WARGA SCP

Isnin, April 09, 2012

ISLAND HOPPING PART 9 : TERBANG SANG HELANG BEBAS

ALHAMDULILLAH

Masa 30 minit yang diperuntukkan untuk menikmati satu situasi yang tak pernah aku temui berlalu dengan pantas sekali. Aku begitu leka memerhatikan burung2 helang ini terbang bebas dan mengelilinggi bot kami .

Memang Pulau Singa Besar ini terkenal sebagi pusat konservasi haiwan2 liar termasuklah burung helang yang menjadikan pulau ini sebahagian dari habitat kehidupan mereka.


Pulau Singa Besar merupakan sebuah konservasi Taman Hidupan Liar yang terletak di selatan Pulau Langkawi. Terdapat banyak fauna atau hidupan liar yang hidup bebas di sini. Tiada hotel atau chalet yang dibina di sini untuk mengekalkan habitat semulajadi yang asli kepada haiwan di sini.

Pulau ini adalah salah sebuah dari gugusan 99 pulau kecil yang terdapat di sekitar Pulau Langkawi. Fizikalnya yang unik dan membentuk satu formasi seperti seekor ‘singa’ lalu di namakan Pulau Singa Besar .



ramai betul depa dok kerumun bot

Kelihatan sekumpulan burung helang menanti ketibaan bot kami dengan terbang begitu rendah hingga ada yang seakan2 menyambar makanan dalam air dan menurut tekong bot kami, di sini ada pihak2 yang memberi makan helang2 ini dengan kulit ayam sebagai salah satu aktiviti bagi pelancong yang datang ke sini. tu sebab bila bot kami sampai je, mesti helang2 ini ingat yang "masa makan" mereka dan sampai.

Dulu pulau ini diuruskan kalau tak salah aku oleh Jabatan Perkhidmatan Verterinar tapi sekarang di bawah seliaan PKNK (Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah)

Pulau Singa Besar buat masa ini ditutup kepada pengunjung kerana kerja2 pembaikkan jeti dan sebagainya perlu dilakukan . Jadi pengunjung hanya dapat memerhatikannya hanya dari atas bot sahaja.








Burung helang di sini adalah dari pelbagai spesis yang aku sendiri tak tahu , tapi yang pasti sekor helang ini yang tetiba meluncur perlahan di tepi bot aku memang cukup menarik perhatian aku . Aku rasa dia ni mesti kira "otai" kerana saiznya yang besar dan berwarna putih.

Aku terpaksa setkan dslr aku ke 3D tracking sambil mode 4pfs kerana pasti rugi jika aku terlepas saat2 yang aku rasakan memang jarang untuk aku temui lagi . Jadi sekali tekan shutter, 4 keping foto sekali dapat aku rakamkan dan terpaksa pilih yang terbaik je .

Alhamdulillah

Sesiapa yang berpeluang berkunjung ke Pulau Langkawi , jangan lupa untuk "melompat dari satu pulau ke satu pulau" atau bahasa orang putehnya "hopping island" kerana pengalaman sebegini sungguh istimewa dan mendekatkan kita dengan alam semulajadi dan sebenarnya mendekatkan kita dengan pencipta kita sebenarnya.


8 ulasan:

  1. saya baru balik dari langkawi...
    penaattt...tak larat nak ber-island hopping.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. laaaa ni mesti penat hopping kat kedai duty free pak aji ismail hehehe

      Padam
  2. plus kedai idaman suri.......
    next time lah pulak pegi island hopping nie.....
    hiieeeee.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. insyallah

      mesti beg emma penuh cokelat dan cik correle hehehe

      Padam
  3. Patutla ramai cik lang di situ, memang tempat dia rupanya.

    Haritu nak tanya pasaipa dipanggil Pulau Singa Besaq tapi lupa, ini dah dapat jawapan :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. ciku

      hehehe secara tak langsung banyak mitos, lagenda dan sejarah yg saya sebelum ni tak ketahui psl langkawi saya dapat dari kunjungan ke sana

      Padam
  4. cantik alam semulajadi ni...insyaAllah akan sampai jua satu hari nanti

    BalasPadam
    Balasan
    1. insyallah

      nanti kalau jadi pi bulan jun, jgn lupa cuba aktiviti ni

      Padam