WARGA SCP

Rabu, November 06, 2013

ASAM PEDAS KEPALA MAYONG

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
السلام عليكم

ALHAMDULILLAH

Salam ceria semua buat kekawan semua. Sekarang dah dah masuk waktu makan tengahari. Bagi yang berkerja, pasti kedai, atau warong atau restoran serta kantin yang akan menjadi destinasi bagi mengisi perut yang kosong bila waktu rehat tengahari tiba nanti.

Laaaa ni semenjak dua menjak dan kos hidup semakin meningkat, pasti untuk makan tengahari tak cukup 4-5 hengget lagi berbanding 5-6 tahun dulu .

Aku pasti kekadang makan tengahari dan kira sekali dengan minuman melebihi 7-8 hengget . Kalau rasa ok kira sepadan laa dengan harga. Ni kekadang rasa entah hapa-hapa.

Nak buat macam mana kan yang jenis keja kat pejabat atau keja kat kota besar . Terima dan hadapi la dengan hati yang redha dan terbuka .

Aku bersyukur kerana walaupun aku ni tinggal kat tepi hutan yang kira jauh dari pembangunan dan hulu , namun aku tak payah nak pening2 kepala kerana aku tak perlu nak makan kat kedai atau warong yang pusing-pusing lauknya sama je setiap hari. 

Aku cuma perlu pastikan bekalan bahan mentah kami ada dan mencukupi yang kami perolehi dari pasar tani seminggu sekali.

Balik motong gotah je, mak itam dah masakkan dan sediakan untuk santapan tengahari kami . 

Kepala mayong ni kebetulan kami jumpa kat pasar tani dan tak cerita banyak terus rembat je dan lepas tu kenalah beli sekali seikat "cik som " untuk dimasak bersama .Kalau "cik som" takde, mana ada kick asam pedas kepala mayong ni.

Nikmatnya menyedut celah2 kepala ikan mayong ni tak boleh aku nak gambarkan. Allah je yang tahu .

Ok, selamat menjamu selera buat kekawan semua tengahari ni. Ingat sunnah Rasullulah , "makan sebelum lapar, berhenti sebelum kenyang".


 

0 comments:

Catat Ulasan