WARGA SCP

Jumaat, September 14, 2012

HOTEL BATU KERAS

ALHAMDULILLAH

Hard Rock Hotel Penang ni rasanya baru dibuka setahun dua lalu pada 19 september 2009 yang asalnya adalah Hotel Cuasarina kalau tak salah aku . Depa beli dan renovate semula . Kebetulan cuti raya pulak, ciak-miak tempat ni dengan pengunjung yang ramai dan bebudak kecik .

Bilik aku tingkat 4 menghadap laut dan pantai .

Kebanyakkan hotel dan resort di tepi2 pantai biliknya mengadap laut merupakan satu keistimewaan dan kelebihan mereka. Namun ada sesetengah hotel dan resort yang akan mengenakan extra charge jika kita memilih bilik sebegitu mcm di Hyatt Telok Cempedak .Kira Sea View lain reganya. Samalah jugak kalau kat Makkah. Haram View lain reganya, Kaabah View lagi reganya berlipat2 ganda .

Aku kalau jadi towkey hotel atau resort nanti nak buat bilik mengadap langit atau langit view hehehe

Overall , biliknya menarik, bersih dan tersusun kemas serta dilengkapi dengan pelbagai kemudahan . Tilamnya dan bantal jugak empok sekali .Macam kebiasaan, aku pasti cari bantal spare kat almari kerana aku kalau takda bantal nak buat peluk masa tidur, nanti tidur aku tak nyenyak hehehe

Sepanjang aku menginap kat mana2 hotel, rasanya tak pernah pulak jumpa depa sediakan sekali dengan bantal peluk yang bulat tu hehehe

Kira kondisi bilik aku kasi 4 bintang dari markah penuh 5 bintang .

Sesebuah hotel atau resort yang besar sukar sebenarnya nak mencapai tahap maksimun secara keseluruhan dari apa yang mereka tawarkan. Ada yang biliknya biasa2 je , tapi makannya marvelous macam Concorde Hotel . Ada pula sesetengah hotel yang bilik tip top, tapi makanannya pula tak mencapai tahap piawaian dan biasa2 je berbanding barisan bintang hotel mereka .

Tapi apa pun itu tidak menjadi masalah besar bagi ku kerana semuanya itukan rezeki dari Allah dan aku syukur sesangat . Cuma sebagai penyedia perkhidmatan , dah sememangnya mereka perlu menyediakan perkhidmatan yang sebaik2nya selari dengan bayaran yang dikeluarkan oleh pelanggan mereka .Nak2 sekarang ni semenjak ada zaman internet pelbagai forum didalamnya . Bukaklah laman web tripadvisor, kat dalam tu semua ada samada yang positif atau yang negatif berkaitan sesebuah hotel atau resort . Jadi nak tak nak, pihak2 hotel kena jaga standard mereka. Tapi aku setakat ni syukur alhamdulillah pada Allah kerana takde isu atau masalah besar aku alami sepanjang aku bercuti kat mana2.

Cuma sekali tu masa aku menginap di area Cherating dalam perjalanan pulang ke Johor. Habis bila balik satu beg baju yang tak pakai pun kena basuh kerana melekat sekali bau hapaknya kerana bilik tu dan aircondnya bau hapak sikit . Mungkin depa jarang bukak tingkap dan udarakan bilik tu dan sembur dengan air freshner.

Yang aku heran depa mengakui hotel mereka berbintang2 hehehe

Tapi aku masih boleh ketawa dan senyum kerana bila aku nak checkout, rupanya ada sahabat aku yang tinggal kat situ dah bayarkan semua harga bilik . Mungkin Allah bayar harga kesabaran aku dengan bilik percuma yang dijelaskan oleh insan lain

Alhamdulillah


Dari balkoni petang tu aku sudah keluarkan dslr aku dan mula menembak ke arah kolam renang di bawah . Tapi pool kat HRH Singapore lagi besar dari sini.Mungkin kerana di sini depa dah takde kawasan lagi kerana pastinya nilai harta tanah di sekitar Batu Ferringi ini entah berapa ribu agaknya sekaki persegi.

Tapi katanya keseluruhan kawasan kolam renang tu dalam 26,000 kaki persegi jugak dan yang terbesar di Pulau Pinang.


Terdapat pelbagai pilihan bilik yang ditawarkan di HRH Penang ikut citarasa masing2 antaranya :

Hillview Deluxe King Bed or 2 Single Beds 29 m2
Hillview Deluxe with balcony King Bed or 2 Single Beds 41 m2
Family Room King Bed with a Single Trundle Beds or 2 Single Beds with a Single Trundle Beds 53 m2
Seaview Deluxe King Bed or 2 Single Beds 35 m2
Lagoon Deluxe King Bed or 2 Single Beds 42 m2
Kings Club Seaview Deluxe * King Bed only 35 m2
Seaview Studio Suite * King Bed only 53 m2
Rock Star Suite * King Bed only 93 m2
Kings Suite * Hollywood King and King Bed 185 m2


Memula aku ingat nak Lagoon Deluxe kerana bukak2 je pintu terus bercebur dalam kolam renang .Kira balcony bilik tu terus ke dalam pool .

Tetapi aku batalkan niat aku kerana rasa takde privacy pulak, mana tau buat2 terlucut ke, tersingkap ke kain pelikat gombang yang aku pakai , dah jadi tontonan pulak hehehe


OK guys,
jumpa lagi minggu depan kerana aku nak berehat dari berblog kerana cuti minggu ni panjang sekali sempena cuti umum Hari Malaysia

Semoga kalian ceria selalu dan sentiasa dalam perlindungan dan kerahmatan Allah

Insyallah




6 ulasan:

  1. Salam bapak.

    Betoi tu, hotel ternama & banyak bintang kena la jaga reputasi.

    Saya ingatkan bila dah kawen, tak perlu bantal dakap bulat tu lagi dah, kehkeh.

    Selamat bercuti naa.

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam

      wajib apa bantal peluk tu hahaha

      Padam
  2. Hahahahahha tang kain pelikat tuh tak tahan.. Kami suka jugak kalau2 hotel yang ade blk yg pool xs tuh. Borak2, minum2 sambil berendam mlm2 bute laki bini. Hai syiok!

    Lepas ni nak try la sabar se sabar2 nye kalau hotel buat hal! Untung2 ade org byr kan. Heh xde maknenye deh.. Huhuhuhuhu..

    Tah nye bapak, mak itam ade lagi mau peluk bantai. Heh

    BalasPadam
  3. bantal peluk bulat dia tak menguit hehehe

    BalasPadam
  4. HAHAHAHAHAHAHAHHAAHAHAHHAHAHAHAHAHA besar gelak kami laki bini..

    BalasPadam
  5. Salam Pak Rezeki,
    Status restoran dan breakfast nyer halal tak?
    Pakej penginapan sekali dgn breakfast, kalau tak halal Jakim, kena bawa famili makan kat luar nampaknya...
    Pemgalaman rezeki macamana?
    Wassalam.

    BalasPadam