WARGA SCP

Rabu, Disember 21, 2011

KOTA SINGA PART 6 : 3 DAYS MONORAIL PASS

ALHAMDULILLAH

Kami telah diberikan kemudahan pas monorail percuma selama 3 hari .Ia boleh digunakan sebanyak kali mungkin untuk bergerak di Pulau Sentosa sendiri dan juga untuk ke Vivo City.

Selain dari kemudahan memandu kenderaan ke Pulau Sentosa , ia juga dihubungkan dengan monorail ke Vivo City dan juga kemudahan kereta kabel . Vivo City sebuah bandar satelit yang lengkap dengan sebuah kompleks yang sungguh besar menempat pusat membeli belah dan kawasan riadah yang sungguh besar .Dari Vivo Citylah bermula rangkaian North East Line (NEL) SMRT mereka yang bermula di Stesyen Harbour Front dan berakhir di Punggol.

peta laluan SMRT

kereta kabel menghubungkan
Sentosa dengan Vivo City di Kota Singa

berhampiran Imbiah Station

Dari Sentosa ke Vivo City dengan monorail tak sampai 10 minit . Lantas membelah pula perut bumi untuk mencari stesyen SMRT . Di sini terdapat 4 "line" SMRT yang menghubungkan ke semua tempat di Kota Singa .

North East Line (NEL) berwarna unggu.
Circle Line (CCL) berwarna oren.
North South Line (NSL) berwarna merah.
East West Line (EWL) berwarna hijau

Perlu pandai baca arah perjalanan yang hendak dituju kerana perlu menukar "line" yang berselirat dalam perut bumi.

Tujuan ku ialah nak ke sekitar Esplanade lalu sebagai stesyen perhentian nanti ialah Esplanade . Untuk membeli tiket SMRT juga mudah dengan hanya menyentuh peta perjalanan di skrin paparan perhentian yang kita tujui lalu berapa jumlah yang perlu dibayar terpampang .



Untuk ke Esplanade , kena pilih dulu line NEL (North East) yang berwarna unggu ke stesyen Dhoby Ghout lalu bertukar pula ke CCL (Circle Line) yang berwarna oren pula. 8.10 Singapore Dollar untuk 3 orang sehala namun ia termasuk deposit tiket 1.00 dollar seorang. Bagi rakyat tempatan ,mereka mempunyai kad pas bulanan.

Nanti bila nak keluar dari stesyen, masukkan semula tiket tu dan "refund" sebanyak 1 dollar setiap tiket akan dikembalikan kerana tiketnya bukan dari kertas macam di tempat kita. Ia berupa seperti sekeping kredit card bermagnetic. Kalau nak buat cenderahati, tak payah pulangkan dan tak dapat kembali deposit tersebut.

terdapat 3 buah stesyen
monorail di Pulau Sentosa
iaitu Beach Station, Imbiah Station dan Water Front station
manakala Sentosa Station di Vivo City

Live Performence at Concourse Esplanade
lunak suara mamat ni dengan iringan piano


Nampak mudahkan, tapi kena ada stamina sebenarnya kerana kena banyak menapak.Nasib baik aku tak pakai terompah , kalau tak mau melecet kaki. Sesebuah stesyennya besar sangat dan banyak arahnya.

Jadi kena cari arah petunjuk yang betul. Kalau tak , sesat sampai stesyen bas Pudu lah gamaknya hehehe


Namun iktibar dan pengajaran yang kita sebagai umat islam boleh ambil ialah walau sehebat mana teknologi yang dibina dan dirancang oleh manusia , namun tidak dapat menandingi walaupun sebesar zarah pun kehebatan Allah yang akan menentukan sebagaimana canggihnya sistem SMRT di sana, namun baru2 ini mengalami masalah yang sungguh serius hingga menyebabkan perkhidmatannya tergendala dan menyebabkan keadaan agak tidak menentu jugak dikalangan penggunanya .


Surah Ali'Imran. Ayat 189 :


"Dan bagi Allah jualah kuasa pemerintah langit dan bumi dan Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu."

Lihatlah siapa lebih hebat ,
kita atau Allah S.W.T

7 ulasan:

  1. Amboi jalan sunggoh noooo....bila nak jalan mai kl pulak?

    BalasPadam
  2. lol.apehal ko nak pakai terompah plak? nice entry. aku on march nak p sna.. return tix rm60 je 2org. n bcadang jgk nak ke hrh tuh. mslh skrg ase x saba leee nk march. lmbt bebenor. btw tq share. more info pls

    BalasPadam
  3. Suka tengok gambar2 yg dipaparkan..semo cun-cun!

    BalasPadam
  4. uncle

    hehehe hari tu baru balik kl
    ingat nak ziarah uncle, tapi uncle di luar kawasan hehe

    BalasPadam
  5. FM

    tak lama tu , 3 bulan je lagi hehe
    HRH sebuah hotel yang menarik krn dekat bebenor dgn USS dan semua ada kat RWS

    enjoy your trip nanti

    BalasPadam
  6. Zie

    terima kasih atas kunjungan ke SCP
    sekadar foto2 biasa je

    BalasPadam
  7. InsyaAllah bro. Monre info. Tq

    BalasPadam