WARGA SCP

Isnin, Januari 06, 2014

PULAU MUTIARA : BERPELESERAN DENGAN LADY MARTINA

 بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
السلام عليكم
ALHAMDULILLAH

"Complimentary Water Limo " pergi dan balik dari jetty E n O ke Straits Quay dengan Lady Martina membawa kami menikmati bayu Lautan Andaman petang itu memang menyeronokkan. Dah macam anak towkey lombong pulak rasanya yang berpeluang bersiar-siar dengan menaiki bot . Kalau nak beli tiketnya RM50.00 per pax. Tapi perlayaran kami ni free.

Lama tak naik bot. Last sekali masa island hoping di Pulau Langkawi. Cerita pasal bot, dulu arwah bapak aku juga tekong bot. Tapi bukanlah tekong laut yang bawak PATI tu. Arwah adalah tekong bot laju Kastam Diraja Malaysia yang menjaga perairan sekitar selat Tebrau dari dicerobohi oleh penyeledup .

meninggalkan jetty di E n O


hitam-hitam setampok manggis
makin hitam dipandang manis

Jarak perjalanan dari jetty E n O ke Starits Quay mengambil masa 25-30 minit .Menyusuri Gurney Drive hingga sampai ke destinasi. Straits Quay ni kalau tak salah aku adalah kawasan yang dibangunkan oleh E n O Property Development. Ia merupakan "Penang First Seafront Retail Marina" yang menempatkan bot-bot atau kapal layar berlabuh . 

Di situ juga terdapat Straits Quay Marina Suites di bahagian atas manakala tingkat bawah pula adalah deretan restoran terkenal pelbagai jenama serta cafe.Pada sesiapa yang suka menikmati kopi dan keharuman roti di Pappa Rich, kat situ ada. Sekali pandang, suasana di situ macam kat Mediteranian . 

Semasa berlayar ke Straits Quay, aku  dok berborak berborak dengan kapten bot ni. Bekas seorang ahli pelayaran yang berlayar dengan kapal besar sebelum ni dan akhirnya "settel down" di negeri kelahirannya dengan memandu Lady Martina pula. Cerita punya cerita , kami punya minat yang sama iaitu "asam pedas johor" yang pekat tu hehehe

Mamak Penang sukan asam pedas johor ni hehehe

Separuh perjalanan, aku diberi kesempatan untuk mengemudi Lady Martina. Syok jugak rasanya walaupun bawak bot ni tak sama dengan bawak kereta pasal dia takde pedal tekan minyak.





Marina Suites at Straits Quay by E n O


Sampai kat Straits Quay, sambil menyusuri siar perjalan kaki sambil menikmati bayu laut yang menyegarkan.Ramai jugak yang berjogging ketika itu . Memang kawasan tersebut sungguh mendamaikan . Terpandang kawasan perumahan elit di situ yang tersusun indah dan terjaga serta berpegawal. Kalau aku dok noreh cari rezeki kat Pulau Mutiara,teringin jugak beli satu hehehe

Lepas tu, bolehlah aku parking bot kertas aku kat marina tu hahaha




tak cukup lagi dalam tabung buluh nak beli bot ni hehehe





4 ulasan:

  1. Menariknya...woo..macam Playboy je bila taukeh getah @ taukeh lombong berpeleseran dengan Lady Marina he he he

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum Pak Itam

    mengapa tak mengemudi bot tu sampai ke Malaysia

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam atok

      hehehe tu kat penang la tok
      kalau belayo terus ke Dumai, boleh aj lorrr hehehe

      Padam