WARGA SCP

Rabu, Disember 14, 2011

KOTA SINGA PART 1 : NYEBERANG TAMBAK

ALHAMDULILLAH

Dulu semasa kecil tengah terkinja-kinja masa tu , aku sering memandang Kota Singa dari kejauhan semasa aku tinggal di kuarters kastam Tanjung Puteri . Kekadang aku rasa kalau berenang tentu sampai ke sana , tapi tak tahu le bila sampainya. Hanya seberang tambak je .

Aku pun tak tahu apa yang ada di Kota Singa. Tapi yang aku tahu seminggu sekali bapa ku dan ibu pada hari minggu tak kerja akan ke Kota Singa kekadang hanya nak beli buah epal dan laici tin sahaja.Jarak Woodlands dengan Tanjung Puteri hanya sepelaung sahaja . Bayangan motor cub cai arwah terbayang dalam kepala ku dan masih kekal dalam ingatan ku walaupun peristiwa itu telah berpuluh tahun berlalu.

Hanya itu sajalah yang arwah termampu beli dengan gaji ketika itu sebagai kakitangan awam yang tak seberapa disamping menyara bilangan adik beradik yang ramai. Tapi kami tak pernah kebuluran kerana berkat dari duit gaji yang diterima .

Aku memang cukup "tabik" dengan arwah ayah ku kerana jika sekarang ramai mengatakan kakitangan awam beruniform yang dikatakan terlibat dengan gejala rasuah, tapi arwah ayah ku dapat menghindari semua itu ketika itu .Tu sebab ia hanya mampu memiliki sebuah motor cub cai je hinggalah ia bersara .

Sedikit perkongsian dari ku untuk kita ambil sebagai iktibar , perbuatan rasuah amat dilarang keras sama sekali oleh syariat Islam hinggakan ia dihitung sebagai suatu dosa besar.

Memetik sepotong ayat Al Quran
dalam Surah Al-Baqarah Ayat 177 yang bermaksud:

“Janganlah kamu makan harta-harta diantara kamu dengan jalan haram dan kamu bawa (berikan) kepada hakim-hakim untuk kamu makan sebahagian dari harta-harta manusia (orang lain) dengan cara kedosaan walhal kamu mengetahui.”

Nabi S.A.W. pula bersabda:

“Laknat Allah atas orang yang memberi suap dan orang yang menerima suap dalam hukum”

Semua hasil yang dimakan dari rasuah adalah Haram, menurut Nabi S.A.W “As-suhut” iaitu api neraka lebih utama dengannya.


Namun begitu kehidupan kami masa tu takda lebih dan takde kurang kerana masih cukup makan dan tinggal pula di kuarters kastam yang hanya punya dua bilik kecil .

Seingat aku masa tu kakitangan awam takda bonus hujung tahun macam sekarang . Hanya sesekali ayah mendapat sedikit ganjaran dari kerajaan yang dipanggil "reward" hasil rampasan dari para penyeludup yang dapat ditumpaskan oleh pasukannya . Wang tersebut akan dimasukkan sekali dalam gaji selepas barangan yang dirampas telah selesai segala proses menurut undang2 dan akhirnya dilelong oleh pihak kerajaan.

Itu pun hanya 300-400 ratus je walaupun rampasan berjumlah ratusan ribu ringgit . Tapi masa tu nilai wang sangat tinggi berbanding sekarang.


Semasa aku menyeberangi Tambak Johor seminggu yang lalu , segera ingatan ku kembali berputar mengingati peristiwa semasa tinggal di Tanjung Puteri.

Kali ini kami memilih Kota Singa untuk percutian hujung tahun kami . Melepasi pemeriksaan imigresen dan kastam dengan begitu lancar sekali kerana ketika itu bukan waktu puncak dan terus menuju ke Orchard Road . Masih ada waktu 2-3 jam lagi sebelum check in hotel jam 3.00 petang nanti .


Segala2 ada di Orchard Road . Deretan pusat membeli belah dan yang paling penting Masjid Al Falah di Scott Road di persimpangan Orchad Road depan Paragon memudahkan kami menunaikan tanggungjawab yang dipikul nanti . Motor roda tiga ku seperti biasa ku letakkan di aras atas Meritus Mandarin lalu kami pun memulakan langkah kami :

"Kembara di Kota Singa"

8 ulasan:

  1. Assallamualaikum Pak,

    Sangat cantik kota Singa itu..
    zaman muda remaja mama pernah ke sana zaman maktab, pergi rombongan dan beli laici juga serta beli camera Ricoh yg harga 100 ringgit masa tu...
    Ingin pergi satu hari nanti, dari gambar2 tu nampaknya sangat indah Singapore kini.

    BalasPadam
  2. Salam pak itam

    Baru nak mengomen kat n3 I'm back dah kuar n3 baru..tak pernah sampai kota singa...nampak dari jauh jarr tu pun tengok dekat tepi tambak jer heheh..
    lebih2 ikut melancung sekali sama pak itam dalam alam maya...alhamdulillah..

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum Hj. Rezeki,

    Ingat tak lagi Rosputih di Thread Umrah. Kalau tak menjadi halangan, boleh ke saya dapatkan contact no. atau email Tuan Hj kerana ada perkara yang ingin saya sampaikan dengan Tuan Haji. Atau pm je saya di forum cari.com.

    T.kasih

    BalasPadam
  4. Salam, tak tau bila nak jejak kota Singa tu.. sepupu belah suami ramai kat sana.. tapi terasa macam jauhhh sangat. Dapat ronda-ronda dgn rezeki pun dah ok sangat..

    BalasPadam
  5. waalaikumsalam kak nadz

    lama dah tu hehe

    memang ia sebuah kota yang indah mcm dalam taman kerana pokok2 besar masih banyak terpelihara di tepi jalan tak kira di mana2 pun

    insyallah , sampai lah nanti lagi

    BalasPadam
  6. waalaikumsalam shami

    dedulu tetiap hari mengadap ke kota singa pasal kuaters kastam tu memang tepi selat tebrau mengadap woodlands hehe

    BalasPadam
  7. waalaikumsalam ibu

    alhamdulillah

    insyallah

    BalasPadam
  8. waalaikumsalam che mid

    memang jauh tu utara ke selatan

    berjam2 perjalanannya

    saya 1/2 jam dah sampai hehe

    BalasPadam