WARGA SCP

Jumaat, April 06, 2012

ISLAND HOPPING PART 8 : MENUJU PULAU SINGA BESAR

ALHAMDULILLAH

Akhirnya kami meninggalkan Pulau Dayang Bunting dan semuanya dalam peliharaan dan kerahmatan Allah ketika kami di sana .

Memang pengalaman di sini menyaksikan keindahan alam semulajadi ciptaan Allah yang masih terpelihara dan belum ternoda dengan pencemaran dan kerosakkan akibat tangan2 manusia mesti dipelihara kerana ia adalah harta pusaka yang tak ternilai dan tidak boleh ditebus ganti .

Naik bot semula dan macam biasa pakai jaket keselamatan dan menuju destinasi seterusnya , Pulau Singa Besar.




Bot meluncur laju dan aku berasa sunguh tenang menyaksikan pandangan kiri kanan ku adalah lukisan alam yang begitu indah dan sukar untuk diucapkan mengingatkan aku betapa hebatnya Allah yang mencipta sekalian alam .

"Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi golongan yang berakal.
(Ali Imran: 190)

Melalui pengamatan dan landscape yang begitu indah ini , aku mengamati kehebatan Allah dan melihat bagaimana Allah S.W.T mengajak kita supaya berfikir bagi mengenal NYA.

Sebenarnya setiap kejadian alam itu bersebab dan Dia meminta kita supaya merenung seketika apa yang disajikan di depan mata kita yang tentunya akan berbalik kepada kehebatanNYA dalam mentadbir seluruh sekalian alam.

Bumi yang dipijak saban hari serta langit yang kita dijunjung saban waktu , siang dan malam bersilih ganti serta putaran detik setiap saat dan jam serta hari dan bulan serta tahun sebenarnya membawa banyak pengertian untuk kita renungkan dan kita fikirkan disebalik semua kejadian itu.

Cuba kita dongak ke langit , pasti terlihat bulan atau bintang atau matahari serta awan.

Tolehlah ke kiri atau kanan , pasti terlihat pokok2, laut, sungai , tasik serta bukit bukau dan gunung-ganang dan pelbagai lagi tanpa dapat dihitung satu persatu yang sebenarnya membawa pengertian akan kehebatan Allah yang tiada tolok bandingnya.

Alhamdulillah
Alam juga sebenarnya mendekatkan kita pada pencipta kita kalau kita dapat melihat dengan mata kasar dan mata hati.






20 minit perjalanan, kami selamat tiba di Pulau Singa Besar di mana di sini aku sekali lagi disajikan dengan kehebatan Allah yang mencipta burung2 yang berterbangan yang mana sepandai2 manusia serta sehebat2 manusia di muka bumi ini sekali pun, jangan kata seekor burung dapat dicipta , sebutir taik burung pun pasti tak dapat dicipta yang mana ada antara kita manusia dimuka bumi ini mengaku bijak pandai , tapi sebenarnya kita hanya insan yang lemah yang tak berdaya di sisi Allah sebenarnya.

Allahukabar

Jadi

Janganlah kita membangga diri dengan ilmu yang kita ada,

Janganlah kita merasa riak dengan setiap amalan kita ,

Janganlah kita berasa takbur dan bangga dengan ilmu dunia yang Allah pinjamkan seketika kepada kita ,

Janganlah kita berasa kita lebih pandai dan bijak mengaturkan sesuatu sehingga terlupa yang sebenarnya kata pemutusnya adalah dari Allah S.W.T jua .










6 ulasan:

  1. subhanallah...cantik dan indah sungguh ciptaan Allah swt...tq sharing gambar yang cantik ni:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama2

      landscape kat sana mmg cantik

      Padam
  2. Salam Rezeki.
    La....pi langkawi rupanya...dulu masa saya kat sana awat tak pi? Hahahahah

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam uncle

      hehehe tak sempat nak pi, uncle dah pi bali hehehe

      Padam
  3. Burung lang ka yg turun ke ayaq laut tu? Subhanallah! Seronok tengok dapat snap gambar gitu.

    Hijau sekeliling, sejuk mata memandang :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. ya lah ciku, burung lang terbang bebas

      sukar sikit nak snap gambar tu pasal dia terbang laju bebeno hehehe

      kan best kalau ada burung yg dia freeze sekejap masa terbang hahaha

      Padam