WARGA SCP

Sabtu, Disember 29, 2012

PART 14 USA : LAS VEGAS I'M COMING

ALHAMDULILLAH

Setelah menempuh jarak perjalanan yang agak panjang sementelah menyinggah utk solat jamak takdim zohor dan asar  dan makan tengahari serta sempat ke sebuah factory outlet dengan aktiviti soping-nyoping, akhirnya kelibat Las Vegas yang popular dengan The Fabuloas City kelihatan dari jauh . 

Sebelum tu , kami melintasi Hoover Dam yang terkenal namun tak berkesempatan untuk singgah kerana hari dah gelap walaupun baru jam 5 petang. Kalau nak tahu , Hoover Dam atau Empangan Hoover yang dibina pada tahun 1931 terletak antara sempadan negeri Nevada dan Arizona di mana sungai Colorado melingkarinya yang membekalkan sumber air. Nama empangan itu juga diambil sempena nama presiden Amerika ketika itu iaitu Herbert Hoover.

Empangan Hoover ini juga merupakan sebuah tarikan pelancong sebenarnya kerana keunikan dan betapa besarnya empangan ini dibina dan memang cantik pada waktu siang hari, namun aku tak sempat menerokainya kerana telah telah gelap dan pandangan agak terhad .




Hampir 5.00 petang dari jarak kejauhan lebih kurang 25 km, sinaran lampu yang menyinari Las Vegas telah kelihatan menunjukkan betapa besarnya bandar ini yang lebih terkenal dengan jolokan bandar perjudian kerana di sinilah terdapatnya ratusan pusat perjudian hampir di setiap hotel-hotel penginapannya tak kira ceruk mana sekali pun.

Suhu begitu dingin sekali aku rasakan kerana Las Vegas ini sebenarnya terletak dalam kawasan gurun yang kontang sebenarnya di negeri Nevada. Namun atas kebijaksanaan manusia yang dikurniakan akal fikiran semestinya oleh Allah S.W.T. maka sebuah kawasan gurun yang kontang bertukar menjadi sebuah bandar yang bergemerlapan sekali di waktu malam dengan cahaya lampu neon yang berwarna-warni tak kira di mana-mana pun dan inilah sebenarnya salah satu tarikan kota Vegas .

25 km lagi, cahaya lampu kota Vegas dah kelihatan


Las Vegas terletak dalam Nevada , Clark County terkenal sebagai resort perjudian dan membeli belah dengan barisan resort bertaraf 7 bintang seperti Ceaser Palace, MGM dan banyak lagi mula diterokai pada tahun 1905 lagi. 

Penduduk kota metropolitan Las Vegas sendiri hampir 2 juta orang menunjukkan betapa kegiatan ekonominya di sini membantu ia menjadi terkenal di seluruh dunia serta menjadi tumpuan bukan sahaja kaki judi, tapi pelancong2 yang ingin merasai apakah keistimewaan kota ini. 

Namun kunjungan kami ke sini hanyalah untuk mengambil iktibar dan pengajaran dengan meyaksikan sendiri bagaimana manusia sesat dan lalai dengan dendangan mesin2 slot yang bersepah hampir di setiap hotelnya dan meja-meja roulette yang sentiasa menajdi tumpuan dan aku pasti menjadikan ianya sebagai satu sempadan dan pengajaran bahawa perjudian adalah salah satu dari dosa2 besar yang ditegah di sisi agama kita. 

Namun pasti kota Vegas tidak selaknat kota San Francisco . Kerana apa aku mengatakan begitu, nanti akan aku ceritakan kemudian.
 










Sempat aku menyinggah ke salah satu arca di pintu masuk kota Vegas untuk merakamkan beberapa keping foto sebagai tanda aku telah sampai ke sini yang ketika itu ramai juga pengunjung yang berbuat demikian .

Signboard ini merupakan salah satu tempat yang mesti dituju jika ke Vegas di mana tak pernah sunyi terutamanya di sebelah malam hinggakan pengantin baru yang baru dikahwinkan jugak kelihatan ramai sekali pada malam ini.

Las Vegas,
kota yang tak pernah sunyi dan tidur di malam hari . Kalau Berahim Pendek datang ke sini bersama dadu-dadunya, pasti ia akan menang besar setiap malam hehehe



Hummer Limo bersepak kat sini

13 ulasan:

  1. Terbayang citer CSI.
    Kalau trserempak Kak Nita, kirim salam ea..:D

    BalasPadam
    Balasan
    1. kak nita dah tak nyanyi kat ceaser palace lagi
      sekarang ni Celine Dion hehehe

      Padam
  2. PaK Itam salam kat Sham anyway safe trip.

    BalasPadam
  3. Vegas....memang kota cahaya perjudian. Tersohor seluruh dunia.

    BalasPadam
    Balasan
    1. tu kalau berahim pendek bawak dadunya yang semua nombor empat, mau buat duit tu hehehehe

      Padam
  4. Tanpa NamaMac 24, 2013

    Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  5. Tanpa NamaMac 26, 2013

    Excellent post. I was checking continuously this blog and I'm impressed! Extremely helpful information particularly the last part :) I care for such information a lot. I was seeking this particular info for a very long time. Thank you and best of luck.

    Have a look at my homepage: Have you got moobs ?

    BalasPadam
  6. Tanpa NamaMac 26, 2013

    Does your blog have a contact page? I'm having trouble locating it but, I'd like
    to send you an e-mail. I've got some recommendations for your blog you might be interested in hearing. Either way, great blog and I look forward to seeing it improve over time.

    My page How you can discover gynecomastiain early stages

    BalasPadam
  7. Tanpa NamaMac 26, 2013

    Awesome article.

    Also visit my web blog; Causes of why Large Areola Dimension

    BalasPadam
  8. Tanpa NamaMac 26, 2013

    Hello, i think that i noticed you visited my web site thus i came to go back
    the prefer?.I'm attempting to find things to enhance my website!I suppose its good enough to use some of your ideas!!

    My page: chestfatburner.com

    BalasPadam
  9. Tanpa NamaMac 26, 2013

    First off I want to say awesome blog! I had a quick question that I'd like to ask if you do not mind. I was interested to find out how you center yourself and clear your head before writing. I have had a difficult time clearing my mind in getting my thoughts out. I do take pleasure in writing however it just seems like the first 10 to 15 minutes are generally wasted simply just trying to figure out how to begin. Any ideas or hints? Kudos!

    Feel free to visit my blog post - chestfatburner.com

    BalasPadam
  10. Tanpa NamaMac 26, 2013

    It's difficult to find educated people in this particular topic, however, you sound like you know what you're talking about!
    Thanks

    Feel free to visit my blog - Learn about gynecomastiain teens

    BalasPadam