WARGA SCP

Selasa, Disember 20, 2011

KOTA SINGA PART 5 : SEJENAK DI MARINA BAY SANDS



ALHAMDULILLAH

Sesetelah beberapa kali mengunjungi Kota Singa, baru kali ni aku dapat pergi ke Marina Bay . Sekali dulu GPS aku dah bawa kami ke Marina juga , tapi ke Marina Chan yang dia bawa , buka Marina Bay hehehe

Itulah akibat salah setting GPS dulu tu , entah ke mana2 sampainya kami

reflection

Kali ni , aku redah naik MRT je. Malas nak bawa motor roda 3 yang aku parking bawah Hard Rock Hotel . Tapi sayang kerana naik MRT, maka tripod aku tak bawa sekali memandangkan tripod ni merupakan satu aksesori penting sebenarnya kalau nak rakamkan foto2 yang berkualiti dalam bentuk RAW yang kemudian baru diproses.

Untuk sekeping foto saja dalam 5-6 shots pada posisi yang sama , cuma setting berbeza dan kemudian baru diadunkan menjadi satu melalui proses adunan nanti macam nak adun tepung nak buat kuih hehehe


sephia kawin black & white campur out of focus region

Jadi tripod akan bertindak mengekalkan posisi kamera itu nanti . Tapi kerana tak bawa pasal malas nak angkut naik MRT, maka semua gambar ku di Marina Bay secara dalam format Jpeg Fine sahaja .

Itulah hasilnya yang agak sukar untuk diolah dan diperbaiki kerana pada ku banyak "noise" dalam gambar2 ni kerana diambil pada waktu malam yang agak kekurungan sumber cahaya semulajadi.Merakamkan foto di waktu malam agak mencabar berbanding di waktu siang .




Aku ni sebenarnya masih bertatih dalam dunia fotograpi dan banyak ilmu yang berkaitan dengannya yang masih aku pelajari dan cuba priktikkan . Namun minat ku banyak kepada bidang landscape dan travel photography serta street photography berbanding bidang fotography yang lain.

Aku memang suka merakamkan gambar2 permandangan alam ciptaan Allah yang pada ku begitu indah di samping landscape yang mengandungi binaan .

another reflection
yang tak seberapa

Aku terpaksa merakamkan foto2 di Marina secara hands held dengan shutter speed yang agak pantas juga .

Beberapa kaedah dan tips untuk menghasilkan gambar secara hand held diaplikasikan untuk meminumankan sebanyak mungkin gegaran walaupun lens yang ku pakai mempunyai Vibration Reduction (VR) seperti teknik:

Brace yourself and your camera
Optimize how you grip the camera
Practice better shutter button technique


black & white
banyak noise kat awan kerana iso tinggi



another reflection

Inilah hasilannya hasil tembakan ku Marina Bay Sands yang tak seberapa dan insyallah kalau ada kesempatan diizinkan Allah ke sini , pasti aku akan merakamkan foto sekitarannya nanti dengan lebih baik .

Insyallah

sedikit adunan High Density Range (HDR)

6 ulasan:

  1. Assalamualaikum Pak Itam

    saya guna twopot aje...he he

    Wassalam

    BalasPadam
  2. wah jalan2 kampung saya..cantik2 gambar..lagi cantik dari apa yang saya lihat live di sini. gambar2 USS pun cantik2..dapatlah saya intai2 kerana belum lagi jejak kaki ke pulau sana.

    BalasPadam
  3. waalaikumsalam atuk


    hehehe ok juga twopot

    kekadang saya pakai sikupod je hehehe

    BalasPadam
  4. mampir

    hehe
    tumpang bergumbira di kg mampir

    BalasPadam
  5. MasyaAllah.. Cantik sungguh shot yg Pak Itam snap ni.. Mengango den!

    BalasPadam
  6. FM

    karang masuk langau nanti hehe

    BalasPadam