WARGA SCP

Rabu, Mei 09, 2012

MEMBESAR DENGAN SUSUAN IBU

ALHAMDULILLAH

Aku membesar dengan susu ibu seperti yang disarankan . Dulu2 kebanyakkan ibu2 tidak bekerja dan menjadi surirumah sepenuh masa berbanding sekarang. Lagi pun dulu2 kehidupan agak sukar dan tidak berkemampuan untuk membeli susu tepung . Itu yang bagi ibu2 yang tak boleh menyusukan anak mereka, susu pekat manis sebagai gantian yang pasti tidak bagus untuk tumbesaran anak2. Tu sebab depa tulis "never give sweetened condensed milk".


Tapi sekarang kemungkinan zaman telah berubah yang kebanyakkan para isteri bekerja yang mereka tiada pilihan lain setelah cuti bersalin tamat . Namun bagi yang seboleh2 nak anaknya membesar dengan susu ibu, sebelum pergi kerja dipam dulu susunya ke dalam botol .

Itulah dilema bagi ibu2 yang berkerja sekarang ni.

Melihat tulisannya yang ada di kad tersebut ada e "pepet" dan e "taling" di kad ni, pasti bebudak sekarang tak jumpa dah dalam silibus mereka seharian di sekolah . Itulah hakikatnya, peredaran zaman bergerak begitu pantas sebenarnya meninggalkan kita.

Macam baru semalam kita rasa kita masih hidup dibawah lembayung kedua ibu bapa kita dan belum berhenti dari menyusu badan , namun apabila tersedar , mereka telah pergi meninggalkan kita semua dan yg pasti kita juga akan menyusul kelak.

empat bahasa sekali

tercatat 13.12.67
5 hari setelah aku melihat dunia

4 ulasan:

  1. Salam bapak.

    Mak saya seorang surirumah tapi lebih kurang 9 bulan saja dia dapat bagi susu badan pada saya sebab dia tak sihat, asyik keluar masuk hospital masa tu, kesian dia. Tapi dapat jugalah saya merasa susu ibu. Adik saya langsung tak dapat sebab mak saya sakit lebih teruk masa melahirkan dia.

    Semoga Allah SWT sentiasa merahmati mak saya & juga semua ibu di luar sana, sama ada yg masih hidup mahupun yg telah pergi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalalaikumsalam

      alhamdulillah

      semoga Allah merahmati kedua org tua kita samada masih ada atau pun yang telah pergi

      Jasa ibu membawa ke syurga yang mengandungkan kita dan memelihara kita, hanya Allah sahaja yg dapat membalasnya

      Padam
  2. Salam Yob,

    Zaman akak semua baby minum susu badan he he Alhamdulillah!

    BalasPadam
  3. waalaikumsalam kak yong

    itu yg membezakan antara dulu dan sekarang dan antara anak2 dulu dan sekarang hehe

    BalasPadam