WARGA SCP

Ahad, Ogos 30, 2009

DAY 28 12/12/2007 RABU

Suasana yang sentiasa indah dan mendamaikan

Tertidur kepenatan dgn "uniform" sponser Al-Bayan
p/s ; IP , kita buat baju raya nak tahun ini, pasti gempak
AJK GPK pun satu pasang, sedondon

pekerja ben ladin beruniform coklat adalah dari bahagian
pengurusan air zam-zam

pekerja ben ladin beruniform hijau adalah dari bahagian
pengurusan am dan  pembersihan


Alhamdulillah, pagi ini lebih kurang 3.00 pagi dah bangun dan bersiap utk ke Masjidil Haram , Alamak, buka saja paip untuk mengambil wuduk, tiada bekalan air. Rupa-rupanya bekalan air di hotel untuk tangki utama telah kehabisan dan pekerjanya terlupa utk menyalurkan air dari tangki simpanan. 

Begitulah keadaan bekalan air di kota Mekah yang diangkut menggunakan "tanker" dan dihantar ke hotel-hotel. Kami mengambil wuduk menggunakan bekalan air zam2 yang terdapat dalam bilik hotel kami.

Suasana menuju Bukit Safa

Di sini kita tidak perlu mandi sekerap di Malaysia kerana cuaca panas dan keringnya menyebabkan badan kita tidak berpeluh dan berbau. Itulah kelebihan kota suci Mekah. Yang penting utk beribadat , pastikan tubuh badan kita dan pakaian suci dan bersih dari hadas kecil dan besar.Jemaah semakin ramai dan perlu lebih awal 2-3 jam setiap kali waktu solat .
Waktu solat utk hari ini bersamaan 12 Zulhijjah di kota suci Mekah:

Subuh : 05.26 pg
Terbit Matahari : 06.48 pg
Zuhur : 12.15 tgh
Asar : 03.19 ptg
Magrib : 05.40 ptg
Isyak : 07.10 mlm

Di sini waktu terbit matahari sangat diambil kira kerana terdapat 2 sembahyang sunat yang boleh dilakukan selepas itu iaitu sembahyang sunat israk dan sembahyang sunat dhuha. Dan diantara selepas solat magrib sementara waktu isyak sampai , boleh melakukan solat sunat awabbin seberapa banyak yang boleh.

Sementara waktu isyak tiba, duduk di sebelah saya seorang jemaah dari Algeria yang agak besar tubuh badannya . Kami berkenalan dan berbual mcm "ayam dgn itik" kerana rata-rata jemaah dari benua arab atau benua afrika tidak boleh berbahasa Inggeris.Saya mengatakan bahawa saya dari Malaysia lalu ia menyampuk dgn ayat "KLCC" dan "MAHATHIR" yang pada pendapat saya agak sinonim dengannya. Ia menunjukkan jari kakinya yang melecet akibat sandal yang dipakainya menyebabkan sukar dan kesakitan utk mengambil wuduk dan solat. Lalu dia membuka plastik tempat ia menyimpan sandal tersebut dan menunjukkan kepada saya sandal yang dipakainya. Malangnya di bawah sandal tersebut tertulis "MADE IN MALAYSIA"

Alhamdulillah.

2 ulasan:

  1. Rezeki...rindunya saya dgn suasana ni. Thanks again. Rezeki, pasal bj melayu tu...orait, kira setuju...kita cari sepasang sedondon, bg lak 4,5 mtr kat CL, AZ, Che Pit, APiz Hannsem dll tu...br gempaq pagi raya nanti :)

    Err...selipar....takut pasal selipar, nama KLCC dan Mhathir pun tak punah sama...bagai nila setitik pulak

    BalasPadam
  2. Salam IP,
    Memang rindu nak ke sana lagi.
    Uniform tu lelaki pakai yg hijau, GPK CM, Noor dll pakai hijau, baru meriah raya ni

    BalasPadam