WARGA SCP

Selasa, Oktober 18, 2011

SAPA ADA GOUT , JANGAN TENGOK ATAU BACA N3 NI

ALHAMDULILLAH

Allah masih mengekalkan nikmat ini kepada ku , iaitu masih boleh menikmati keenakkan dan kelazatan makanan laut berbanding individu2 yang Allah telah tarik nikmatnya ini kerana penyakit gout.

Aku punya beberapa kenalan yang Allah dah tarik nikmat seperti yang aku perkatakan diawal tadi akibat gout.

Gout ni ada bermacam2 alahan rupanya.Ada yang tahap kronik dan ada yang tahap sederhana sahaja . Kalau yang tahap kronik , makanan yang diambil langsung tak boleh ada bahan2 makanan yang menyebabkan penyakitnya menyerang. Sebagai contoh dia pantang atau kalah pada udang, langsung dalam makanannya seperti mee ke, langsung tak boleh ada udang . Kira pantang "mak bapak" lah kata orang tua, kalau makan je terus bengkak kat kaki

Bagi tahap biasa , masih ok lagi kalau terdapat bahan dalam mee tu tadi , janji dia tak telan benda yang dia alah tu.




Kekadang terdapat segelintir insan yang terlupa atau teralpa yang nikmat menikmati makanan itu adalah kurniaan Allah sebenarnya dan dia boleh tarik bila2 masa je kalau itu kehendaknya .Masa tu ada lauk pauk yang sedap depan mata pun tak berguna, duit mengunung pun masa tu dah tak berguna.

Semuanya berbalik kepada kuasa Allah S.W.T dan dalam masa tu juga kita kena bersederhana dalam pemakanan dan menjaga kesihatan seperti yang disarankan oleh islam. Bukan tak boleh makan , tapi kena ingat2 lah. Terutama bagi kita usia semakin meningkat .

Aku mohon pada Allah agar nikmat yang dipinjamkannya dalam menikmati makanan terus dikekalkan dan tidak ditarik olehNYA pada ku selagi hayat dikandung badan.


Gout ni kira kalangan dalam keluarga arthritis berlaku bila kandungan acid uric dalam darah kita meningkat dan tidak dapat dikeluarkan secara semulajadi melalui proses perkumuhan.Ia akan menyebabkan kesakitan kepada sendi2 anggota badan kita dan kalau tahap serius pula akan menyebabkan hampir kesemua sendi terasa sakit yang teramat sangat berulang-ulang .

Antara sintom2 gout ni ialah kesakitan pada satu atau beberapa sendi yang terasa macam mencucuk2 seperti di tumit, sendi kaki yang menyerang secara tetiba terutamanya sewaktu malam hinggakan kawasan yang terkena serangannya kelihatan membengkak kemerah-merahan .

Ia juga boleh menyerang buku lali, lutut, pergelangan tangan dan jari.
Yang paling tak tahan, terkena selimut atau kain pun akibat geseran akan menyebabkan kesakitan yang teramat sangat.


satu untuk pak itam ,satu untuk mak itam
dua untuk pak itam , dua untuk mak itam
adil


Sebagai langkah pencegahan awal, kita mesti hadkan corak permakanan sedemikian disamping kita memastikan makanan yang kita ambil banyak sumber karbohidratnya.


Di bawah disenaraikan makanan yang kaya dengan purin yang menjadi punca
gout :

ELAKKAN MAKAN
• Organ dalaman seperti hati, paru-paru,
ginjal dan otak
• Ikan bilis, kembung, sardin
• Daging cincang
• Ekstrak daging, ragi (seperti
Marmite) dan kiub rebusan
daging
• Makanan bercengkerang seperti
ketam, udang dan kerang

KURANGKAN MAKAN
• Asparagus, bunga kobis,
cendawan dan bayam
• Peanuts, lentil, beans and
peas
• Poultry
• Roti jagung dan bijirin


Kawan aku yang ada penyakit gout ni katalah kat aku, apa yang dia pantang tu langsung tak boleh ada dalam makanan dia , macam dia kalah kat udang dan daging , mee goreng dia pun kira pantang mak bapak ada benda2 tu , kira senang cerita mee goreng dia kosong je ada lada dgn bawang je

Tapi belum ada lagi sampai sekarang yang aku dengar ,
langsung tak boleh tengok gambar pun sumber makanan yang mengandungi banyak purin tu seperti tengok gambar udang ni .

Kalau tengok atau tertengok terus gout menyerang .

Kalau ada mcm tu, alamat n3 ni amat berbahaya pada pengidap gout hehehe

Sekian pesanan dari Dr Itam yang takde tauliah buat rakan2 sekalian

Selamat menjamu mata.

24 ulasan:

  1. ha ha ha...pak itam nak tau, kawan BHS dah mc dari hari rabu lepas sampai isnin ni...harap tak sambung ke selasa...muda la lagi budaknya, dah kena gout...baru lagi baca fakta pasai gout ni...padan le bila BHS nak kasi dia makan apa-apa ..cepat cepat dia tanya apa benda tu....siannya...moga dia rajin menjaga kesihatan dan moga terus sembuh hendaknya ...amenn

    BalasPadam
  2. Salam pak itam

    Hehehe ..sedap nampak udang goreng tu

    psst Satu lagi nak tambah...err udang ni kalu kita ada penyakit gatal2 kena pantang...tau...heheh

    BalasPadam
  3. Hj CR,

    Saya pun ada gout, tp tahap masih ok lagi, masih boleh makan udang lagi, tp dah kawal , tk macam dulu....nak kena berhati2 sblm terkena lagi. TQVM for sharing

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum Tn Hj,

    Sememangnya tergoda sesiapa yang ada GOUT melihat N3 di blog Tn Hj ini......nampaknya banyak-banyak lah bersabar dan mengurangkan pemakanan seperti dinyatakan oleh Tn Hj kepada sesiapa yang berkenaan.....

    BalasPadam
  5. Awat ni.. dari atas sampai ke bawah buh gambaq udaaaang! Cerita la pasai udang, hang pi cita pasai gout buat pa.. hishh.. menggoda tak bertempat la hang pa ni..

    BalasPadam
  6. akak tengok2 jer....tapi bila pak itam tak tengok..akak curi2 makan...hahahaha
    terima kasih kerana khidmat nasihat tuan doktor itam :)...FOC

    BalasPadam
  7. suami zue mmg gout tapi masih boleh dikawal maksudnya disini dia boleh mkn mknan laut tapi yg brkulit keras tak boleh..mcm kerang/ketam/kepah/kupang dll
    klu sayur semua kekacang x boleh/bayam/asparagus/cendawan
    mkanan dlm tin pun x boleh..mcm sardin..sos tiram pun x boleh.
    daging paling x boleh sentuh langsung..klu mkn sikit terus x boleh jln.
    jadinya sy klu masak kena lah ikut selera org gout ni..nasib baik ayam dan ikan dia boleh..klu tak apa lak sy masak...

    BalasPadam
  8. Asalamualaikum Pak Itam.

    Lama tak menjenguk Pak Itam. Aisey..sibuk lah sekarang. Pak Itam apa khabar.. Diharap Pak Itam sekeluarga sihat.

    Udang tu sedap benar..nampak. Meleleh air mata nengok dia..pasal saya alah makan udang besar tu. Tp kalau ada juga boleh post sekok pakai pos laju tak, cium-cium bau dia jadi lah....hehehe

    (oppp: terlupa..boleh inbox nombor telefon kedai Pak Itam kat email saya tak..terima kasih.)

    BalasPadam
  9. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  10. BHS
    kesiankan kalau sapa dah kena penyakit ni, takde ubat penyembuh melainkan berpantang makan jelah

    silap makan dia datang lagi

    BalasPadam
  11. waalaikumsalam shami

    betul tu

    kalau gatal2 mmg kena pantang

    tapi kalau mengatal ,tak dapek den nak nolongnya hehe

    BalasPadam
  12. en rosli

    tu kalau tak kawal, senang nak datang gout tu

    kena pantang sikit

    BalasPadam
  13. waalaikumsalam hj pesona

    penyakit ni janganlah mula kena

    kalau kena mmg sakit sangat kata rakan saya , nak pakai stoken pun ak boleh, last pi keje pakai selipar je

    BalasPadam
  14. ala che mid

    yg ada gambar udang je hehe

    gambar kaki kena gout takdak

    kalau tak, mau saya post kat n3 ni hehehe

    BalasPadam
  15. kak nab

    pesanan masyarakat dari saya hehe

    BalasPadam
  16. zue

    kalau dah kena mmg takda ubatnya utk sembuh

    ubatnya ialah kena pantang makan, banyak benda tak boleh makan
    maksudnya yg tukang masak kat rumah pun sama pantang

    bersabarlah dengan ujian Allah ni

    insyallah

    BalasPadam
  17. waalaikumsalam abg sulong

    kami alhamdulillah

    cuma "back pain" baru baik je lps minggu lps menyerang kembali akibat salah angkat barang hehe

    no tel kedai sambung dgn dengan mesin fax sekali,abg sulong sms atau call hp saya je

    bilalah saya nak sampai santubong ni hehehe

    BalasPadam
  18. ish...sedapnya nampak udang tu Pak Itam oiii..!!

    tempting betul..!!
    rasa cam nak jilat screen jek.. kahkah

    BalasPadam
  19. putu bambu

    hehehe

    ish ish
    karang mulut pulak kena gout hehehe

    BalasPadam
  20. mula 1 romadhan 1433H saya diserang gout yg amat teruk pada buku lali..sakit? cakap pun tak guna..kena angin kipas sakitnya sampai cucuk ketulang hitam..sekarang romadhan dh masuk hari yg ke 18..kaki masih bengkak..tp sakit dh kurang..boleh jln slow2...ya Allah!!! sembukanlah aku yg ditimpa musibah ini agar aku dapat kembali menunaikan ibadah berjemaah disurauku....

    BalasPadam
  21. mula 1 romadhan 1433H saya diserang gout yg amat teruk pada buku lali..sakit? cakap pun tak guna..kena angin kipas sakitnya sampai cucuk ketulang hitam..sekarang romadhan dh masuk hari yg ke 18..kaki masih bengkak..tp sakit dh kurang..boleh jln slow2...ya Allah!!! sembukanlah aku yg ditimpa musibah ini agar aku dapat kembali menunaikan ibadah berjemaah disurauku....

    BalasPadam
    Balasan
    1. insyallah

      sapa dah dah gout ni , maka kenalah berhati2 dalam pemakanan

      moga terpelihara baik kesihatan tuan

      Padam
  22. Saya berumur 23 tahun dan menghidapi gout sejak tahun 2008, saya memohon jika ada sesiapa yang tahu ubat, penawar kepada gout boleh menghantar email ke muhammad_8925@yahoo.com @ boleh SMS saya di talian 013-4077925. Jasa baik kalian semua hanya allah yang dapat membalasnya.

    BalasPadam
  23. Tanpa NamaMac 30, 2014

    petua gout blh cuba waktu sakit.rebus 7 helai daun pandan dgn 4 cawan air.rebus saai air jd 1 cawan.minum 2x sehari.

    BalasPadam