WARGA SCP

Isnin, Mac 05, 2012

BOKEH dan PENYAKIT BOKEH

ni contoh bokeh pada gambar dengan keadaan kambing agak jelas manakala sedikit bokeh
pada latarbelakangnya. Ni kira bokeh pada tahap minimum

fokus pada ranting dan sedikit bokeh pada latarbelakangnya

ALHAMDULILLAH

Bokeh berasal dari perkataan jepun bermaksud kurang jelas atau lebih tepat "blur" . Dalam dunia fotograpi , perkara yang dirujuk sebagai bokeh ialah merujuk kualiti gambaran yang boleh dikategorikan sebagai bokeh yang " not in focus "

Nak buat bokeh ni pun taklah sesukar mana jika kita dah faham konsepnya iaitu:

1. gunakan aperture paling besar
2. gunakan focal length paling tinggi (zoom maksima)
3. rapatkan jarak antara lens dengan subjek
4. jauhkan subjek dari background


Cerita pasal bokeh ni atau blur, kekadang ada harinya kepala otak kita pun "membokeh" secara semula jadi tanpa diminta. Tu yang kekadang pagi nak pegi noreh , ada je lupa benda nak bawak . Dah nak start motor, masuk balik dalam rumah kerana lupa kunci motorlah dan macam2 lagi.

Lepas tu dah tiba kat kebun, bukak beg,
alamak, pisau noreh pulak tak bawak .
Padahal dah jadi rutin tu setiap hari bawak pisau noreh setiap pagi.

Kalau para ibu2 yang kerjanya memasak setiap hari, tanyalah mereka samada kepala mereka pernah membokeh atau tidak. Pasti jawapannya ya kerana kekadang mereka dok termenung depan pintu peti ais yang terngangga kerana "blur" nak masak apa dan nak keluarkan apa dari peti sejuk .

Begitu juga dengan para pendidik yang bila time mengajar datang pulak penyakit bokeh ni sedangkan semua nak diajar dah tulis dalam buku persediaan mengajar dan padahal kejanya tetiap hari dok mengajar benda yang sama bertahun2 juga.Tapi kekadang dia "blur" tentang apa yang nak diajar hari tu.

Pak imam juga begitu tak lepas dari penyakit bokeh ni. Bertahun2 jadi imam, bila datang penyakit bokeh ini, tengah baca surah tetiba "blur" boleh terlupa ayat seterusnya padahal berpuluh tahun dah jadi imam. Tapi selalu pak imam ni dia "blur" bila solat sunat hari raya , lepas takbir ihram , dia terus baca al fatihah dan terlupa takbir yang tujuh kali tu.

Kesimpulannya penyakit bokeh ni tak mengira apa profession kita . Tapi semakin umur kita meningkat , penyakit bokeh ni semakin ketara macam aku juga ni yang kekadang puas mengingatkan kat manalah aku letak kunci .

Ni aku dah seminggu mengingatkan kat mana pen drive aku letak lepas gunakan tempohari kerana penyakit bokeh ni datang hari tu lepas aku gunakan bendalah tu.

Kalau dalam kehidupan seharian, penyakit bokeh ni ada kaitannya dengan tugasan syaitan yang banyak mengganggu kita , jadi kita disarankan supaya mengamalkanlah membaca surah Al-Ikhlas, Al-Falaq dan An-Nas sebanyak 3 kali pada setiap lepas solat subuh, lepas solat asar dan sebelum tidur. Ini bertujuan untuk melemahkan syaitan yang menimbulkan was-was dalam diri dan memberi kekuatan kepada diri kita.

Cuba kalian tanya pada diri sendiri,
tahap bokeh atau blur kalian semua adakah pada tahap minumum, sederhana atau tahap kronik .

Kalau dah kronik dan bila penyakit blur tu datang, pasti pening macam kat bawah ni.

lagi satu contoh bokeh yang agak "keras" juga

2 ulasan:

  1. Salam bapak :D

    Kahkahkahkahkah! Bokeh, saya suka. Penyakit bokeh tak mau, tapi memang berlaku pada saya.

    Kadang2 yg paling teruk, tengah bercakap pun bila orang mencelah sikit, boleh lupa habes apa yg dok cakap tadi, haisy..jenoh istighfar nak ingat balik..

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam

      tu yang poning nak mengingatkan hehehe

      Padam