WARGA SCP

Jumaat, November 25, 2011

DOA, DOA, DOA DAN TAWAKKAL

sib baik tak balik naik buggy
hehehe

ALHAMDULILLAH

Kereta hanya sekadar keperluan hidup dan tak lebih dari itu, namun doa sebenarnya bukan sekadar keperluan , malah aku anggap sebagai satu kemestian mengiringgi perjalanan kehidupan ku sehari-harian.

Tempohari semasa aku nak ke Kuala Rompin, dalam perjalanan menuju Mersing, bunyi "ting" dari moto roda tiga aku menandakan ABS tidak berfungsi berserta FTM dan DBC akibat kegagalan teknikal salah satu dari speed sensor yang memantau . Semua pakai "computerised" dalam teknologi terkini , jadi sedikit masalah teknikal timbul akan memberi amaran .

Moto roda tiga ni masih boleh dipandu , tapi kena berhati2 sedikit dan elakkan membrek secara mengejut . Doa dalam hati agar aku tidak memerlukan melakukan emergency break sepanjang perjalanan nanti dan juga balik . Kalau tak , nampak gaya aku balik naik buggy golf tu le gamaknya hehehe

Alhamdulillah,
Doa ku dimakbulkan Allah dan perjalanan pergi balik semuanya dalam perlindungan dan kerahmatannya.

Moto roda tiga ni perlu dihantar ke AB untuk dilakukan pemeriksaan dan aku lakukan hujung minggu sudah dan perlu menunggu kelulusan pihak ibu pejabat kerana di bawah tanggungan mereka .

Temujanji ku hari ini untuk kerja2 penggantian tersebut. Mau makan sehari juga kerana semua perlu dilakukan dengan teliti dan didianogsis . Hari ni pulak hari Jumaat . Patah kaki aku nanti kena tunggu sehari suntuk pula di louge AB. Kalau dekat rumah , aku dah menapak balik. Namun semalam aku berdoa kehadrat Allah S.W.T agar urusannya nanti dipermudahkan . Aku mohon kepada Allah agar semuanya berjalan dengan lancar dan tak mengganggu nanti aku nak solat jumaat dan tak perlu aku nak "menaun" kat sana.

Pagi tadi selepas dalam jam 7.00 pagi , aku start motoroda tiga ni dan memecut ke JB. Alhamdulillah, tetiba lampu amaran menandakan masalah teknikal tu padam .

Sempatlah juga aku memecut untuk menggelakkan kesesakkan jalanraya nanti . Allah telah memakbulkan permintaan ku untuk dipermudahkan. Tiba je di AB, ia menyala kembali. Alhamdullillah sekali lagi ku ucapkan kerana aku dah selamat sampai.

Masuk ke lounge servis department , aku bertemu dengan managernya lalu menyatakan temujanji ku hari ni untuk moto roda tiga ku.

Allah mendengar dan memakbulkan lagi doa ku. Manager tu mengarahkan anak buahnya menyediakan sebuah moto roda tiga gantian buat ku untuk digunakan sementara semua urusan penyelenggaraan nanti selesai lebih kurang jam 3 petang. Jadi aku tak perlu "menaun" kat sini .

Terima kasih Allah kerana Kau mempermudahkan lagi urusan ku .

Start moto roda tiga gantian dan terus aku balik ke teratak ku di HC dan dapatlah aku melakukan beberapa perkara lain bersama seorang staf ku .

Alhamdulillah,
Allah memudahkan urusan ku untuk bersolat Jumaat nanti tengahari ni dan lepas tu terus nanti aku ke JB .

Apa yang nak aku kongsikan di hari jumaat yang mulia ini,
kita berdoalah dan mintalah pada Allah , kemudian kita tawakkal

Doa kita nak dimakbulkan olehNYA atau tidak bukan urusan kita kerana Dia Maha Mengetahui

Kalau doa kita dimakbulkan , bersyukurlah dan kalau tidak dimakbulkan,kita tetap perlu bersyukur dan janganlah kita bersangka buruk .

Doa sebenarnya memainkan peranan penting dalam kehidupan kita sebagai seorang muslim dan doa jugalah dikatakan senjata paling ampuh untuk kita yang umat lain takda keistimewaan tu. Janganlah kita sesekali mempersoalkan Allah jika doa kita tidak dimakbulkan . Tidak semestinya apa yang kita doakan akan diperkenankan.

Akhir kalam,
aku berdoa di hari jumaat yang mulia ini agar kalian semua khalayak pembaca SCP samada yang aku kenali atau tidak sentiasa dirahmati Allah dan dalam perlindungNYA serta berbahagia selalu.


Alhamdulillah
Alhamdulillah
Alhamdulillah


ni motoroda tiga yang depa kasi aku pakai
nanti lepas jumaat kena pulangkan
kalau depa terus kasi je sebagai "complimentary" kan best
hehehe

kata itu doa

ok , aku nak pi bentang tikar kat masjid


9 ulasan:

  1. Salam pak itam

    Sentiasa berdoa...setiap masa....terasa diri dipimpin olehNya
    terbukti...yakin dengan janjiNya...kalau yg didoa tak dapat, mungkin ada yang lebih baik sedang dalam perancanganNya utk kita.

    BalasPadam
  2. Salam Pak Itam... benar kita tak dapat lari dari berdoa. Jangan kata doa utk diri sendiri... hari itu pasukan Harimau kita lawan Indon... kakak setiap kali nak sampai pintu gol pun siap berdoa walau tak makbul tapi akhirnya penalty kita menang... doa rakyat M'sia semua dah makbul.

    Selamat menyambut tahun baru Pak Itam & family - dari kakak

    BalasPadam
  3. Salam Pak Itam,

    Amin...semoga doa pak itam di makbulkan Allah ..

    BalasPadam
  4. Salam Rezeki.
    lagi satu kisah yang mengasyikkan dari tuan punya yang banyak bermuhasabah diri...alhamdulillah...

    BalasPadam
  5. waalaikumsalam shami

    kita sebagai hambaNYA hanya mampu berdoa dan berdoa dan selebihnya urusan Allah

    insyallah

    BalasPadam
  6. waalaikumsalam kak zakie

    selamat tahun baru hijrah juga buat kak sekeluarga, moga sentiasa dalam perlindungan dan kerahmatan Allah

    BalasPadam
  7. waalaikumsalam kak sidah

    insyallah

    BalasPadam
  8. waalaikumsalam uncle

    alhamdulillah

    kalau balik kl nanti, kita pi mengeteh hehehe

    BalasPadam
  9. Perghhh Motoroda bapakkkkk... Adehdehdehdehdeh..

    BalasPadam