WARGA SCP

Isnin, Julai 14, 2014

DUNIA PENGEMBARAAN KU SUATU KETIKA DULU : PARIS POUR MOI POUR LA PREMIÈRE FOIS

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
السلام عليكم
ALHAMDULILLAH

 30 Mei 2002
Thursday


Plan nak gi Paris . Nak bawak anak-anak pi Disneyland France.Pi naik kereta je.

Maka malam sebelumnya, bini aku dah siap masak beberapa benda yang boleh kami makan esok semasa di sana nanti. Pukul 5 pagi ++ , kami bertolak dari Ilford menuju ke Dover. Zaman tu GPS tak mengetop lagi macam sekarang . Bukak buku peta perjalanan jawabnya.

Gants Hill, Ilford terletak dalam Greater London menuju Dover yang terletak dalam daerah Kent memakan masa hampir 1 1/2 jam melalui M2 dan A2.Kat pukul 7 pagi jugak sampai Dover. Ingat nak naik Ferry, tapi kami dok  seberang English Tunnel gunakan keretapi laju a.k.a Eurotunnel Car Trains.

Memula sebelum tu , aku ingatkan jenis bawak je kereta tu pandu lalu tunnel tu hingga sampai ke Calais , France. Kira macam lalu bawah terowong SMART tu. Rupa-rupanya kereta yang akan melintas akan disusun satu persatu dalam gerabak keretapi yang boleh memuatkan beberapa buah kenderaan. Gerabak tu akan di kunci .

Sebelum tu pelbagai prosuder keselamatan perlu dipatuhi kerana maklumlah, ratusan kenderaan dan ribuan nyawa yang akan memasuki English Tunnel tu ,sekira apa2 berlaku , bayangkanlah bagaimana nak menyelamatkan diri. Tunnel bawah dasar laut dan panjang pulak jaraknya.

36 euro masa tu rega tiket dewasanya
30/05/2002

Seriau juga masa tu. Manalah tahu apa2 hal yang buruk berlaku kerana first time aku jumpa benda macam ni . Keretapi  yang dah penuh dengan kenderaan dah pun mulai masuk ke perut bumi dan terus menurun hinggalah memasuki tunnel . Takda apa pandangan pun dalam tu dengan cahaya yang samar-samar je. Selamat sampai ke destinasi . Bumi Napaleon akhirnya berjaya aku jejaki.

Kira jimat masa hampir sejam juga ikut bawah ni . 35 minit je kalau guna Eurotunnel Car Trains dah sampai Calais berbanding 1 1/2 jam jika guna ferry.

Di belah UK bermula di Stesyen Keretapi Folkestone dan sebelah France pula ialah Stesyen Calais untuk yang melalui English Tunnel . Kalau naik ferry  pula akan bermula di pelabuhan  Dover sebelah UK .

Dekat pukul 11.00 pagi baru sampai Disneyland France yang terletak di Marne-la-Vallée setelah menempuh perjalanan yang jauh juga dari Calais sekitar 310 km jugak. 

Sebelum masuk dalam , kami dok picnic makan2 kat luar dulu .Perut dah kenyang barulah sedap ronda2 dan lepak2 dalam Disneyland tu. 

tiket ni masih baik dalam simpanan ku
buat kenangan

Kami hanya habiskan masa dalam lebih kurang 6 jam je dalam Disneyland France tu. Biasalah bawak anak2 yang masih kecil yang tentu banyak ragamnya. Kalau dia dah penat dan time tidur , lagilah meragamnya. 

Tapi macammana pun, seronok dan kemeriahan tetap terasa kerana dapat sama2 merasainya dengan anak2. Pukul 5.00 pm terus patah  balik ke Calais semula yang tentunya akan makan masa hampir 3 jam lebih lagi bergantung pada trafik. 

Memang penat dan jauh betul perjalanan kami hari tu . UK-France balik hari je . Sampai Ilford hampir pukul 2 pagi jugak .Sampai jugak hajat aku nak pijak bumi Napoleon walaupan aku tak sempat nak lepak kat Eiffel Tower masa tu kerana masa tak mengizinkan. 

Takpa, ada rezeki , umur panjang sampailah aku ke sana dan memang benar. 2004 aku ke UK lagi sebenarnya dan berkesempatan pi bercanda berdua di Eiffel Tower masa tu hehehe.

4 ulasan:

  1. Alhamdulillah...memang murah rezeki encik rezeki ni...selamat berpuasa..:-)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah Wa

      rezeki, ajal maut, dan semuanya dari Allah jua buat kita,
      kita hanya raikan sahaja pemberian Allah ni ke tempat yang betul

      Selamat berpuasa juga buat Wa sekeluarga
      selalu juga masuk baca blog Ladywa, tapi mcm biasa tak tinggal jejak hehehe

      Padam
  2. Masa saya ke London melalui Calais, saya naik feri. Tahun 1985. Kalau tak silap saya masa tu tunnel tu belum dibuat lagi. Tahun bila ya Tunnel tu dibuat?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dia siap dan beroperasi tahun1995 lah kak
      saya sekali je tu guna tunnel tu, lepas tu tahun2 yang selepas tu kesana , semua guna ferry P&O , dapat rasa nikmat sedut udara Selat Inggeris yang nyaman dari atas ferry

      Padam