WARGA SCP

Khamis, Oktober 13, 2011

LAWAN AYAM PANGGANG MAK DARA

pose dalam periuk nasi


Inilah dia kawan si Ayam Panggang Mak Dara ,
Nasi Jagung yang dimasak oleh ucuk ku.

Kami pakat2 buat keje kawin kat rumah dengan masak menu ni, tapi kami berdua je , cuma kami tak bersanding je hehehe

No pengantin baru,
yang ada pengantin lama je

Tu yang malamnya pi beli keperluan2 menepati menunya seperti minyak sapi , jagung dan lain2 keperluan serta paling utama Moghul Basmathi Faiza yang packing 1 kg . Kalau tak salah dalam 8.50 se KG juga.

Tapi dalam satu KG, sebenarnya boleh makan 7-8 orang juga kerana tengahari tadi mak itam makan sepinggan, aku pulak makan dua pinggan dan 2 packing besar juga buat anak ku dan rakan2 di asrama serta kami yang jarang makan malam , sempat juga mengulang sekali lagi hehehe

Kismis tu pula yang besar2 dan lazat tu dalam nasi jagung ni datang dari jauh. hari tu kami beli bang sekilo dua juga masa kat Istanbul . Banyak khasiat sebenarnya kismis ni.

Antaranya khasiat dan kegunaan kismis ialah :

1. Melindungi hati.
2.Memperbaiki sirkulasi (termasuk bagi kondisi seperti varicose veins, bengkak, lebam (bruise) dan kabur pandangan).
3. Melawaskan pembuangan air besar.
4. Memperbaiki tone dan keanjalan kulit
5. Membantu pelajar meningkatkan memori dan hafalan (tradisi perubatan Islam).
6. Melawan bakteria mulut (oral bacteria) yang menyebabkan pereputan gigi.


Untuk khasiat kismis ni yang no. 5, aku rasalah
aku mahu kena makan bang sekilo sekali makan, baru ada kesan hehehe

Cuma satu je terkurang dalam nasi jagung ni pasal takde gajus. Gajus hari tu semua yang beli kat istanbul dah kena bedal hehehe
tak perasan , ngap sebiji2 sambil buat kerja, habis dah

Lepas tu malas pulak nak keluar pegi kedai cari gajus ni


Gajus ganti gabus, bolek tak ???

Takkan takde kuah pulak lawan nasi jagung dan ayam panggang mak dara ni. Tentu sekali tak kena kalau lawan dengan kuah asam pedas atau kuah kacang atau kuah kicap serta lodeh

Ibarat pompuan pakai baju kurung tapi pakai tracksuit serta terompah kayu ,
langsung tak kena kan

Padanan yang paling sesuai ialah dalca lembu yang mengandungi sedikit tetel serta sayuran macam terung, kacang panjang dan kentang .

Barulah cun

Ok, selamat menjamu selera







JOM

+
+

=

ALHAMDULILLAH
KENYANG

20 ulasan:

  1. salam,

    nyum nyum, alhamdulillah, kenyangnya

    BalasPadam
  2. Salam pak itam

    Sedap nih...boleh dicobak memasak nih heheheh

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum Pak Itam

    bunyi sedawanya sampai kat KL
    ...he he

    Wassalam

    BalasPadam
  4. Wah,memang kena lawannya dengan Ayam Panggang Mak Dara...

    tips : utk nasi2 cam nie,try guna beras basmathi pusa 1121 dari jasmine...ada packing 2kg...if x salah 2 kilo tu dlm RM24...mmg puas hati bila makan...(sesekali buat keja kawin pengantin lama apa salahnya)he he..

    gambar dia ada kat sini...saya tanya pakcik google tadi...

    http://terminalhijrah.blogspot.com/2011/07/nasi-baryani-jasmine-pusa-1121.html

    BalasPadam
  5. bukan calang² orang reti pakai terompah kayu... tak kena gaya tergolek, tak kira la pakai traksuit ke seluar katok ke, hehe

    BalasPadam
  6. eeerrrrrkkkk...alhamdulillah......
    kenyangggggg...mekasih yer :((

    BalasPadam
  7. Ya Allah memang teringin sangat masak dalca tu... singgah pulak kat sini.. dapat merasa ya... ya la tu..

    BalasPadam
  8. CR,

    Perghhhh, terliur betul ni

    BalasPadam
  9. menyesal masuk kat sinilah...buat geram je nengok...:)

    BalasPadam
  10. waalaikumsalam az

    alhamdulillah

    sedawa pelan2 hehe

    BalasPadam
  11. waalaikumsalam shami

    kalau udah dicobak , bagitahu tau hasilnya hehe

    BalasPadam
  12. waalaikumsalam atuk

    sampai kl tak pe, jgn sampai perlis sana hehehe

    BalasPadam
  13. bidadarindu

    beras pusa tu super extra panjang, tapi hari tu packing besar je yang ada, tu yang sambar basmathi moghul tu hehe

    nanti next time boleh cuba beras pusa tu dan tgk hasilnya

    thanks

    BalasPadam
  14. kog

    bapak dan ibuk kat rumah tepi hutan ni pakai terompah kayu je ke bilik air hehehe


    tu pun puas cari terompah kayu ni pasal dah tak banyak kedai yang jual hehe

    BalasPadam
  15. kak nab


    heheheh sama2 kak,

    rumah kak nab lama dah bersawang tu

    BalasPadam
  16. che mid

    rasa kat gambar je hehehehe

    BalasPadam
  17. en rosli

    cecah lempeng dalca tu pun sodap tau hehe

    BalasPadam
  18. aduhai pak itam....goda perut goda mata ...tak patut...tak patut ^_^
    ti BHS pi cari beras yang pak itam cakap tu dan beras pusa 1121...jom kita test power....Insya ALLAH na...

    BalasPadam
  19. BHS

    nanti kalau dah dapat hasil beras tu, bagi tau bapak ya hehe

    BalasPadam