WARGA SCP

Rabu, Januari 15, 2014

PART 75 USA : PAPARAZI AT HOLLYWOOD BLVD

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
السلام عليكم
ALHAMDULILLAH

kalau kat Tanah Melayu ni
takde makna signboard ni
yang duduk lorong kiri pun tetiba sesuka je belok kanan dan sebaliknya
tak ikut lane
kat Tanah Melayu "ONLY' tu kena tukar "WHATEVER" hehehe

Aku pun tak pasti bilalah aku boleh habiskan catatan perjalanan aku ke Pantai Barat US ni. Masuk tahun ke-6 aku menulis di SCP sejak 2009 lagi, kekadang mood nak menulis ni entah ke mana-mana. Namun aku kekadang cari masa jugak untuk menulis .

Aku menulis bukan kerana nama , sekadar mencoret catatan perjalanan buat diri aku . Esok kalau dah tua , boleh jugak aku baca balik apa yang dah aku lalui suatu ketika dulu. Masa tu agaknya kalau panjang umur, tangan dah ketar kot hehehe

OK, suatu pagi yang indah ketika aku berada di LA California , aku dah dok setat motor dan pi merempit hinggalah aku sampai ke kawasan tarikan pelancong yang utama kalau berada di Los Angeles.Aku rantai motor aku kat tiang dan menapak ke kawasan pusat bandarnya . Kat situ ada Walk of Fame, ada Madam Tussaud dan deretan kedai menjual sorvenier.



Kerana menjadi kawasan tarikan utama pelancong, maka kat situ agak havoc sikit. Jangan terperanjat kalau kita terserempak dengan bukan sorang spider man, malah ada 3-4 spider man kat situ . Mereka ni semua cari makan dengan pakai costume dan kalau bergambar bersama mereka, sedekahlah bang sedollar dua.

Sebenarnya bukan hanya spider man, semua watak utama ada kat situ. Pilihlah yang mana kita berkenan. Salah satu tujuan aku ke sana ialah nak cari sikit sorvenir dan t-shirt yang melambang identiti LA. Rayau-punya rayau, aku jumpa sebuah kedai kat tepi antara persimpangan Hollywood Boulevard ni.

Macam-macam ada kat situ . Aku sebagai peminat koleksi zippo capailah 1-2 bijik zippo . Rega bermula dari USD 22.90 hingga USD 29.90 ikut design. Baru RM60.00 . Murah apa dan boleh buat bisness pasal kat Tanah Melayu dalam lingkungan Rm 145.00 sebijik zippo yang mempunyai design yang menarik.

Tapi yang bestnya bila aku tawar reganya yang rasanya tak pernah dibuat orang kalau di US, towkey kedai tu boleh kasi discount pulak hehehe

parking kat atas bukit jauh sikit
kat depan jalan utama mana ada parking



Mak Itam pula dok capai gelas-gelas kecil dan fridge magnet yang cantik-cantik. Lama jugak aku kat kedai tu dalam sejam jugak . Sementara mak itam masih kat dalam kedai, aku dok melilau kat luar sambil cari angle yang menarik pada pandangan mata aku .

Lalu aku terpandang kat simpang utama Hollywood Blvd tu sorang mat salleh dok terpacak bebetul kat simpang jalan dengan DSLR siap pakai tripod lagi . Nak kata pelancong ambik gambar ,aku lihat dah berejam rasanya dia tunggu kat situ.

Seberang jalan pula ada lagi seorang yang bawak dan usung perakam video . Kejap lagi entah apa yang dia nampak, meluru berlari ke depan dan tetiba berhenti. Opssssss salah orang kot.

Rupa-rupanya inilah yang dikatakan Paparazi. Yang pasti jalan yang depa lepak ni tentu merupakan jalan yang sering dilalui oleh para bintang film Hollywood. Paparazi ni cari makan dengan merakamkan foto-foto dan juga video terkini lalu menjualnya kepada majalah atau stesyen TV yang sanggup membayar dengan harga yang mahal.

Aku pun nak jadi paparazi jugaklah kat Tanah Melayu, dapat jual sekeping foto ekslusif yang reganya 3-4 ribu, berbaloi wooooo

Tapi persoalannya, siap yang aku nak skodeng hahahahaha

kedai sorvenir berderet kiri-kanan

tu lagi sorang dok usung kamera perakam
kat depan tu

aku pulak terus zoom sekodeng dia yang tengah berlari
ke depan

paparazi ni dok berejam kat situ
mata melinggas je
takut terlepas moment yang sepatutnya

4 ulasan:

  1. salam pak itam...

    wah..teruja saya nengok gmbr ni...entah bila lah nak ke sini.
    suami n mak mertua asal dr LA ni, tp suami dah dah menetap di Georgia Atlanta.
    sedang berkira2 nak ke sana insyaallah soon :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam Taj

      kalau taj sampai dulu ke sana, sampaikan salam kat obama ya hehehe

      georgia ke LA tak jauh dalam 32 jam je drive hehehe
      boleh lalu alabama, misisipi,texas new mexico dan arizona yang pasti menjanjikan panorama yang indah .

      wah, georgia dah dekat florida kan boleh pi orlando punya disney world

      Padam
  2. salam bapak,

    kebelakangan ni ramai blogger yang decide berhenti menulis...bapak tamau ye brenti. saya suka baca entri bapak..specifically catatan perjalanan bapak kat obersi. gambo lawa2...nak pi belum ada rezeki..so tumpang cedok pengalaman bapak saja la.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam anak murni

      hehehe bapak berenti berbelog bila bapak lupa password nak login nanti hehehe

      cedok pakai gayong je tau, jgn pakai baldi hehe

      Padam