WARGA SCP

Jumaat, Februari 01, 2013

PART 39 USA : LUKISAN ALAM

ALHAMDULILLAH

Aku rasa dah beribu batu jarak kembara kami di bumi Uncle Sam ini. Memang kalau ikut wishlist, takda langsung US ni dalam senarai kami. Tapi entah macam mana queen aku satu hari boleh kata "jom kita pi US", aku yg pada mulanya ingatkan yg ia hanya cadangan main2 akhirnya jadi kenyataan apabila aku mula google dan cari maklumat kat internet bagaimana proses yg perlu dilakukan untuk permohonan visa yang harus dilakukan semuanya atas talian.

Kemudian aku pi goncang tabung buluh aku dan tengok cukup tak nanti untuk menampung segala perbelanjaan di sana nanti kerana itu yang paling penting hehehe

Banyak juga "homework" yang aku kena buat untuk permohonan visa atas talian tu . Masa tu RM 512.00 seorang hanya untuk permohonan visa tu. Kalau lulus berbaloi dan kalau tak lulus memang tak berbaloi hehehe

Tapi masa tu kami hanya berserah yang kalau Allah dah tulis kami nak sampai ke bumi Uncle Sam ni,maka sampailah kami, kalau tak kami tak kisah kerana konsepnya mudah je. Kita hanya merancang, yang tentukan tak lain tak bukan hanya Allah S.W.T sahaja.

Sebelum ni memang bila aje sebut nak Amerika, kami memang takda hati kerana faham-faham jelah kerana kita saban hari sering dikhabarkan bahawa prosedur untuk kemasukan ke negara mereka agak sukar dan begitu ketat sekali terutama selepas tragedi 11 September dulu. 

Entah secara tetiba Allah gerakkan hati kami untuk merancang kembara kami yang sebelum ni takda dalam perancangan langsung untuk ke sana.

Alhamdulillah,
proses permohonan visa dari mula sampai akhir berjalan lancar walaupun ada sikit kesilapan pada peringkat awal masa melakukan proses dalam talian. Tapi Allah tunjukkan dan lorongkan jalan hingga semua selesai dengan jayanya dan kami diberi pula visa selama 10 tahun .

Bawah foto aku dalam visa US ni ada sebutir bintang yang kalau tak salah aku membawa maksud aku lepas dari tapisan ketat mereka dan boleh masuk nanti tanpa perlu disoal siasat dengan teliti . Mak Itam pula ada 2 butir bintang yang kalau tak salah aku membawa maksud boleh memasuki US tapi boleh diperiksa ikut keperluan mereka kerana biasalah orang perempuan pakai tudung. 

Yang paling risau kalau siapa dapat 3 bintang dan lebih, membawa maksud boleh masuk ke US tapi biasanya kena soal siasat dulu dengan teliti di airport nanti masa ketibaan.

Masa kami transit kat HK untuk bertukar kapal terbang dalam meneruskan perjalanan ke US, aku dah mula rasa rimas jugak kerana kawalan dan pemeriksaan kastam dan imigresen sebelum masuk ke ruang menanti untuk flight tu ke US begitu ketat sekali tak macam nak  boarding ke negara2 lain .Ramai sungguh pegawai yang bertugas hari tu dengan mereka melakukan pemeriksaan dengan begitu teliti sekali.

Habis semua hand carry luggage dan segala apa benda dalam beg kena bukak dan tengok .Sepatu dan talipinggang pun habis kena bukak. Nasib baik seluar aku tak melorot ke bawah.Kalau melorot , sah kena 100% check hehehehehe

Kala itu aku rasa lebih senang pakai kain pelikat gombang yang sah-sah gulung dan ikat je tanpa perlu tali pinggang hehehe

Kalau nak periksa pun senang, singkap je hahaha

OK,penatlah nak nulis.
Nantilah kita sambung cerita merapu ni esok2 ke atau minggu depan.
Aku ada benda penting nak kena buat ni dulu

Layan dulu lukisan alam ni hadiah dari Allah buat kita umat manusia agar mensyukuri segala nikmat pemberiannya dan sentiasa menghargai setiap ciptaanNYA dimuka bumiNYA.

















10 ulasan:

  1. Assalammualaikom wbt Pak itam...saje ziarah blog tuan....ada cerite menarik ke US ye...Oh ye...kalau habis semua dia cek...ape benda yang dia tak cek...

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam

      thanks for ziarah

      depa tak cek batu ladung dgn mata kali je hehehe

      Padam
  2. Salam..Pak Itam
    Jangan lupe cerita tentang penduduk SF seperti mana yang Pak Itam tulis sebelum nie

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam

      insyallah

      bapak tak cerita habis lagi pasal SF hehehe

      Padam
  3. hahaahahha assalam orang US, dah kelik ke belom? lame beno haih kat situ. reti dok lg makan belacan ni?

    mane p pon bapak tetap setia ingatan ke pelikat gombang dia yah?

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam

      hahaha pasepot lupa lah beb letak kat mana


      Padam
  4. Salam,
    Bestnya Pak Itam. Bila nak sambung ni..!

    BalasPadam
  5. Salam Pak

    Lomah semangat den nak pi US ni....visa jer pun dah makan ratus tu.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam kak

      kuatkan semangat kak hehehe
      RM 512 utk 10 tahun murah kak, setahun baru RM 51.20 je
      visa umrah lagi mahal

      tapi kalau tak lulus , Rm 512 tu kira burn

      Padam