WARGA SCP

Isnin, Oktober 01, 2012

MODAL 30 HENGET , BOLEH ULANG-ULANG

ALHAMDULILLAH 

Dah dua minggu aku tak berpasar tani kerana kekangan tugas2 menoreh yang tidak mengizinkan aku ke sana. Jadi bila kami ada masa terluang minggu ni, maka kami beli stok untuk dua minggu sekali.

Maklumlah, bila aku dah berada tepi hutan nanti ,sukar nak cari yang "fresh" dan pilihan terhad sangat.

Minggu ni , dalam sibuk  noreh2 gotah, aku sempat juga lari ke pasar tani lepas subuh . Macam biasa pasar tani tetap pasar tani dan meriah dengan pelbagai sumber bumi kurnian Allah.

Carilah apa nak cari kat pasar tani Larkin ni, insyallah semua ada . Minggu ni ikan banyak jugak , tapi harga pun boleh tahan . Macam biasa stok untuk dua minggu buat kami .

 




No Miss Kelly and Fatin for this week. Puas sudah aku makan keli goreng berlada dan patin masak tempoyak minggu sudah . 

Lepas selesai beli ikan, singgah ke gerai menjual daging lembu yang segar dari ladang yang disembelih pagi tu jugak. Lalu timbul idea mintak mak itam masakkan Mee Rebus Tulang buat hidangan kami . 

Tentu bahagian paling sesuai ialah tulang selangka dan sedikit daging tetel .Paling best tulang selangka kat sini banyak isi kerana pasti lembunya gemok dan berisi. Keledek berserta bahan2 lain tak ketinggalan nanti kerana kalau takde , tak lengkap nanti .

Sebatang tulang selangka dan tetel dalam 23 hengget serta bahan2 lain dalam 7 hengget . Jadi modalnya hanya lebih kurang 30 hengget je.

Dah selesai semua urusan mendapatkan semua keperluan di sini, sempat aku menyelesaikan satu dua urusan berkaitan hal2 menoreh di sekitar JB sebelum pulang ke HC . 

Alamak, dah dekat pukul 12 tengahari jugak baru sampai . Nasib baik semua ikan2 yang dibeli dah mereka siangkan tadi di pasar tani.

Maka bersilatlah pulak isteri kesayangan aku kat dapur pulak nak menyiapkan pula Mee Rebus Tulang sementara aku pulak bersilat kat atas dengan dokumen2 dan invois2 yang menimbun yang perlu diuruskan sebelum dibawa pulang ke tepi hutan nanti .

Lepas zohor , hidangan dah tersedia .

Ni pun nak kena bersilat jugak ,
bersilat mengadap Mee Rebus ni pulak.

Dua round juga aku bersilat mengadapnya. Puas aku keluarkan semua buah pukul mengadap si Rebus ni. 

Itu pun masih banyak lagi yang tinggal . Nanti kalau lapar pepetang nanti , boleh mengulang semula.Ingat gagal periksa je boleh mengulang hehehe

Alhamdulillah,

Syukur ke hadrat Allah kerana memberikan kami rezeki dan dapat mengadap hidangan tengahari yang begitu menyelerakan . 

2 ulasan:

  1. Sedap betul nampak mee rebus tulang tu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. alhamdulillah

      tulangnya pun empuk

      Padam