WARGA SCP

Sabtu, November 12, 2011

USS : PART 9 : BATTLE STAR GALACTICA

ALHAMDULILLAH

Di Park Sci-Fi City terdapat tarikan yang hebat bagi sesiapa yang suka akan cabaran sebegini. 2 rollercoaster terdiri dari Battlestar Galactica : CYLON yang treknya berwarna biru serta Battlestar Glactica : HUMAN yang treknya warna merah.

Tapi pastikan yang anda memang seorang yang berani untuk menaikinya kerana kelajuannya mencapai 82km/j dalam sekelip mata dan perjalanannya cukup mencabar dengan ketingginan paling maksimum pusingannya setinggi bangunan 14 tingkat.

Membezakan dua rollercoaster ni ialah satu duduk macam biasa dan satu lagi kira kaki tergantung ke bawah.


line purple dgn kuning ni
aku cipta sendiri melalui proses editing hehehe


Anak jantan aku memang minat benda2 macam ni, jadi kami kasi peluang dia naik seberapa banyak kali yang dia suka sementara kami lepak2 kat bawah . Di sini barisan menunggunya memang tak ramai kerana tak semua yang berani untuk mencuba.

Aku minta maaf le bebanyak hehehe
Kalau orang kasi aku 1000 ringgit suruh naik , taubat le aku tak naik hehe


Sementara tu , aku habiskan masa ku dengan merakamkan gambar sekitarannya . DSLR aku yang usianya dah nak 2 tahun ni aku gunakan semaksimum mungkin dan shutter count pun rasa dah hampir 15,000++ . Cakap pasal shutter count ni, cukup masa , ia perlu diservis atau diganti . Maksimun aku rasa boleh dalam 90 000 ke 100 000 juga. Bergantung pada cara pemakaian dan rezeki kita juga . Tapi kalau Allah berkehendak dalam 50-60 ribu kiraannya, dah kena ganti .

Untuk outdoor sekarang dan travel , aku kerapkali pakai lens 18-200 nikkor VR kerana aku sekarang malas nak tukar2 lens setiap kali nak ambik gambar . Lens 70-300 aku sekarang jarang digunakan dan lebih kerap memanaskan ruang dalam drybox. Tapi aku masih simpan kerana aku rasa dalam setahun dua lagi pasti minat ku akan aku tumpukan pada bidang "makro" pula dan hanya perlu mendapat beberapa aksesori seperti raynox 250 untuk dipadankan dengan lens 70-300 tu tadi.Masa tu rasanya aku pasti asyik mengendap binatang2 kecil yang bersembunyi celah2 daun untuk merakamkan gelagat mereka. Namun buat masa ni, aku belum lagi dapat ilham nak buat "makro" ni.

Filter yang aku pakai kat lens 18-200 ni pun rasa aku dah berbaloi kerana ia memang satu keperluan utama bagi peminat gambar outdo0r dan landscape . Filter Hoya 72 mm CPL ni boleh tahan mahal juga harganya, tapi dah minat punya pasal dalam bidang ni, nak buat macam mana kan.

ni jenis kaki tergantung line biru
ada berani


Sekarang ni pun , aku dah pupuk sikit2 minat bidang fotograpi ni dengan anak jantan ku, perkara asas berkaitan telah aku ajar sedikit demi sedikit secara tak formal dan nampaknya dia ada minat dalam bidang ni.

Nanti cukup masa , DSLR ni pasti akan aku serahkan padanya nanti bila aku dah tak nak lagi main kamera dan nak main lastik pula hehehe.

Insyallah

ok, jumpa lagi pasal aku nak pi cuci motor roda tiga aku tu

wasalam


jenis duduk line merah











2 ulasan:

  1. assalam - naik kebel car pun dah gayat - nak naik ni pulak...mati hidup mampuih tak naik le!upah la banyak mana sekalipun!

    BalasPadam
  2. waalaikumsalam cikgu

    hehehe

    BalasPadam