WARGA SCP

Isnin, Ogos 31, 2009

DAY 31 15/12/2007 SABTU DAN DAY 32 16/12/2007 AHAD

Suasana depan hotel penginapan

lautan manusia


Alhamdulillah, hari yang ditunggu hampir tiba setelah berada hampir 31 hari di tanah suci. Ya ALLAH, permudahkan perjalanan kami agar dapat menyempurnakan segala ibadat haji yang wajib dan rukun dengan sempurna. Untuk 2 hari ini, kami melakukan persiapan dari segi kelengkapan , mental dan fizikal kerana kami akan meninggalkan kota Mekah utk wukuf di Padang Arafah, mabit di Muzalifah dan bermalam di Mina . Kami dimestikan hadir pada Taklimat Arafah dan Mina yang yang diadakan di hotel penginapan sebagai persiapan dan perkara2 yang perlu dilakukan ketika berada di sana .

Melihat kembali "checklist" yang dibekalkan kepada kami . Kami dibekalkan dengan "sticker" penempatan nombor khemah di Arafah dan Mina. Keperluan yang perlu dibawa seperti :- pakaian utk 4 hari - buku rekod kesihatan- buku2 doa /Al-Quran, - tasbih- sejadah- uncang batu- tuala kecil- gunting- lampu suluh - 1 botol air . - Wang sekitar 200-300 riyal juga perlu dibawa utk kegunaan keperluan peribadi.
Wuquf di Arafah bermaksud berada di bumi Arafah walau 1 saat sekalipun dalam sebarang keadaan selepas gelincir matahari pada 9 Zulhijjah hingga terbit fajar 10 Zulhijjah.Kita tidak boleh mewakilkan kepada org lain. Bagi jemaah yang sakit dan berada di hospital, mereka akan dibawa ke Arafah dgn menggunakan ambulan.

Waktu afdal bagi wuquf ialah sebahagian dari siang hari 9 Zulhijjah dan sebahagian dari malam 10 Zulhijjah. Syarat berwuquf ialah:- telah berihram dgn niat haji- tidak gila, mabuk atau hilang akal- berada di bumi Arafah walau seketika dalam waktu wuqufPelbagai amalan2 sunat yang boleh dilakukan semasa wuquf seperti:- solat berjemaah- bertalbiah- berdoa- berzikir- membaca Al-Quran- solat sunat.
Jarak antara Mekkah dan Arafah 21.9 km dan dijangka perjalanan mengambil masa antara 2-3 jam. Akan berada di sana lebih kurang 1 1/2 hari dan bertolak ke Muzdalifah utk mabit pula selepas tghmalam 10 Zulhijjah yang jaraknya 8 km dari Arafah. Selepas itu akan bertolak pula ke Mina utk bermalam antara 3-4 hari . Jarak dari Muzdalifah ke Mina 6.9 km.
Kota Mekah telah mula ditinggalkan oleh jemaah haji dari negara2 luar kerana mereka yang berfahaman imam Hambali dan Maliki akan bertolak terus ke Mina dahulu dan apabila tiba 9 Zulhijjah, dari Mina mereka akan ke Padang Arafah.
Masjidil Haram mula lenggang sedikit kerana hampir 70 peratus dari jemaah haji berfahaman Maliki dan Hambali. Satu peristiwa yang menarik perhatian ku ialah ketika melihat sekumpulan jemaah dari Afrika sedang memunggah arang yang dibeli dr sebuah kedai utk dibawa ke sana nanti sebagai persediaan utk memasak nanti. Bas2 mula kelihatan sibuk di depan hotel2 utk membawa jemaah ini ke Mina. Bagi kami jemaah Malaysia , dijangkakan bertolak pada 8 Zulhijjah (Hari Tarwiyyah) bersamaan 17/12/2007 (ISNIN) dan terus ke Arafah.

0 comments:

Catat Ulasan