WARGA SCP

Khamis, Ogos 27, 2009

DAY 21 05/12/2007 RABU







Alhamdulillah, kesihatan ku pulih seperti biasa dalam keadaan yang baik.Syukur ke hadrat Allah atas nikmat kesihatan ini. Pagi ini mengikuti caramah agama di hotel penginapan yang berkisar tentang ibadat haji dan umrah. Cara2 melakukan tawaf dgn sempurna mengikut mazhab Shafie. Isi ceramah juga mengenang kembali pengorbanan Nabi Ibrahim, Siti Hajar dan Nabi Ismail dan kaitannya dgn sejarah pelaksanaan haji . 

Bagaimana Siti Hajar dan Nabi Ismail ketika itu yang masih kecil ditinggalkan oleh Nabi Ibrahim di Mekah yang pada masa itu merupakan lembah yang gersang . Setelah ditinggalkan dua beranak itu oleh nabi Ibrahim, Siti Hajar telah berlari dari Bukit Safa ke Bukit Marwah sebanyak 7 kali utk mencari punca air bagi keperluan anaknya nabi Ismail. Dengan izin dan perintah ALLAH, malaikat Jibrail telah diarahkan memercikkan air dari muka bumi berdekatan tempat nabi Ismail ditinggalkan dikenali sebagai air zam-zam.

Telaga zam-zam terletak 11 meter dari Kaabah. Punca bagi mata air zam-zam ini dari celah2 berdekatan Hajarul Aswad disamping beberapa punca2 yang kecil ke arah bukit Safa dan Marwah.


Dahulu terdapat bangunan di sini tetapi telah diruntuhkan untuk memberi ruang dan keselesaan jemaah bertawaf dan dipindahkan ke tingkat bawah. Namun tingkat bawah tanah ini juga telah ditutup beberapa tahun yang lalu dgn di simen serta diletakkan marmar bagi melancarkan lagi jemaah yang bertawaf.

Keutamaan dan keistimewaan air zam-zam antaranya ialah ia berasal dari mata air syurga, merupakan pemberian ALLAH berkat dikabulkan doa nabi Ibrahim, menjadi faktor penentu hidup dan perkembangan kota Mekah, merupakan bukti yang nyata dan dapat dilihat dari ALLAH di tanah suci, menjadi nikmat yang agung serta membawa manafaat besar kepada Masjidil Haram, sebaik2 jenis air di muka bumi, keluarnya air melalui perantaraan Malaikat Jibrail, berada di tempat yang paling suci di muka bumi, air yang digunakan untuk mencuci hati Rasulullah, Rasulullah memberkatinya dgn air ludahnya yang suci, berfungsi sebagai makanan dan ubat penyembuh segala macam penyakit, dapat menghilangkan sakit kepala, sesiapa yang memandangnya dapat mempertajamkan penglihatan, jika diminum dgn niat baik, ALLAH akan memakbulkan, keinginan utk mengetahui sejarahnya merupakan tanda keimanan dan terbebas dari sifat munafik, air minuman utk orang yang baik2, menjadikan badan kuat, tidak akan habis2 airnya dan telah mengalir sejak 5000 tahun yang lalu sehingga menjadi telaga yang tertua di muka bumi ini.

Diantara adab2 minum air zam2 ialah, mengambilnya dgn tgn kanan dan mengadap kiblat dan membaca BISMILLAH sebelum meminumnya . Boleh minum samada duduk atau berdiri dan bernafas 3 kali sekiranya mahu meminumnya sekali lagi. 

Membaca ALHAMDULILLAH setelah minum dan membaca doa untuk kebaikan dunia dan akhirat kerana ia merupakan waktu yang afdal untuk berdoa. Rutin kami seperti biasa ke Masjidil Haram cuma perlu lebih awal dari biasa utk mengelakkan kesesakan. 2 jam lebih awal pada waktu subuh , 11.00 pg telah ke masjid untuk zohor dan asar , magrib serta isyak terus beriktikaf di dalam masjid.

Malam ini nak ubah selera, jadi tak balik untuk makan malam di hotel. Selepas isyak , terus menuju ke Hilton Tower yang terletak berhadapan Masjidil Haram. Kalau di aras 1, terdapat KFC, Taza BBQ dan Pizza. Di aras 2 terdapat food court dgn 9-10 buah restoran seperti Asyook, Burger King dan bermacam2 lagi . 

Cuma masalahnya di sini meja untuk makan "sangat-sangat terhad". Jadi sementara seorang memesan dan membeli makanan, seorang lagi kena menunggu di tepi meja yang dah ada penggunanya. Lagi satu tipsnya kalau dapat meja , mesti duduk dgn mahram sahaja.

Sebaik sahaja ia selesai makan, barulah kita dapat tempat tersebut dan begitulah berulang2 kali untuk orang lain pula. . Bagi yang tak kisah , saya dapat melihat mereka membentangkan kain di atas lantai sahaja di mana2 tempat yang mereka suka dan semacam "berpicnic" yang merupakan permandangan biasa di dalam Hilton Tower yang mempunyai ratusan kedai membeli belah dari aras 1 - 5. Malam ini kami makan ayam BBQ dgn fries dan roti nan yang dibeli di Taza BBQ Chicken . 16 riyal bagi satu set dan kami mcm org arab juga , picnic kat situ.

2 ulasan:

  1. Rezeki....mmg rezeki saya jd juara di trek Rezeki ni....terpegun lihat gambar2 yg dirakamkan...teringat sgt musim haji baru lalu waktu dijemput sbg tetamuNya. SubhanaAllah, bergenang airmata saya mengetuk keyboard pc ni mengingatkan kebesaranNya....Allahuakbar

    BalasPadam
  2. Salam IP,
    semoga Allah tidak akan memadamkan sekelumit pun rasa rindu kita kpd rumahNYA itu dan terus mentaati perintahNYA dan meninggalkan suruhanNYA

    Alhamdulillah

    BalasPadam