WARGA SCP

Isnin, Disember 21, 2015

USA PART 16 : FROM RHODE ISLAND TO WASHINGTON DC (SIRI 3) CHICKEN SHAWARMA AT KHARTHOUM RESTAURANT

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
السلام عليكم
ALHAMDULILLAH

bilik kami mengadap Potamac River
Nice View
Sebelah sana dah Washington DC


sesejuk secawan Capuchino panas buat pemanas badan

Kami sampai di Key Bridge Marriot sebelum magrib. Magrib kat sini lewat sikit dari di RI kerana Virginia(VA) ni terletak di Selatan berbanding RI di utara. Keluar kereta, boleh tahan sejuk jugak kerana faktor angin yang bertiup menyebabkan kedinginan terasa.

Aku memang suka jenis light travel macam ni , takde tergesa-gesa berbanding kalau ikut travel agent . Pada aku tak perlu nak cover semua tempat tapi terkejar-kejar . 

Bilik kami mengadap Potamac River , sempadan yang memisahkan State of Virginia dengan State of Washington DC .Kat USA ni ada 2 Washington tau. Satu negeri Washington yang terletak di utara pantai barat dan satu lagi ni Washington D.C yang merupakan ibu negeri dan segala pusat pentadbiran bagi America. 

D.C membawa maksud District of Columbia.

Sikit sejarah tentang sungai ni .The Potomac River yang disebut  pəˈtmək is located along the mid-Atlantic coast of the United States. Sungai ni menjadi sempadan antara 4 buah negeri iaitu Washington DC, Virginia, West Virginia dan Maryland dan sepanjang 652 km . Tapi pada kemuncak winter, aku tak tahulah samada Potamac River ni membeku atau pun tidak .

Hotel penginapan memang tak jadi masalah kat America ni. Melambak dan mana2 ceruk ada .Pilihlah hotel yang terletak di kawasan luar sikit dari pusat bandar atau bandar utama kerana harga hotel kat pusat bandar boleh mencecah USD 300 - 350 semalam berbanding kat kawasan luar sikit dalam USD 90-100 je semalam.

Seberang Potamac River ni je dah masuk negeri Washington D.C kerana Pekan Arlington di mana terletaknya Key Bridge Marriot ni ni terletak di Virginia sebenarnya.

Lepas magrib , start motor roda tiga dan kami pi cari makan berpandukan alamat yang kami dapat dari Zabihah.com di sebelah Washington D.C

Bepusing-pusing jugak mencari di malam hari walaupun baru pukul 6 lebih je . Itulah winter kerana siangnya begitu pendek . Kul 4.40 pm kat sebelah ni dah gelap . 

Jumpa dah jumpa tapi parking pulak jadi masalah. Bukan boleh letak sebarangan motor roda tiga ni. Nak parking kat residence area pun tak boleh sebarangan, karang kena on-tow pulak tarik dengan majlis daerah hahaha

Parking jauh sikit setelah 2-3 kali pusing . Tapi berbaloi kerana memang lazat dan enak pekena chicken shawarma dengan nasi pepanas yang dihidangkan sekali dengan sekeping roti di tengah kedinginan musim salju  ni. Tapi takde teh tarik laaaa

Kat sini memang takde terpampang logo halal kat depan restoran ni. Masuk dalam terus tanya " Kanggo halal" 

Terkebil Mak Joyah kat dapur tu bila aku tanya, 

laaaaa aku lupa . Aku kat bumi America, bukan kat Parit Ponorogo hahaha

Bila aku tanya "are you serve halal food?"

Baru Mak Joyah yang kebingungan tadi tersenyum lalu berkata
"of course, we serve halal food"

Aku pulak ketawa keriangan .

 


 


2 ulasan:

  1. As salam.
    Pak Tam, hati-hati di tanah uncle sam.mana tau terjumpa zombie mcm kt the walking dead.huh.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam

      hehehe
      bapak memalam jadi zombie pasal kejap tido time tanah melayu, kejap tido time amerika hahaha

      Padam