WARGA SCP

Sabtu, Oktober 08, 2011

MAKKAH : JEDDAH - TURKEYE : ALLAH MAHA MENDENGAR, MAHA MENGETAHUI DAN MAHA BERKUASA

hening pagi dibumi Turkeye

Hampir pukul 2.00 pagi juga baru kami dibenarkan masuk ke balai perlepasan . Hampir 2 jam setengah lagi sebelum kami terbang yang dijangka 4.50 pagi dari Jeddah . Namun mata ni langsung tak boleh tidur dan lelap .

4.30 pagi aku dah bersiap ke bilik air lantas mengambil wuduk. Aku hanya berserah pada Allah kerana sekejap lagi azan subuh akan berkumandang .

Alhamdulillah, aku sempat mengimamkan solat subuh dengan beralaskan kotak2 sahaja kerana sejadah tidak mencukupi dan selepas sahaja memberi salam, berebut pula kerana panggilan untuk menaiki bas transit yang disediakan ke kapalterbang telah berbunyi di corong pembesar suara.

Selamat tinggal Jeddah.

Kami selamat mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Attarturk jam 8.35 pagi bersamaan hari jumaat , penghulu segala hari. Sepanjang perjalanan tadi aku tidur dengan nyenyak sekali dengan bersandar ke tepi tingkap . Flight dari Jeddah ke Istanbul penuh sekali .

Kami dijangka terbang ke Lapangan Terbang Antarabangsa Changi lebih kurang pukul 11.25 malam nanti waktu Turkeye, bermakna ada 15 jam lagi. Kerana itu pihak Turkish Arline telah menawarkan kami penginapan sementara di hotel berdekatan kerana masa transit melebihi 8 jam .

Alhamdulillah,
kami tidak terbiar menunggu kat airport berbelas jam. syukur kepada Allah kerana memberikan keselesaan kepada kami semua.

Setelah selesai segala urusan di kaunter Turkish Arlines, terus bertolak ke hotel berhampiran yang bersedia menerima kami seramai 40 orang dan terpaksa menyediakan 20 bilik serentak. The Gunes menjadi pilihan .

Sampai je dan check in, terus bersihkan diri. Sehelai dua pakaian hanya dalam hand luggage kerana segala beg2 besar kami terus check in ke singapore nanti tanpa perlu di bawa turun.

Apa2 hal dulu, kita tidur dulu pasal hari ni barulah terasa segala keletihan yang amat sangat setelah hampir lama juga berkelana dan bermusafir.

Pukul 12 tgh, aku dah terbangun, perut terasa lapar pula . Kami pun apa lagi pegilah ke McD yang terletak berdekatan . Kenapa tah aku rasa Big Mac kat McD dia sedap sungguh .

Hari ni hari jumaat, takkan tak solat jumaat pulak walaupun aku ni bermusafir, lalu aku tanya kat orang mana masjid yang berdekatan. rupa2nya tak jauh dari hotel kami je .Itulah yang aku suka dengan negara Turkeye ni kerana masjid berselerakan di mana2 ceruk.

Aku dua beranak tak lepaskan peluang berjemaah solat jumaat di sana walaupun aku sepatah haram tak faham khutbahnya.Penuh jemaahnya dengan sebilangan besar pemuda2 yang kelihatan berpakaian kemas kerana hari ini hari bekerja di sana.

Syukur ke hadrat Allah, kami tak terlepas solat jumaat, kira ni kali ke 2 kami solat jumaat di bumi turkeye.

Jam 6.30 ptg kami dah checkout hotel . Penerbangan dijangka jam jam 11.25 mlm akan memakan masa hampir 11 jam juga. Aku dah terbayang betapa kebas nanti bontot ku .

Namun timbul sikit masalah bila nak checkout , petugas di kaunter hotel mengatakan beberapa air tin dan kek dari peti sejuk di bilik dibilik ibu mertua ku telah di makan .

Sebenarnya tak usik langsung peti sejuk tu , dan bayaran yang dikenakan dalam TL 20(Rm 38) utk 2 tin coke dan kek tu. Aku malas nak bertekak dan bayar jelah.

Sebenarnya sebelum tu aku banyak terbaca tentang "scam" atau penipuan yg sering dialami oleh pelancong di Turkeye di forum Trip Advisors , tapi sepanjang kami di sana tak jumpa pulak peristiwa sebegitu.

Tu yang aku ada berkata pada mak itam, mungkin itu hanya agenda2 barat nak burukkan sebuah negara islam.

Tapi , Allah nak tunjukkan betul2 kat aku yang sebenarnya "scam" atau penipuan tu berlaku di mana2 sebenarnya waima di Kota Suci Makkah sekali pun, inikan pula di Turkeye.

Dan yang penting sekali , Allah nak tunjukkan pada ku yang Dia Maha Mengetahui apa sahaja yang terlintas di hati kita sebenarnya dan dia "dah tunjukkan dan makbulkan"

"BUKAN SAJA DI TANAH SUCI, TAPI DI MANA2 KALAU ITU YANG ALLAH MAHUKAN"

Hari terakhir di dalam Suatu Catatan Perjalanan ku sebelum pulang ke tanah air,
Allah tunjukkan, namun aku bersyukur .

Malas nak kecoh-kecoh, bayar jelah .
Yang silapnya masa check in ke bilik, kami tak check pun peti sejuk tu samada ada isi atau tidak kerana kami diberikan dua bilik yang berasingan.

Kekadang ada pengemas bilik yang tidak jujur pi ambik air atau makanan dalam peti sejuk tu, kalau satu bilik dia kebas dalam 1-2 tin x beberapa bilik, sebulan dah berapa dan benda2 depa jual semula di luar sebagai duit poket.

Takpelah, nak buat mcm mana, dah tertulis yang aku yang akan jadi mangsa.

pagi yang ceria

hujan ketika menuju airport

8 ulasan:

1. Assalamualaikum Pak Itam

kalau saya pergi ke turki nanti, yg pertama kena tenguk peti sejuk dulu
    ambil pengalaman drp pak itam

Wassalam

2. Assalamualaikum Tn Hj,

Semuga semuanya selamat dalam perjalanan dari Turkey ke Changi Airport dan seterusnya sampai di Johor......

3. Salam Rezeki.
    Teringin sungguh nak kesana dan try turkish bath biar badan ni kena sental.....a friend of mine oya yontem lives in antalya..

4. waalaikumsalam atuk

hehehe

redha je lah

5. kak nab

lum lagi , jap lagi last kopek hehehe

6. waalaikumsalam hj pesona

alhamdulilah

semua dah selamat

7. waalaikumsalam uncle

yang tak tahan turkish bath, dia patah2 tulang kita hehehe

terus terpeleot nanti

sib baik all black menang