WARGA SCP

Rabu, Oktober 05, 2011

MAKKAH : AKU INSAN YANG FAKIR DAN MISKIN DENGAN ILMU MU YA ALLAH


ALHAMDULILLAH

Rukun-rukun umrah ada 5 perkara :

1. Berniat ihram melakukan umrah
2. Tawaf
3. Sa'ie
4. Bergunting atau bercukur
5. Tertib

Manakala rukun2 haji ialah 6 perkara :

1. Niat ihram mengerjakan haji
2. Wukuf di Arafah
3. Tawaf di Kaabah
4. Sa'ie di antara Bukit Safa dan Marwah
5. Bergunting atau bercukur rambut
6. Tertib pada kebanyakan rukunnya

Itu adalah perkara paling utama dan asas yang perlu kita ketahui dan perlu kita dalami pula cara2 pelaksanaannya sebaik-baiknya dalam melaksanakannya nanti bila kita dijemput menjadi tetamu Allah.

Itu baru rukun , belum lagi masuk bab perkara2 wajibnya.

Melalui pengamatan diri ku insan yang lemah lagi serba kekurangan ni dan masih terus belajar dan terus belajar, terdapat segelintir tetamu2 Allah yang tidak mendalami secukupnya ilmu2 berkaitan sehinggakan menjejaskan keseluruhan ibadat2 tadi .

Ramai juga yang beranggapan bahawa para mutawif ini akan sentiasa membimbing mereka setiap masa semasa melakukan perkerjaan2 umrah dan haji ini.

INGAT

Para mutawwif HANYA akan membimbing para jemaah melakukan pada peringkat permulaan sahaja dan selepas itu semuanya perlu dilakukan sendiri . Jadi ilmu dan pengetahuan perkara2 berkaitan sangat perlu dan penting kerana jika tidak, tidak sempurna nanti perkerjaan umrah atau haji kita dan pasti ia tidak diterima oleh Allah dan kita pula menanggung segala dosa akibat perbuatan kita yang tidak menepati segala apa yang telah digariskan dalam melakukan segala perkerjaan umrah atau haji itu tadi.
Aku pernah bertemu dengan sekumpulan jemaah yang memulakan saei bukan dari bukit safa, tetapi sebaliknya dari bukit Marwa akibat kekeliruan dalam mengenal pasti mana satu Bukit Safa .

Mengenali mana satu Bukit Safa dan mana satu Bukit Marwa juga satu ilmu yang perlu dipelajari apabila tiada lagi mutawif yang mengiringi kita .

Kumpulan tesebut kemudian telah bergunting dan bertahalul. Mujur keesokkan harinya , dengan izin Allah juga, mereka sedar akan kesilapan tersebut lalu perlu membayar dam akibat darinya.

Cuba bayangkan jika kesilapan tersebut tidak disedari hingga mereka kembali ke tanah air .

Aku juga pernah bertemu dengan jemaah yang dalam keadaan ihram dan belum sempurna lagi segala rukunnya, tetapi bila kembali ke bilik penginapan , disalin pakaiannya dengan pakaian biasa yang berjahit siap bersongkok sedangkan sepatutnya ia sentiasa menjaga segala pantang larang dalam ihram selagi ia belum sempurna segala rukunnya. Tiada mutawwif ketika itu disampingnya yang hendak menegurnya.

Kemungkinan mengikut kefahamannya, hanya perlu berihram semasa melakukan tawaf dan saei dan waktu2 lain tidak perlu memakai ihram .

Mutawwif hanya sekadar pembimbing sementara sahaja dan ilmu dan pengetahuan kitalah yang sebenarnya akan membimbing kita seterusnya dalam melakukan segala perkerjaan umrah dan haji ini.

Ilmu agama tidak akan selesai dituntut hinggalah ke akhir hayat kita .

Macam dedulu , kalau tak salah aku, jemaah yang nak berwuduk sebelum tawaf diminta bertaklik kepada cara mazhab hambali kalau tak salah aku kerana kalau berlaku persentuhan masa tawaf , tak batal mengikut mazhab tersebut.

Apabila telah terlalu ramai , persentuhan sudah tidak dapat dielakkan.

Namun seperti yang diajar dan telah diputuskan dalam "muzakarrah" oleh Ulama dan Mufti dan boleh digunapakai terdapat 3 pendapat dalam mazhab Shafie sebenarnya,

1. Pendapat pertama , jika tersentuh antara bukan muhrim, maka terbatallah wuduk kedua-duanya.

2. Pendapat kedua, jika tersentuh , maka org yang menyentuh batal wuduknya dan orang yang disentuh tidak batal.

3. Pendapat ketiga, tidak terbatal wuduk kedua-duanya jika tersentuh dalam keadaan tidak timbul rasa syahwat.
beginilah keadaannya laman kaabah
padat sangat dengan jemaah sedang melakukan tawaf ifadah
pada musim haji
persentuhan pasti berlaku
melainkan dengan izin Allah jua

Tidak timbul lagi masalah kita kena bertaklik kepada mazhab selain shafie hanya kerana masalah berkaitan batalnya wuduk akibat persentuhan tadi sedangkan sepatutnya sekiranya kalau kita nak bertaklik kepada mazhab hambali contohnya dalam mengangkat wuduk tadi, kita sepatutnya mengetahui sedalam-dalamnya cara mereka berwuduk. Bukan ambik "sekerat-sekerat"

Jadi ilmu yang sangat berguna di sini ialah kita disarankan agar sentiasa mengguna pakai pendapat yang ke tiga itu yang telah diputuskan oleh ulama dan mufti dalam perjalanan dan semasa untuk menunaikan tawaf dan juga dalam perkara2 yang dibenarkan kerana kalau kita nak berpegang kukuh pada pendapat yang pertama , kemungkinan besar dalam seminggu juga nanti baru selesai tawaf haji atau tawaf umrah kita kerana bilangan jemaah terlalu ramai bertawaf dan kebanyakkan jemaah muslimah yang bukan bermazhab shafie tidak memakai stokin kerana itu bukan anggota aurat mereka .

Dah menjadi kelaziman kita pasti akan tersepak atau terlanggar kaki jemaah2 muslimah ini tadi,

Apa yang nak aku kaitkan di sini ialah aku telah bertemu dengan seorang jemaah lelaki yang tetiba nak keluar ke bilik air semasa baru nak mulakan tawaf semasa kami sedang menuju ke laman kaabah. Lantas aku bertanya ,

"nak ke mana"
...
"nak pegi bilik air sekejap pasal nak berwuduk, terlanggar dan tersentuh tadi kaki jemaah lain masa nak turun laman kaabah"

lantas aku pun menerangkan kepadanya berkaitan pendapat oleh imam besar kita Shafie berkaitan kemusykilan perkara tersebut.

Syukurlah dia boleh menerimanya , kalau dia berkeras juga, kemungkinan besar (dengan izin Allah jua) mau seminggu lagi baru dia siap tawaf .

Alhamdulillah, aku dapat berkongsi sedikit ilmu yang mungkin baru buatnya .

Aku di sini ingin sekali mengingatkan diri ku sendiri yang aku sendiri sebagai manusia yang lemah tak terlepas dari kesilapan . Jadi aku sentiasa cuba memantapkan ilmu di dada dan yang lain2nya , aku serahkan kepada Allah .

Insyallah.

Ya, Allah

Kurniakan kepada ku segala ilmu yang bermanafaat kerana sesungguhnya aku ni masih fakir dan miskin akan ilmu Mu .

Itulah antara beberapa doa yang sentiasa ku ucapkan setiap kali meneguk air zam2 apabila melangkah ke dalam Masjidil Haram atau Masjid Nabawi..

Moga Allah sentiasa mempermudahkan dan menerangkan hati ku untuk terus mempelajari segala ilmu agama ini.

Sekali lagi Ya Allah,
Aku masih fakir dan miskin dengan ilmu mu Ya Allah
Semoga aku dapat terus mendalami ilmu2 mu ya Allah selagi hayat di kandung badan.

18 ulasan:

  1. Assallamualaikum,
    Alhamdulillah
    Teks yang memberi munafaat kepada semua.

    BalasPadam
  2. itu ustaz masykur ( maaf jika ejaan silap!)...mutawif indon tu kan...terkenang 2kali akak gi umrah dgn rayhar, dialah pembimbing untuk ibadah umrah kami...

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum Tn Hj,

    Wajarnya bagi sesiapa yang ingin menunaikan Haji atau pun Umrah perlu mendapatkan Ilmu yang lebih lengkap bagi melakukan Ibadah Rukun, Wajib dan juga perlu tahu akan pantang larangnya.... perlu mengikuti kursus Haji sekurang-kurangnya 2 atau 3 tahun sebelum menunaikan Haji untuk memahami pelaksanannya.... Jangan mengambil ringan kerana akan timbul masaalah seperti yg Tn Hj sebutkan....

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum..

    Terima kasih mengingatkan...

    BalasPadam
  5. SALAM,
    SINGGAH. TKASIH ATAS PERKONGSIAN

    BalasPadam
  6. info yang bagus pak itam.
    terasa macam nak pergi lagi.

    BalasPadam
  7. amin..amin..amin ...Ya Rabbal Allamin....

    BalasPadam
  8. Assalamualaikum Pak Itam

    tidak jemu mendengar walaupun banyak kali diperingatkan

    Wassalam

    BalasPadam
  9. waalaikumsalam cikgu nadz

    alhamdulillah

    harap dpt memberi manafaat

    BalasPadam
  10. kak nab


    heheheh yup

    lembut orangnya

    mutawwif tetap dgn rayhar yg menetap di sana

    BalasPadam
  11. waalaikumsalam hj pesona

    alhamdulillah

    betul tu

    saya sendiri rajin selak2 buku buat ulangkaji apabila nak pergi kerana takut ada yang terlupa kerana saya insan yg lemah

    BalasPadam
  12. waalaikumsalam Hj LF

    alhamdulillah

    BalasPadam
  13. waalaikumsalam mamawana

    disamping mengingatkan diri sendiri sebenarnya

    BalasPadam
  14. kak pah

    tadi saya baru baca catatan haji kak pah tahun 2009 tu hehehe

    BalasPadam
  15. bhs

    alhamdullilah

    bak mai kek sikit hehehe

    BalasPadam
  16. waalaikumsalam atuk

    sebenarnya mengingatkan diri sendiri agar tak lupa dan lalai kerana ilmu ni kalau lama tak praktik, dia berkarat nanti hehe

    BalasPadam
  17. Salam....

    Thank you for sharing again...

    BalasPadam
  18. waalaikumsalam marla

    welcome

    BalasPadam