ketentuan Allah

      Padam