WARGA SCP

Jumaat, Disember 23, 2011

KOTA SINGA PART 7 : KERLIPAN LAMPU YANG INDAH

ALHAMDULILLAH

Syukur ke hadrat Allah S.W.T kerana cuaca hari ini sungguh baik sekali . Cuma terasa agak kepanasan sikit kerana Kota Singa merupakan sebuah pulau yang malamnya terasa hangat jugak . Kepenatan dan kelenguhan dikaki terasa jugak kerana banyak berjalan apabila menggunakan perkhidmatan SMRT .

Mau rasanya 300-400 kalori terbakar dan kira ia mengantikan rutin harian ku berjogging. Rasa nak terlorot pulak seluar jeans aku hehehe

Nampak gaya kena buat lubang baru kat tali pinggang ku nanti


Ingat taknak makan malam, tapi akhirnya ku cuba juga beberapa menu di Makansutra yang ada hanya 2 gerai sahaja yang menyajikan makanan halal dari hampir 10 buah gerai juga di situ . Itu pun setelah aku bertanyakan sendiri pada tuan punya dan tukang masaknya sendiri.

Tak tahu nak makan apa lalu aku memesan tahu goreng , sate gado dan gado-gado , nasib baik tak pesan menu tumbuk-tumbuk atau lebam-lebam pasal takde hehehe

Itulah rezeki kami malam ni , nak kata sedap sangat tak jugak tapi bersyukur kerana semuanya datang dari Allah jua. Tentang bab makan ni , negara kita lebih meriah dan punya banyak pilihan yang sedap dan menyelerakan berbanding kota singa.

Merayau pula seketika di Harbour Front untuk menikmati kerlipan lampu malam berwarna-warni yang sungguh indah .

Sempat menjenguk seketika sebuah "show" yang diadakan secara terbuka di pentas berdekatan .


Kota Singa diwaktu malam mengalah siang sebenarnya hingga tidak dapat membezakan mana siangnya, mana malamnya. Di kala siang, masing2 tentu sibuk dengan dunia pekerjaan , jadi kesempatan malam tentu digunakan oleh mereka untuk keluar. Kehidupan dan dunia mereka sangat berbeza sekali dengan dunia ku .

Walaupun kehidupan ku sering dihabiskan di tepi hutan berbanding hujung minggu baru ku pulang ke bandar HC, namun aku rasa bersyukur kerana pandangan mata ku tidak terlalu melihat benda2 yang tak sepatutnya aku lihat .

Aku juga tidak terkejar2 seperti mereka .Aku pagi start motor , tak sempat enjin panas dah sampai ke kebun getah . Tengahari lepas noreh , tak sampai 5 minit dah sampai rumah berbanding mereka di sini .


Rata2 masa aku dalam SMRT ketika ramai antara mereka pulang dari kerja , masing2 leka dengan butang telefon pintar mereka berbanding aku yang hanya pakai hand phone cap ayam je .

Namun yang pasti kualiti kehidupan ku lebih baik berbanding mereka di sini yang berkerja keras siang dan malam untuk memenuhi tuntutan hidup yang mencabar di sebuah kota besar .

Ya Allah,
aku bersyukur atas apa yang telah kau takdirkan kepada ku .

Di mana bumi di pijak,
Di situ langit dijunjung.

Hujan emas di negeri orang,
Hujan batu di negeri sendiri,
Lebih baik negeri sendiri.

Alhamdulillah.


4 ulasan:

  1. betul! sebab tu saya pun sangat teringin nak berumah di tepi hutan. tak suka the city that never sleeps. ada rumah kosong dekat hutan sana?

    BalasPadam
  2. salam kenal
    cantiknya...

    BalasPadam
  3. mampir

    kat tepi hutan semua pondok2nya berpenghuni hehe

    BalasPadam
  4. waalaikumsalam kamsiah


    welcome to SCP

    terima kasih sudi menjenguk teratak buruk ni

    BalasPadam