WARGA SCP

Selasa, Februari 02, 2010

NAK CARI BATU, NAK CARI BATU




Suatu ketika dulu pak itam dapat merasai keheningan malam di bumi Mudzalifah . Bermabit di mudzaliffah selepas separuh malam 10 zulhijjah hingga seketika sebelum terbit fajar. Namun memadai walau berada seketika sahaja.

Sah mabit bagi jemaah dengan hanya berada dalam kenderaan walaupun tidak menjejakkan kaki di buminya ataupun terridur ketika melintasinya.

Pengalaman yang indah yang tak dapat dilupakan. Pak itam dan isteri bermabit dari pukul 9.00 malam hingga selepas subuh di sana. Pelbagai aktiviti yang boleh dilakukan dan dibuat seperti yang dianjurkan oleh agama islam bagi mengisi masa di mudzalifah dengan perkara2 yang disunatkan .

Tentunya salah satu aktiviti ialah nak mengutip anak batu sebanyak 7 biji. Pelbagai telatah dapat dilihat . Itu sebabnya salah satu dari yg perlu dibawa ketika di sana ialah lampu suluh kecil. Bukan apa, selain boleh menyuluh ketika membaca quran, lampu itu juga digunakan untuk menyuluh ketika mencari dan mengutip anak2 batu. Ditakuti kalau dalam gelap , terkutip benda2 yang tak sepatutnya seperti "taik unta". Dalam gelap , taik unta yang keras disangka batu. Rezeki masing-masing

Teringat pula diolag " ku pandang kiri kanuri, wal saki baki , tumfuk-tumfuk ,taik unta "

Tapi satu saja pesan pak itam, sebelum pergi , pastikan kita telah menyiapkan diri kita dengan persiapan mental dan fizikal kerana ketika di sana , kekuatan fizikal dan mental akan teruji . Seterusnya berdoa dan bertawakkal.

Sesungguhnya berada di Mudzalifah semalaman dgn beralaskan padang pasir dan beratapkan langit menguji fizikal dan mental. Jika tak tahan, kita akan tewas . Itu hanya sekelumit sahaja yang Allah tunjukkan kepada kita di dunia berbanding apa yang akan kita hadapi nanti apabila sangkakala ditiup menandakan hari akhirat akan tiba nanti.

Sesungguhnya "Suatu Catatan Perjalanan" ketika pak itam di sana sungguh menginsafkan dan meninggalkan 1001 kenangan manis .

8 ulasan:

  1. Salam CR

    Satu kenangan yang menginsafkan...
    Soalan N3 kat bawah belum jawab lagi...

    Lagu tu buat terkhayal seketika....
    tak sangka pulak lagu tu jadi lagu tema 1 ranc agama kat oasis..menyusuk kalbu...

    BalasPadam
  2. Salam CR,

    Bermabit di muzdalifah memang memerlukan kesabaran, tidor berlantaikan padang pasir dan berbumbungkan langit yang luas, tiada apa rintangan langsung, dari awal malam hingga ke menjelang subuh, tidor pun tak lena, dengan jemaah yang ramai..satu kenangan yang tidak dapat dilupakan yer CR.

    Tiada pengalaman yang sebegitu di Malaysia, betul2 memerlukan hati dan jiwa yang kental demi kerana Allah.

    BalasPadam
  3. Salam CR,

    satu refreshment yang menarik

    BalasPadam
  4. salam,

    perkongsian yang benar-benar menarik..

    terima kasih

    BalasPadam
  5. salam mama ju

    terasa ingin mengulanginya, tapi kena tunggu dapat jemputna dr Allah

    BalasPadam
  6. salam kak sidah

    mmg sungguh indah dan bermakna pengalaman tu kak

    ingin mengulanginya

    BalasPadam
  7. salam az

    koleksi video peribadi ketika di sana

    BalasPadam
  8. salam safiudin

    sekadar perkongsian bersama

    BalasPadam