WARGA SCP

Khamis, Ogos 27, 2009

DAY 22 06/12/2007 KHAMIS

Kawasan Hijir Ismail Yang Sentiasa Sesak

Pandangan Pancuran Emas Dari Dalam Hijir Ismail






Hijir Ismail (al-Hath'im) merupakan bangunan yang membentuk separuh bulatan. Pada mulanya Hijir Ismail membentuk lingkaran yang penuh, tetapi semasa zaman Quraisy, separuh lingkarannya terpotong. di sini nabi Ibrahim membina sebuah rumah kecil dari batang pokok yang berdahan rimbun untuk anaknya nabi Ismail dan Siti Hajar. Aishah pernah bertanya kepada Rasulullah tentang Hijir Ismail "Apakah ia sebahagian dari Baitullah, Nabi menjawab ,"Betul". 

Dapat disimpulkan di sini bahawa Hijir Ismail merupakan sebahagian dari Kaabah iaitu kira-kira 3 meter . Itulah sebabnya kita tidak boleh menyentuh tepi dinding Hijir Ismail semasa tawaf . Sekiranya tersentuh , tidak sah pusingan tawaf tersebut. Seboleh2 elakkan semasa tawaf berada berhampiran Hijir Ismail kerana ditakuti sekiranya terlalu ramai jemaah dan berlaku tolak-menolak, anggota badan kita tersentuh kepada Hijir Ismail.


Bagi kita orang biasa yang memang agak sukar dapat peluang bersolat di dalam Kaabah, sekiranya kita bersolat di dalam kawasan Hijir Ismail (lebih kurang 3 meter dr dinding Kaabah), maka sesungguhnya ia telah solat di dalam Kaabah. Itulah sebabnya semasa musim haji, kawasan di dalam Hijir Ismail sentiasa penuh dan agak sukar utk memasukinya. 

Anggota polis sentiasa mengawal kedua2 pintu masuk ke Hijir Ismail dan seorang anggota pula akan berdiri di atas tembok di situ. Bagi jemaah yang degil, ada yang memanjat tembok Hijir Ismail tersebut. Hijir Ismail merupa salah satu tempat yang mustajab untuk berdoa, maka jemaah sentiasa mengambil kesempatan untuk memasuki ke kawasan tersebut.


Alhamdulillah, aku dapat bersolat dan berdoa di dalam Hijir Ismail yang sentiasa padat sehingga agak sukar utk sujud. Kebiasaan pada waktu solat fardhu, kawasan hijir Ismail akan ditutup . Sekiranya berhajat untuk bersolat di dalamnya, tipsnya pastikan kita solat fardhu di saf yang berhampiran pintu masuk ke Hijir Ismail dan selepas solat, Insyallah dgn keizinanNYA, kita dapat boleh memasuki kawasan Hijir Ismail yang merupakan tempat tumpuan semua jemaah di Baitullah selain Hajarul Aswad dan Multazam.


Tepat di atas Hijir Ismail di bahagian atas, terletaknya talang air emas atau lebih popular dikalangan kita sebagai "pancuran emas". Ia dibina untuk melancarkan perjalanan air sekiranya berlaku hujan yang mula2 dibina oleh kaum Quraisy. Merupakan tempat yang mustajab berdoa di bawahnya pada waktu sahur. Kota Mekah telah mula dipenuhi jutaan jemaah dari seluruh dunia. 

Kenderaan2 yang membawa jemaah yang tinggal agak jauh dari Masjidil Haram telah berpusu2 seawal pukul 3 pagi sebelum subuh . Kalau di kota Mekah jarak 1,2,3 ... KM radius dari Masjidil Haram telah dianggap agak jauh kerana kita terpaksa berjalan kaki . Itulah sebabnya bagi yang jauh mereka terpaksa memperuntukan sekurang2nya 2 riyal setiap waktu solat bagi sehala perjalanan untuk menaiki "van2 sapu atau kereta sapu".


Alhamdulillah , hotel penginapan kami lebih kurang 100 m ++ dari Masjidil Haram berhadapan jalan utama menyusuri tepi Hilton Towers ke Masjidil Haram. Suasana di hadapan hotel sentiasa sibuk dgn kenderaan . Bunyi hon dari kenderaan akan berkurangan pada jam 2 pagi hingga 3 pagi. Selepas itu , suasana kembali bising seperti siang hari. Bunyi hon kenderaan dan lori membawa air yang mengepam ke hotel2 berdekatan dah menjadi halwa telinga dan hiburan pada kami setiap malam. 

Sebelum zohor, aku sempat melakukan tawaf sunat mengantikan solat tahyatul masjid. Kebiasaannya sebelum zohor , tidak begitu padat utk bertawaf kerana mereka mengelakkan kepanasan akibat pancaran matahari di atas kepala kita. Begitu juga dgn magrib dan isyak, aku bersolat di laman kaabah .





Hati terasa tenang dan damai dilaman Kaabah sementara menunggu waktu solat kerana kita sentiasa menatap Kaabah yang tersergam indah yang menjadi kiblat bagi seluruh umat Islam. Selepas Isyak, kumpulan kami mengadakan bacaan Yaasin di dewan hotel dan diikuti sedikit tazkirah tentang falsafah di sebalik pemakaian ihram. 

Apabila kita kembali ke Rahmatullah, tubuh badan kita akan dibalut dgn kain kafan yang putih seakan-akan kain ihram . Itu menunjukkan kita ini semua sama saja di sisi ALLAH , Yang membezakan kita hanya amalan dan ketaqwaan.


0 comments:

Catat Ulasan