WARGA SCP

Ahad, Disember 27, 2009

IKTIBAR DARI TANAH SUCI : PART 1



MAKKAH telah mencatatkan dgn pelbagai pengalaman aneh, misteri dan cukupmenginsafkan. Melalui pengalamaan2 itu, akurlah kita betapa kita makhluk Allah kerap mengingkari perintahnya dan betapa Allah maha berkuasa. Ia boleh membalas perbuatan kita pada bila2 masa dlm apa jua bentuk sekalipun yg disukainya termasuklah yg mengaibkan kita.

Salah satu kisah menarik yg cukup baik utk kita ambil iktibar ialah mengenai seorg jemaah lelaki yg gagal masuk ke masjidil haram (MH).

Setiap kali hendak masuk ke MH, dia menjadi panik spt org ketakutan, lalu ia tergesa2 pulang ke hotel penginapannya.

Lelaki itu cuba lagi utk memasuki MH , tetapi kelakuan anehnya seperti berulang sehingga hampir seminggu sehingga ia tidak dpt bersolat di MH.

Tentu ada sesuatu yang menyebabkan Allah menimpakan dirinya dengan kejadian tersebut. Setelah diselidiki yang pada mulanya lelaki tersebut agak keberatan untuk menceritakan, akhirnya segala persoalan terjawab.

Ceritanya amat memalukan tetapi banyak ikhtibar dan pengajaran. Sebenarnya ia mempunyai hobi yang sangat hina dan buruk, iaitu suka menonton filem lucah. Filem lucah sudah menjadi seakan-akan "santapan" hariannya malah sebelum bertolak ke tanah suci pada malam terakhir, sempat lagi ia menontonnya.

Rupa2nya , lelaki itu memberitahu setiap kali hendak memasuki MH, dia tiba2 sahaja ternampak seorg wanita yang dalam keadaan berbogel menerkam ke arahnya spt mahu memeluknya. Kerana takut akan perlakuan wanita itu akan memalukan ditgh khalayak jemaah yg ramai, maka ia pun melarikan diri.

Jalan yang terbaik utknya hanyalah meminta keampunan dan taubat dengan sebenar-benar taubat iaitu taubat nasuha , dan semoga Allah mengampunkan dosa-dosanya itu.

Alhamdulillah, selepas itu. barulah bayangan dan gambaran yang sering menghantuinya sebelum memasuki MH hilang . Allah itu maha pengampun . Mintalah dan bertaubatlah kepadanya sekiranya kita telah "tersesat jalan"
 
Alhamdulillah, lelaki ini akhirnya diberikan petunjuk dan hidayah oleh Allah dan kembali ke jalan yang sepatutnya dalam islam.

Kesimpulan dari cerita ini, ialah kita sebagai manusia mempunyai berbagai2 hobi yang kadang-kala hobi tersebut ternyata melanggar hukum Allah. Cubalah kita hindari dan jauhi dari perkara-perkara yang mungkar dalam membentuk diri kita sebagai seorg muslim yang baik.

Semoga "suatu catatan perjalanan" lelaki tadi memberi kita sedikit kesedaran agar menjauhi larangan hukum yang telah ditetapkan dalam Islam.

Insyallah

15 ulasan:

  1. salam saudara Rezeki..

    alhamdulilah...semoga kita semua mendapat iktibar dari cerita yang di paparkan...insyalah...allah swt maha Pemurah dan Pengampon/Penyayang..


    waslam

    BalasPadam
  2. Salam Pak Itam,
    Hari ini saya rasa sungguh bertuah, kerana menjadi orang kedua selepas pemilik blog PDKM yang tersohor memberi komen di blog salah sorang lagi blogger yang mempunyai ramai peminat. Syukur alhamdulillah.

    Semoga paparan pada kali ini memberi pengajaran & tauladan kepada kita semua. Jangan buat kerja nakal-nakal..ngeh..ngeh..ngeh..

    Wasalam.

    BalasPadam
  3. Wah mama org ketiga pun kira ok...Lama tak bersiaran tentu sibok sangat....

    Cerita tu amat menakutkan dan mengharukan.Muga dpt iktibar..Masa mama ke sana ada imam dr group mama mengamok2 di sana ....Ya Allah ampunkan kami...

    BalasPadam
  4. Salam...CR..

    Semuanya ada tauladan dan pengajaran..kisah ni dalam mastika esisi haji kan....

    Perlu kita ingat...jangan sesekali bersangka buruk pada Allah...itulah caranya Allah memperbaiki kesilapan hambanya....alhamdulillah...dan insyallah taubat kita diterima oleh Allah..selagi hidup dan kita sempat bertaubat...bagaimana kalau sebaliknya....dah terlambat...doa dan harapan dari anak2 keluarga dan kawan2 semua moga dosa kita diampunkan...

    BalasPadam
  5. Salam CR,

    Saya suka membaca iktibar dari Kota Mekah...

    Tak sabar menunggu cerita seterusnya....

    BalasPadam
  6. Salam CR,

    Nauzubillahiminzalik..

    takut dan insaf dengar cerita macam ni. Moga Allah permudahkan urusan seandainya berpeluang bertamu di sana nanti.

    BalasPadam
  7. Salam CR,

    Amat menginsafkan..
    CR, apa cara terbaik yg perlu kita lakukan sebelum menjejakkan kaki ke tanah suci?
    Jika tiada aral sy akan ke sana nanti atas izin Allah..

    BalasPadam
  8. salam lie


    aduss ,penat, baru keluar hutan tebal he he he

    Allah tu maha pengampun dan penyayang,

    BalasPadam
  9. salam abg sulong

    pak itam baru keluar hutan he he he

    kita semua masa mudakan penah "menakal" he he he

    tgh nk siapkan n2 baru ngeh,ngeh,ngeh

    BalasPadam
  10. salam mama ju

    seminggu dua ni tersangatlah sibuk nya, Allah je yang tahu . bila malam dh keletihan

    semua keperluan pelanggan perlu diuruskan dgn cepat dan sebaik mungkin walaupun last munit punya pesanan , insyallah. ahad ni pun terpaksa keje , siapkan kerja2 last minit punya pesanan

    alhamdulillah

    BalasPadam
  11. salam shami

    dr buku cerita dr mekah edisi terhad

    allah tu maha pengampun lagi maha mengasihani

    BalasPadam
  12. salam shami

    dr buku cerita dr mekah edisi terhad

    allah tu maha pengampun lagi maha mengasihani

    BalasPadam
  13. salam tikah

    insyallah, nti pak itam sambung , byk citenya yg menarik utk dijadikan ikhtibar dan pengajaran

    BalasPadam
  14. salam wan

    insyallah, tanamkan tekad dan azam wan utk ke sana , satu hari nti sampai lah

    BalasPadam
  15. salam syima

    satu amalan yg baik sebelum ke sana dan juga jika tidak ke sana sekali pun ialah solat sunat taubat setiap malam selepas magrib, atau isyak atau 2/3 malam , insyallah

    BalasPadam