WARGA SCP

Khamis, Mei 24, 2012

BIARKANLAH, AKU HALALKAN



ALHAMDULILLAH

Aku memang suka membaca , tetapi aku punya satu tabiat yang kekadang mak itam cakap aku ni bukan membaca tapi mengeja hehehe

Maklumlah, aku ni kan murid2 kelas pemulihan LINUS hehehe

Manakan tidak, kalau aku baca surat khabar hari ini , maksudnya surat khabar tu semalam punya cerita hehehe

Begitu juga dengan buku . Kekadang aku suka baca buku secara sikit2, kerana aku rasa sayang nak habiskan baca sekali gus hehehe

Buku ni dibeli tahun lepas , tapi kerana aku baca sikit2 , maka tak habislah lagi hingga 1-2 hari lepas aku sambung baca sikit2 . Kali ini aku mula baca dari muka belakang kerana ia mempunyai banyak cerita2 yang menarik di dalamnya yang boleh aku jadikan iktibar dan pengajaran .

Tiba je muka surat 171, aku rasa foto dalam gambar ni macam aku kenal dan memang sah foto tersebut aku rakamkan pada 9 Disember 2007 jam 4.42 pm di Masjidil Haram menggunakan HP Sony Erikson P1i. Masa tu aku sedang menunaikan fardhu haji .

Masih segar dalam ingatan aku ketika itu . Aku masa tu marathon berada di Masjidil Haram dari Asar terus Magrib dan Isyak .Tapi aku jenis tak duduk setempat. Aktiviti aku selama berejam-jam ketika itu ialah membaca Al Quran kerana aku berhajat nak khatam Al Quran di sana dan Allah permudahkan dan ia dapat dilaksanakan dengan izinnya jua. Samping tu bila penat duduk , aku jalan lagi tempat lain pekena air zam2 segelas dua dan sempat ambil foto sekeping dua dengan hp aku dan sambung balik baca Quran .

Tapi yang tak bestnya, foto tersebut telah mereka gunakan tanpa kebenaran aku yang pasti diambil dari blog SCP atau sumber2 lain . Cuma yang tak sedap dalam ayat ni yang terdapat di buku tersebut sedangkan mereka tidak pula pernah meminta kebenaran sebelum mengambil dan menerbitkannya.



foto asal aku

foto yang mereka ambil dan gunakan

Tak apa, biarkanlah . Aku halalkan kerana aku hanya mengharapkan pahala dari Allah sahaja , tidak lebih dari itu .

Tapi prinsip aku mudah , aku tetap takkan ambil hak orang lain tanpa kebenaran .

Insyallah.

10 ulasan:

  1. Salam Bapak,
    Alhamdulillah...bapak pun macam saya...membaca buku lambat...sambung bersambung dan suka start atau belek-belek belakang dulu.
    Pasal hak cipta tu...memang banyak berlaku. Saya rasa nak je call penerbit buku tu tanya mengenai gambar sebab mereka menghasilkan buku mengenai sesuatu yang berkaitan dengan keagamaan, tapi mereka sendiri mengabaikan hak dan kepunyaan yang bukan milik mereka. Serius, saya marah kes begini(kami-kami di tempat kerja saya ni tak boleh kompromi dengan kes hak cipta).

    Ada sekali tu karya saya diciplak 90% dan saya cuba menghubungi individu yang mencuri hasil fikiran saya itu. Sampai sudah dia tidak menjawab panggilan saya dan saya menghubungi penerbit bersekali dengan bukti hakcipta saya, penerbit akhirnya menyenaraihitamkan individu berkenaan. Bukan saya menyekat rezeki dia, tapi dia mengaut keuntungan di atas rezeki orang lain...jadi saya tegas dalam hal begini. Tak lama kemudian saya dapat tahu bukan karya saya saja diciplak, ada beberapa lagi yang lain dilakukan individu sama...

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam

      slow readers kan mmg mcm tu hehehe

      semua berkaitan di atas berbalik kepada sikap sebenarnya , sikap tidak memperdulikan hak org lain dan mengambil tanpa kebenaran salah di sisi agama dan etika lalu mengakui ianya hak sendiri ,

      Allah Maha Mengetahui

      Padam
  2. Assalamualaikum Pak Itam

    dunia tanpa sempadan.....mereka pun tidak ada sempadan

    Alhamdulillah
    telah dihalalkan

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam

      alhamdulillah

      Padam
  3. Salam pak itam..

    Tak apa, biarkanlah . Aku halalkan kerana aku hanya mengharapkan pahala dari Allah sahaja , tidak lebih dari itu .

    Tapi prinsip aku mudah , aku tetap takkan ambil hak orang lain tanpa kebenaran .

    Kita berlapang hati jarr ...perinsip kita tanda keimanan kita padaNya..Biar Allah tentukan semuanya...ketentuan Allah pasti penuh hikmah dan rahmahNya...

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam

      alhamdulillah

      insyallah

      jangan dia ambik tanah kita ke, kenderaan kita ke ,
      itu kata cite p ramlee pasti menimbulkan kemarahan hehehe

      Padam
  4. salam pak itam

    moga dapat ganjaran...psssst popular lak haji yang menongkat dagu tuu yerr,,,

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam

      insyallah

      kalau pak aji nongkat dagu tu tgk , pasti menitik air mata hehehe

      Padam
  5. salam kenal...

    teringin nak dapatkan buku tuh...

    BalasPadam
  6. waalaikumsalam

    salam ukhwah

    terima kasih sudi menyinggah

    tahun 2012 ni ada sebuah lagi terbitan baru , ceritanya lain pula, saya dah beli tapi tak baca lagi

    BalasPadam