WARGA SCP

Isnin, Ogos 31, 2009

DAY 29 13/12/2007 KHAMIS

Susana begitu padat sekali selepas setiap solat fardhu
di jalanraya pulang ke penginapan masing2


Memerhati lagi kejauhan . Betapa hebat dan meriah
dlm memenuhi tuntutan ibadat


Seronok yg tidak terhingga melihat kebesaran ALLAH



Pengurusan Masjidil Haram di bawah Syarikat Ben Laden yg menguruskan kebersihan, pengurusan air zam-zam dll. Kebanyakkan pekerja mereka berasal dari India, Pakistan dan jumlah yang kecil dr Indonesia. 

Gaji yang diterima oleh mereka tidak lumayan , sekadar 400 riyal dgn penginapan disediakan, tetapi mrk sgt berbesar hati kerana dpt bekerja di "Rumah ALLAH" yang pahalanya sgt besar dan dpt beribadat dan mengerjakan solat . Pada musim haji , ramai jemaah yang bermurah hati bersedekah kepada mereka . Setiap selepas waktu solat subuh dan zohor , mereka akan mencuci lantai masjid . Tong air zam-zam yang hampir kosong sentiasa diganti .

Hari wukuf yang semakin hampir menyebabkan kota Mekah telah sesak dgn hampir jutaan jemaah. Pada tahun ini , dijangkakan hampir 3 juta lebih jemaah yang akan mengerjakan fardhu haji . 1.8 juta jemaah terdiri dari negara-negara luar dan 1.5 juta pula terdiri dari rakyat Arab Saudi . 

Keadaan di Masjidil Haram pula sgt sesak dari tempat solat di tingkat bawah tanah sehinggalah ke aras di atas bumbung. Kesemua jemaah yang berada di Madinah juga telah berada di Mekah. Pada waktu sekarang, kota Madinah telah lengang. Jemaah yang ramai dapat dilihat apabila selesai waktu solat ketika mereka pulang ke penginapan masing-masing. Jalan-jalan dipenuhi dgn jemaah yang pulang mengikut setiap penjuru yang menuju ke Masjidil Haram. Jemaah yang bersolat juga telah kelihatan di atas-atas jalanraya , kaki lima kedai dan di mana-mana .Untuk keluar dari Masjidil Haram mengambil masa yang agak panjang sedikit kerana terlalu sesak dan berhimpit-himpit terutama selepas waktu subuh dan isyak . Ramai jemaah yang terus berada dari asar terus ke isyak di dalam Masjidil Haram.

Anggota polis yang mengawal Masjidil Haram juga kelihatan di sana-sini . Begitu juga dgn pasukan perubatan bergerak yang sentiasa berada di Masjidil Haram. Petugas-petugas sukarela pula sibuk mengarahkan para jemaah agar tidak duduk dan menghalang perjalanan . Di kesemua penjuru-penjuru jalan raya utama menuju ke Masjidil Haram , ambulan-ambulan di tempatkan di situ.. Kaunter yang di khaskan untuk orang yang sesat juga penuh dgn jemaah , terutama yang agak berumur yang sesat dan tidak tahu arah pulang ke tempat penginapan mereka.

Laman Kaabah sentiasa dipenuhi oleh jemaah yang melakukan tawaf dan beribadat tanpa mengira pagi atau petang, siang ataupun malam. Berteduh di bawah naugan Kaabah merupakan tempat berteduh yang paling mulia di muka bumi ini, dan Nabi pun pernah berbuat demikian. Sebagaimana diriwayatkan oleh Bukhari dari Khubab, ia berkata " Ketika kami ingin mengadu kepada Rasulullah, baginda sedang berteduh dengan berbantalkan sarbannya di bawah naugan Kaabah".
Muhammad ibn Sauqah meriwayatkan, " Kami sedang bersama Said ibn Jabir di bawah naugan Kaabah, lalu Rasulullah bersabda " Saat ini kalian sedang berada di tempat berteduh yang paling mulia di muka bumi"

Kaabah yang ada di muka bumi ini juga sama dengan "Al-Bait Al- Makmur" yang ada di di langit sebagaimana diriwayatkan oleh Ali ibn Abbas dalam tafsirnya atas surah Al-Thur ayat 4 : "Dan demi Baitul Makmur. Di langit Baitul Makmur berada tepat di atas Kaabah, dan kesucian dan kemuliaannya sama dengan kesucian dan kemuliaan Kaabah di bumi. Terdapat 70 ribu malaikat yang mengerjakankan solat setiap hari selama-lamanya.
p/s : selamat menyambut hari kemerdekaan.

2 ulasan:

  1. salam Rezeki,

    membuak2 perasaan saya n nak g haji. Doakan agar saya berjaya mendapat tempat tahun ni. sebenrnya rayuan saya telah ditolak oelhTH . sedey . huhuhu

    tak p umah saya ke pagi ni.datang la

    BalasPadam
  2. Salam CZ,
    berdoa2 dan meminta dgn ALLAH S.W.T, sesungguhnya Allah maha mendengar rintihan hambanya, insyallah.

    firman Allah yang bermaksud:
    "Tidak ada suatu apa pun yang sama dengan Allah dan Allah Maha Mendengar
    dan Maha Melihat." (AsySyura: 11)
    alhamdulillah

    p/s: den subuh tadi dah poi umah CZ tgk lauk buat kenduri tu semlm.

    BalasPadam