WARGA SCP

Khamis, Mac 08, 2012

MERAIKAN PENGANTIN BARU

ALHAMDULILLAH

Kami telah diundang melalui panggilan telefon oleh tuan empunya diri sendiri dan keluarganya sempena majlis perkahwinannya . Setelah bercuti dan merehatkan badan dan minda di TJR , kini kami singgah pula di Kemaman .

Tali silaturahim kami mula terjalin di kota suci Makkah semasa kami bersama2 mengikuti ziarah dan umrah baru2 ini melalui syarikat pengendali yang diuruskan dan dimiliki oleh bapa saudaranya dan diuruskan juga oleh bapanya serta adik beradik mereka dan juga merupakan satu "family business" kerana hampir keseluruhan operasinya dikendalikan oleh mereka sekeluarga serta sanak saudara .



Kami tiba dalam pukul 2.00 petang jugak ketika jemputan sedang datang berduyun2 ke perkampungan Rayhar Harmoni . Pelbagai hidangan di sajikan,Nasi beriyani ada, nasi mandey ada, nasi minyak ada dan jugak nasi bukhari. Begitu juga dengan pelbagai kuih muih dan satay juga di hidangkan . Inilah kali pertama aku menghadiri majlis meraikan pengantin di negeri Trengganu .

Aku amat bersyukur dan gembira sekali serta terharu kerana bukan sahaja jemputan meraikan kedua mempelai, tapi layanan tuan rumah yang meraikan tetamu2 yang datang dengan pelbagai hidangan . Kelihatan sekumpulan para tahfiz2 cilik dari sekolah berdekatan juga menjadi jemputan .



fobia lalu bawah ni hehehe

Jemputan masih tak susut walaupun dah hampir pukul 4 petang. Sebelum balik macam biasalah yang telah menjadi adat kita orang Melayu, bertemu tuan rumah sambil berhajat menghulurkan sedikit sumbangan namun ditolak oleh tuan rumah kerana katanya mereka memang berhajat meraikan tetamu yang hadir . Rupanya apabila aku selidiki , memang begitu adat di sana bergantung pada ayat pada kad jemputan samada "jemputan Perkahwinan" atau " Majlis Kesyukuran" tapi kami hanya menerima jemputan secara talian telefon hehehe

Jadi tak nampak yang yang tertulis di kadnya.

Aku teruskan perjalanan utk bermalam di Cherating kerana kalau nak memandu pulang , tentu agak kepenatan dan agak lewat malam . Check in hotel dan hanya berhajat untuk merehatkan badan .

Jam 7.30 pagi , kami dah bersiap untuk check out hotel dan meneruskan perjalanan pulang setelah beberapa hari di negeri Trengganu. Pulang kunci dan nak buat bayaran, aku terdiam seketika kerana hotel penginapan kami juga telah dilunaskan oleh mereka .

Alhamdulillah,
memang terharu sungguh atas layanan mereka terhadap kami walaupun kami tiada talian persaudaraan , hanya saudara sesama islam sahaja.

Hanya doa sebagai balasan yang dapat ku titipkan agar Allah melimpahkan rezeki buat mereka .

Semoga perniagaan Rayhar Travels bertambah maju dan sentiasa dalam keberkatan Allah. Begitu juga buat kedua mempelai .




0 comments:

Catat Ulasan