WARGA SCP

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

السلام عليكم dan Selamat Sejahtera

ALHAMDULILLAH

Tanggal 30 Mei yang lalu bersamaan hari isnin, selepas sahaja solat asar di teratak kami, perjalanan kami bermusafir utk menyelusuri zaman keagungan dan kegemilangan islam bermula dengan Istanbul diikuti Madinah dan Makkah , namun tujuan dan fokus utamanya ialah mengunjungi makam Rasulullah dan Baitullah seperti mana kami berdoa semasa meninggalkan makam Rasulullah dan Baitullah 4 tahun lalu agar kami dipanjang umur dan dimurahkan rezeki dan yang paling penting dijemput semula oleh Allah sebagai tetamuNYA setiap 5 tahun dan Allah menjemput kami setahun lebih awal dari jangkaan 5 tahun. Sebenarnya perancangan ke sana dah pun tertanam dalam hati semasa kaki kami melangkah pergi meninggalkan Kota Makkah 4 tahun dahulu.

Aku sangat2 bersyukur kerana hajat kami sampai jua dengan izin Allah .

Perjalanan melalui tambak johor menyeberangi selat Tebrau begitu lancar sekali dan hampir 6.30 petang kami telah sampai ke Changi Airport di mana penerbangan dengan Turkish Arlines jam 11.10 malam nanti akan beerlepas .

Namun kaunter Turkish Arlines hanya dibuka pada jam 8 malam 3 jam sebelum penerbangan tidak seperti penerbangan antarabangsa lain yang lebih awal 4-5 jam sebelum penerbangan menyebabkan kami berniat solat jamak takhir kerana kemudahan surau hanya dibahagian dalam airport. Hampir jam 9.00 malam juga baru urusan bagasi selesai dan berkejar kami ke kaunter imigresen pula lantas ke surau . Alhamdulillah, urusan yang paling penting dengan Allah dapat dilunaskan .

bapak nak main satu lagu kat piano tu
tapi depa tak bagi, takut penonton2 leka mengadap bapak main piano tu
sampai
tertinggal penerbangan nanti

Penerbangan 11.10 malam tertunda seketika sedangkan enjin kapal terbang dah hidup pun, penumpang semua juga dah sedia kerana "heavy traffic" di sini luarbiasa sekali dengan banyak kapal terbang yang turun dan naik pada hari itu.

Akhirnya setelah 20 minit berlalu, kami meninggalkan bumi singapura utk menempuh perjalanan yang sangat panjang ke Lapangan Terbang Antarabangsa Atartuk , Istanbul lebih kurang 11 jam juga. Macam biasa , makan tidur dan makan tidur je dalam "flight"

6.15 pagi waktu Turkeye, selamat mendarat dan urusan imigresen hanya memakan masa 5 minit je krn sekarang tiada visa bagi rakyat Malaysia memasuki Turkeye, sepatah haram pun pegawai tu tak tanya masa cop pasport dan aku lah yang mula2 keluar dan di sambut oleh pemandu pelancong berbangsa turkeye bernama Wildann Cilik .

Dan akhirnya rombongan kami seramai 41 orang termasuk seorang pegawai a.k.a ketua rombong dari Rayhar Travels kini telah berada dalam bas utk memulakan penjelajahan kami di bumi Turkeye krn kami hanya akan dibenarkan check in hotel pada jam 2.00 ptg.

Untuk pengetahuan kalian , sekarang di sini baru nak masuk musim bunga dan suhu nyaman sekitar 16-20 darjah celcius siangnya dan malam dalam 14-16 darjah celcius. Beza waktu pula adalah 5 jam dari waktu malaysia.

foto pertama yg bapak ambil di bumi turkeye
pemandu bas dan pemandu pelancong kami

esok2 jelah sambung
nak tidur , esok nak noreh pepagi pasal dah 2 minggu tak pi noreh ni
hehehe

wasalam

14 ulasan:

1. salam,

selamat kembali. gambar2 memang menawan mata

2. Assalamualaikum Pak Itam,

Kakak suka membaca N3 perjalanan teman blogger. Walau tak sampai sana tapi membayangkanlah saja.

3. alahaiiii...pendeknyer pulak ...cu citer pepanjangggg....gmbr2 letak manyakkk ...tak sabar ni...

4. CR,

Permulaan perjalanan yang menarik....bagus rancangan ke Turki dan selepas itu buat umrah....Insyallah

5. salam - selamat kembali - cantik bandar Istanbul - umrah ke 2 saya 10 tahun lepas transit kat Istanbul juga 1 hari 1 malam.

***Biar betul Pak Itam nampak saya kat masjidilharam ! Betul @ salah = masing2 sibuk dengan urusan dengan Allah swt

BalasPadam
  6. Assalamualaikum pak itam,..

wah..berminat sungguh saya nak tahu kisah selanjutnya dalam perjalanan pak itam kali ni..

nanti senang-senang kita jumpa kat pasar tani hc ye...

7. salam pak itam,
    selamat kembali

8. waalaikumsalam az

terima kasih
    nantikan koleksi foto dalam setiap n3 yang akan datang , foto menceritakan segalanya

9. waalaikumsalam kak zakie

insyallah, berkongsi cerita berdasarkan pengalaman

10. kak nab

hehehe ni macam baru panas enjin kereta kak, slow slow hehehe

around 2500 pcs koleksi foto , kena pilih dulu yg mana sesuai hehehe

11. rosli

alhamdulillah
    semua perancangan dgn izin Allah jua

12. cigku SAK

kami 4 hari di istanbul sebelum bertolak ke tanah suci dan balik sehari lagi sebelum sambung penerbangan pulang

heheheh saya gurau je cikgu

dgn org yang ramai masa tu,mana nak kenal hehehe

13. waalaikumsalam hajjah amz

alhamdulillah, no hal punya tapi selalu mak itam ke pasar tani, saya pula hantam jogging hehehe

takpe, nanti lps saya jogging kita sarap nasi lemak atau roti canai kat warung di pasar awam tu tepi kedai suratkhabar hehehe