WARGA SCP

Isnin, Ogos 31, 2009

DAY 30 14/12/2007 JUMAAT



Alhamdulillah, hari ini merupakan hari Jumaat terakhir sebelum tiba hari wukuf. Dijangkakan kota suci Mekah dan Masjidil Haram hari ini akan mengalami kesesakan kerana semua jemaah yg mengerjakan fardhu haji telah berada di sini. Semalam imam Masjidil Haram meminta para jemaah agar melakukan solat hajat hari ini agar di turunkan hujan kerana telah lama bumi Mekah tidak dituruni hujan dan telah terlalu kontang dan kering.

9.15 pagi , telah ke Masjidil Haram utk solat Jumaat yang masuk waktu pada pukul 12.15 tgh kerana jika tidak, pasti tidak akan mendapat tempat. Jalanraya sekitar Masjidil Haram telah ditutup kepada semua kenderaan sejak pukul 10.00 pg lagi . Aku mengambil tempat di aras 2 hari ini. Sementara ada 2-3 jam lagi, menghabiskan masa dgn membaca Al-Quran. 

Bagi jemaah perempuan pula , pihak Tabung Haji tidak menggalakkan mereka utk pergi solat Jumaat kerana kesesakan dan tidak diwajibkan bagi kaum wanita bersolat Jumaat.10.00 pagi Masjidil Haram telah mula dipenuhi oleh para jemaah. Tiada lagi ruang2 yang kosong. Namun para jemaah yang agak lewat sedikit terus mencari tempat dan kelihatan ramai yang melangkah bahu dan kepala jemaah yang duduk utk ke hadapan mencari sekiranya ada ruang2 kosong.

Di sebelah ku , sekumpulan jemaah dr India telah memarahi 2-3 orang jemaah lain yang hendak duduk "betul-betul" di hadapan mereka , kerana ada masa yang panjang lebih kurang 2-3 jam lagi sebelum waktu solat dan adakalanya mereka terpaksa melunjurkan kaki kerana duduk bersila terlalu lama dan boleh menyebabkan kekejangan dan sakit pinggang.

Agak lama juga masa yang diambil utk keluar dr Masjidil Haram selepas waktu Jumaat. Setelah balik ke hotel , aku difahamkan bahawa hari ini jemaah utk solat jumaat telah membuat saf di atas jalanraya sejak dr pukul 11.00 pg lagi hingga mencecah 2 km di atas jalanraya2 yang menuju ke Masjidil Haram dan saf itu bersambung. Itulah kelebihan di sini. 

Bagi jemaah wanita yang tidak solat jumaat tetapi pergi ke kedai berhampiran Masjidil Haram , ketika hendak pulang ke hotel juga menghadapi kesukaran dan terpaksa menunggu sehingga selesai solat Jumaat kerana di atas jalanraya menuju ke hotel dipenuhi oleh jemaah yang membuat saf dan kurang sopan bagi mereka utk lalu dicelah2 jemaah lelaki.



Lautan manusia memenuhi di sekitar Masjidil Haram yang merupakan pengalaman yg sukar dilupakan. Di mana-mana ceruk sekalipun sekitar Masjidil Haram dipenuhi manusia. Supermarket Ben Dawood yang terletak di Hilton Towers berhadapan dgn Masjidil Haram juga sungguh sesak kerana ramai jemaah persendirian dr negara luar yang membeli keperluan utk dibawa ke Arafah dan Mina nanti. 

Khemah2 kecil spt yang digunakan oleh anak2 kita semasa aktiviti "camping " di sekolah juga sgt laris di super market ini. Harga makanan dan barangan telah naik berikutan permintaan yang sgt tinggi .

0 comments:

Catat Ulasan