WARGA SCP

Isnin, Jun 10, 2013

TAMAN TASIK AMPANG HILIR, KL

ALHAMDULILLAH

Taman Tasik Ampang Hilir letaknya kira kat sebelah MRR2 dan kena koner lipat kiri menghala ke jalan Ampang. Jalan Ampang tu kalau terus je pasti sampai ke KLCC. Tapi kalau nak ke Taman Tasik Hilir ni, lepas korner lipat kiri je dari MRR2 ke jalan Ampang tu pasti jumpa tak jauh dari situ dalam 200 meter, stesyen minyak Petronas . 

Beloklah ke kiri dan kiri sekali lagi dipenghujung jalan tu , barulah jumpa pintu masuk yang macam dalam gambar kat bawah ni . Ni kira kita masuk ikut sebelah kedutaan Kazakstan .





Sebenarnya ada 2 lagi pintu masuk kat sebelah lain yang agak jauh juga, tapi aku tak pernahlah ikut sebelah tu. Di sekeliling taman ni, pasti kelihatan banglo2 besar yang kebanyakkannya dihuni oleh pak-pak duta yang seperti kelazimannya , sebenarnya di jalan Ampang ni bederet pejabat kedutaan seperti Kazakstan, Afganasitan, Kongostan , Gohek Gostan hehehe

Kalau aku berada di KL, pasti dalam pukul 9.00 pagi aku start motor roda tiga aku berdesup ke sini . Masa tu MRR2 tak sesak sangat berbanding pukul 9.30 pagi nanti setiap hari yang penuh dengan kenderaan orang nak pegi kerja yang masuk pukul 10.00 pagi .





Kalau orang dok suka jogging pepagi lepas subuh, aku suka jogging pukul 9 pagi lebih sikit hinggalah bawak ke pukul 10 pagi nanti. Masa tu kawasan taman ni dah tak berapa ramai orang dan tak payah le nak singgul senggolan .

Memang aman dan damai aku rasa kat sini . Taman ni adalah di bawah kendalian dan seliaan DBKL dan nampak terurus dengan baik . Kebersihan terjaga, suasana aman tenteram . Cuma kekadang je kelihatan ada juga yang agaknya tak paham bahasa yang bawak masuk basikal dan motorsikal gunakan trek mengelilingi tasik ni . 

Padahal terpampang antara peraturan yang termaktub yang dipamerkan kat depan pintu masuk adalah dilarang membawa basikal dan motorsikal dalam kawasan trek ni . Lagi satu terpampang juga yang taman ni bukan tempat nak berendut dan beromen . Tu sebab lepas pukul 8.00 malam , tak dibenarkan memasuki kawasan sekitarnya.




panorama menghadap KLCC dan sekitarannya

Sampai2 je, macam biasa aku mesti warm up dulu . Buat sedikit aktiviti "kelembutan" dan "rengangan" . Badan dah menginjak lebih 45 tahun ke atas ni bukan lasak macam dedulu . Kalau dedulu , nak terjun mandi parit pun , terejun je dan tak payah nak "warm up".Dulu dengan basikal2 aku sekali sama terejun masuk parit besar . Parit dulu kira macam anak sungai le. Tapi kat Muar kan depa tak le panggil sungai. Depa panggil parit. tu sebab kat Muar melambak parit .Tapi parit le ni bukan macam dulu ,. Kalau terejun , memang tak timbul le mati keracunan.

Sekarang ni aku kenalah berhati2 sikit, nanti karang ada je bahagian badan, pinggang , lutut  yang terpeleot sana-sini. Dah seasonlah katakan. Lepas tu barulah aku berlari2 anak dari penjuru sini sampai penjuru sana mengikut treknya yang aku rasa jauh le jugak memakan masa dalam 15-20 minit jugak nak sampai ke sebelah sana tu yang kalau tak salah aku dekat kedutaan Pakistan ke atau kedutaan Bangladesh.

Lepas tu patah balik semula sebelah sini semula . Dah menjojos peluh semua keluar dari atas sampai ke bawah dan rasa dapat bakar sikit kalori dalam badan , baru le buat semula "warming down' dan duduk menikmati permandangan panorama indah dalam 10-20 minit lagi sebelum balik.

Gambar2 ni sempat aku rakamkan dengan gunakan ipong aku je masa kunjungan aku bebaru ni ke sini . Aku jongging satu dua round dulu dan lepas tu baru aku balas semula sambil jalan berenti, jalan berenti rakamkan foto2 sekitarannya buat koleksi aku.

nilah simpang masuk ke taman ni dari MRR2






2 ulasan:

  1. Salam bapak. Tu dia aih dulu2 dengan beskal sekali terjun masuk parit, ganas! Kehkeh!

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam ciku

      mmg ganas kekecik hehehe
      sampai mak acah nak hantar pi sekolah telok mas tu a.k.a henry gurney hehehe

      Padam