WARGA SCP

Selasa, April 03, 2012

ISLAND HOPPING PART 5 : SEJUK DAN NYAMANNYA AIR TASIK DAYANG BUNTING

ALHAMDULILLAH

Air tasik yang sejuk dan nyaman menghilangkan segala penat lelah aku memanjat dan menuruni lurah berduri ke tasik ni. Mata aku terpukau dengan keindahan semulajadi ciptaan Allah di mukabumi ini yang tidak sama sekali kita dapat dustakan.

Pihak bertanggungjawab yang menjaga dan menyelenggara kawasan ini menyediakan ponton2 sebagai pelantar . Kalau tidak agak berbahaya juga untuk sesiapa yang berminat untuk mandi manda di sini kerana aku pasti tasik ini kedalamannya entah2 100-200 kaki jugak.

Demi keselamatan , pelampung2 atau life jacket boleh disewa dan dipakai semasa mandi-manda di sini. Tapi kalau perut kembung tak payah pakai pelampung .



Terdapat sebuah pusat perniagaan di sini yang di meyediakan perkhidmatan menyewa "life jacket" dan juga menyewakan bot2 kecil untuk dikayuh di kawasan persekitaran tasik ini . Sewaannya tak mahal dengan harga berpatutan .

Sementara mak itam dan anak2 dok melayan mengayuh bot2 kecil ni, aku pulak sibuk juga melayan dslr aku untuk merakamkan beberapa shots yang menarik di psersekitaran tasik dayang bunting ini.

Aku bukan takmo kayuh bot tu, aku takut kayuh punya kayuh sampai lupa diri terus terkayuh ke kedai bebas cukai kat pekan Kuah.

Kelihatan anak2 kecil riang mandi manda dan bapak2 budak dan mak2 budak pun turut serta bercebor kat dalamnya. Sementara pengunjung2 yang dah berusia dok atas ponton sambil kaki terjuntai2 dalam air . Tu kalau ada hantu air, mau disambar kaki mereka, tapi agaknya mereka takmo pasal daging dah tak pejal hehehe



bot untuk disewa dan ada juga berkuasa solar
jadi tak perlu kayuh macam nak gila


Kelibat dua orang pegawai muda dari "Park Ranger" dok berkeliaran sambil memerhatikan pengunjung2 di sini menarik perhatian aku. Aku sempat "interview" depa berdua yang katanya mereka pengawai dengan status sementara dan belum "confirm" lagi .

Sempat aku bagi sikit nasihat kat depa agar kerja2 dgn penuh semangat dan rasa tanggungjawab dan gumbira dengan kerja yang diamanahkan kerana sekarang bukan senang nak dapat kerja . Insyallah, pasti Allah akan membantu kepada insan yang betul2 nak kerja dari dok menggangur dan lepak2 je kat kampung.

Lepas tu aku sempat minta depa posing kerana aku nak rakamkan foto mereka berdua. Sporting sungguh depa ni .

aku yg minta depa posing begitu
ada gaya aku jadi pengarah fotograpi ni hehehe



2 ulasan:

  1. 100-200 kaki?! Mak aihhh, dalam tuh! Tapi kalau dah pakai life jacket, saya kayuh jugak bot tu. Saya ni tak bleh tengok bot, mesti nak naik :)

    Cantik sungguh pemandangan di sini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. tu sebab airnya kehijauan psl dalam

      cikgu kalau kayuh mau sampai penang nanti heheheh

      Padam