WARGA SCP

Selasa, Mei 22, 2012

EDL EXPRESSWAYS

1/2 jam jugak nak lepas
masuk dalam CIQ Woodlands ni
lihatlah deretan kereta malaysia yang dok beratur
kat semua lorong masuk yang dibuka
kira waktu puncak


ALHAMDULILLAH

Sekarang kalau nak ke Temasek, tak payah2 nak pening kepala menempuhi kesesakkan jalanraya di jalan Tebrau menuju ke CIQ Tambak Johor kerana Lebuh Raya EDL a.k.a Lebuhraya Lingkaran Penyuraian Trafik Timur (EDL) Expressway sepanjang 8.1 km dan mempunyai 3 lorong dua hala telah beroperasi sejak sebulan yang lalu . Buat masa ini , percuma kerana masih belum ada kata putus dalam penetapan bayaran tol yang perlu dijelaskan oleh pengguna . Cadangan asal RM15 bagi 8 km ini mendapat bantahan kerana terlalu mahal . Itu yang hingga sekarang takda kata putus lagi .

Jika dari utara menggunakan lebuhraya PLUS, pengguna tak payah keluar2 lagi dari lebuhraya PLUS kerana boleh terus masuk antara persimpangan Pandan di penghujung Lebuhraya Utara-Selatan terus ke kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ) Tambak Johor.

EDL menyediakan link yang cepat dan mudah dan pantas terus kepada CIQ dari Persimpangan Bertingkat Pandan. Senang cerita kalau lalu EDL , hanya 10-15 minit je ke CIQ berbanding sejam atau lebih jika jammed di jalan Tebrau. Bapak dulu sekali pernah hampir 3 jam nak lepas CIQ ikut jalan Tebrau. Taubat heheheh

Kelmarin pagi, bapak baru je kali pertama menggunakan EDL ni dan memang tak sampai 10 minit dah sampai CIQ Tambak Johor, namun ketika itu jam lebih kurang 11.00 pagi . Berlaku sedikit kesesakkan di CIQ Tambak Johor kerana ketika itu rakyat Malaysia , khasnya penduduk Johor yang bekerja di Temasek sedang berpusu nak masuk sana. Bapak pula ada kerja sikit kat sana yang tak boleh ditangguh-tangguh lagi kerana telah berapa kali bapak tangguhkan urusan tu.

Lebih kurang sejam diperlukan untuk melepasi kedua2 CIQ iaitu CIQ Tambak Johor dan CIQ Woodlans . Kat CIQ Woodlans, bapak punya ERP error bila dimasukkan dalam mesin tu. Bapak dah jangka kerana bulan Febuari baru ni, bapak baru renew roadtax, pasti sistem mereka tak boleh baca. Kena berhenti sekejap ke opis dia tu dan update data semula. Baki dalam ERP tinggal Sing Dollar 16.00 dan 7 hari lagi hari masuk percuma dalam kad tu . Kalau tak, sekali masuk kena Sing dollar 20 .

Masuk je memandu di Temasek, terus terang bapak katakan yang rasa tenang dan mendamaikan kerana jalan raya mereka yang memang tip top dan tak perlulah nak elak lubang sana, lubang sini atau jalan tak rata . Corak pemanduan rakyat mereka juga berhemah dan kita tak perlu risau berbanding kita memandu di KL atau JB atau bandar2 lain di negara kita .

Bukan nak puji, tapi itulah hakikatnya .

Meredah BKE (Bukit Timah Expressway) terus ke PIE (Pan Island Expressway ) lalu terus ke Upper Seranggon Road kerana urusan bapak di kawasan Al Juned. Kerana terlepas satu simpang yang bersimpang siur, maka bapak kena pusing ikut lain tapi tak perlu risau kerana pusing2 pun kat situ jugak.

Alhamdulillah,
urusan selesai kat pukul tiga jugak dan tahu jika balik ikut Woodlands ketika itu, pasti jammed teruk lalu balik ikut CIQ Tuas dan pukul 4 pm, bapak dah berada semula di Tanah Melayu.

Perut kriutttttt kriuttttttt
korner baring ke Singgah Selalu kat Danga Bay , sekarang kat situ ada dah kiosk Restoran Hadramawt yang menyajikan pelbagai menu dari Yaman , apa lagi bapak pekena Lamb Kabsah yang menyelerakan .Tak cukup pulak hehehe

Minta maaf kerana ini bukan leisure trip , jadi hanya sekeping foto je yang bapak sempat snap tgh2 boring nak masuk CIQ Woodlands yang jammed jugak guna hp cokia bapak.

Tulah pasal kerana kesibukkan menoreh sana-sini, SCP tak sempat jenguk dan update hingga terlintas pulak nak biarkan ia "berhabuk dan berulat" je hehehe

8 ulasan:

  1. pak itam. Pemandu dorang ni berhemah bila kat negara dorang je. masuk mesia, ada yang jadi lebih samsing. Pernah adik ipar diajak berhenti tepi jalan sebab hal potong memotong di jalan raya..
    err.. zaman sekolah kpah di jb dulu, sering curi-curi ke spore terutamanya ke woodland. Masa tu barang murah banget... Jalan pun tak sesak. Naik bas sekelip mata dah sampai.
    Sekarang ni?
    Lama betul dah tak ke spore. Kalau tak betul2 ada hal, malas nak pegi. Mahal. Segala2nya mahal.

    BalasPadam
    Balasan
    1. depa kat sana takut dgn undang2 , masuk sini depa lepas tension kak pasal hehehe

      ahhh, akak kat STF kan hehe
      Mahal kerana tukaran wang kak, tapi kalau compare 1:1 , ok harganya

      Padam
  2. Salam Bapak,
    Saya belum pernah sampai ke Singapura, apatah lagi Woodlands walaupun arwah bapa saya pernah menetap selama 12 tahun di situ dan Bedok. Banyak kali juga saya turun Johor dan tak sampai-sampai juga ke Spore. One day nanti saya bercadang nak jejak balik lokasi yang yang arwah bapa saya pernah menetap...

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam

      u mesti cari jejak tu semula hehe

      tapi kalau ke orchard road time great singapore sale, jgn lupak pulak jalan pulang hehe

      Padam
  3. Salam Yob,
    Saya dilahirkan di S'pore tapi idak ler teringin nak ziarah sangat. 5-6 tahun dulu ada pegi 2 malam gitu sbb nak sambut suami turun sana, kecewa dgn suasana urban, dah tak kenal tempat saya dilahirkan dan membesar dan bersekolah. Tak mo gi dah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam kak

      heheheh bunyik mcm merajuk je

      mmg sana kota raya besar serba moden dan dah capai tahap negara maju, jadi semuanya urban

      Padam
  4. salam Pak Itam, minggu depan saya nak ke sana..he..he.. tp x la driving, naik kenderaan awam ja.. p ngan member2...

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam

      good idea, kemudahan awam kat sana efesion

      enjoy your trip, jgn lupa jalan pulang hehe

      Padam