WARGA SCP

Rabu, November 09, 2011

HARI-HARI DI MINA


بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

السلام عليكم dan Selamat Sejahtera

ALHAMDULILLAH
Suasana dalam khemah kami kembali ceria selepas solat zohor berjemaah secara jamak tamam . Tilam2 dilipat semua ketepi .Beg2 pula dilonggokkan kerana sepanjang waktu di sini, kami bersolat secara berjemaah dalam khemah masing2 kerana itu sahaja tempat yang ada buat masa ini di Mina. Jadi apabila masuk waktu, kedengaran azan berkumandang dari khemah masing2 .

Hari 10 Zulhijjah yang dikenali sebagai hari Nahar disambut kami yang masih berpakaian ihram dengan begitu sederhana tapi meriah sebenarnya. Masing2 yang ada bawa serunding mengeluarkan dan kami makan beramai2 dengan nasi panas yang diambil dari pihak penyediaan makanan yang dilantik oleh kerajaan Arab Saudi.

Masa tu terkenang juga anak2 kat kampung yang selama ini tak pernah "miss" menyambut hari raya bersama kedua ibubapanya. Tapi kami punya misi lagi besar di sini ke atas "Pencipta" kami sebagai menyempurnakan rukun islam yang ke 5.

Meremang bulu roma dan semangat membara bila kedengaran
laugan takbir dan tahmid memuji kebesaran Allah
kedengaran bergema di keseluruhan bumi Mina
oleh jemaah ketika menuju ke Jamrah
Alangkah indahnya jika semua umat islam bersatu
tentu kita lebih kuat dan orang lain tidak dapat memperkotak-katikkan kita
tapi sekarang musuh islam bukan dari kalangan orang bukan islam sahaja
kerana terdapat segelintir orang yang beragama islam dan mengaku islam yang kini
menjadi musuh dan duri dalam daging kepada kita sekarang
itulah hakikatnya dunia akhir zaman
kita perlu mengakuinya

11,12,13 Zulhijjah pula dikenali dengan Hari Tasyrik . Bagi yang tidak melakukan "Nafar Awal", akan bermabit di bumi Mina ketiga2 hari 11,12,13 dan bagi yang telah berniat melakukan "Nafar Awal" pula akan meninggalkan bumi Mina tanggal 12 Zulhijjah.

Namun bagi sesetengah jemaah yang yang merasakan berada di bumi Mina ni yang segala keperluan asasnya dalam tahap yang minumun, ada yang berulang alik dari dari Makkah setiap hari dan kembali ke Mina untuk melengkapkan 1/3 malam dan apabila cukup masa bermabit, terus melakukan lontaran dan pulang semula ke Makkah. Cabaran mental dan fizikal agak besar di sini bagi sesiapa yang "tak biasa" dan "tak mahu membiasakan" diri dengan kemudahan yang disediakan. Kemungkinan besar, mereka tak dapat menghayati salah satu falsafah haji yang keadaannya "berkusut masai" dan bukan dalam keadaan "bersenang-senang".

Maklumlah, keadaan tidur yang berhimpit-himpit , keadaan tandas yang sungguh terhad bagi menampung jemaah yang terlalu ramai hingga boleh menimbulkan sifat amarah bila dah nak terkucil dan yang didalam tandas pula tak keluar2,

Itu hanya sekelumit cabaran dari pelbagai lagi bentuk cabaran yang menguji tahap kesabaran dan keimanan kita hingga boleh menyebabkan seseorang yang tidak kuat fizikal dan mentalnya akan "tewas" juga seperti terucapnya dari mulut seorang jemaah di hadapan ku yang berkata "cukuplah sekali menunaikan haji" kerana tak tahan dengan semua cabaran yang dilaluinya.

"Sayang sekali" kerana jika semalam banyak airmata yang berguguran di Padang Arafah , tapi bila tiba di Mina pula banyak pula "rungutan" yang terkeluar tanpa kita sedari sedangkan itu semua sebenarnya hanya sekelumit "ujian kecil" dari Allah S.W.T untuk menguji tahap kesabaran hanbaNYA .Bukan selalu kita menemui "ujian yang sebegini".

Itulah hakikatnya kita sebagai manusia yang perlu kita akui penuh kelemahan di sisi Allah namun jangan jadikan ia sebagai alasan untuk "tidak mahu berubah. Moga2 kita semua sentiasa cuba memperbaiki diri kita dari masa ke semasa dan sentiasa mendapat taufik dan hidayah dariNYA.

Apa yang aku temui sepanjang di Mina aku simpan dan jadikan ikhtibar dalam membentuk diri ku menjadi insan yang lebih baik selepas ini kerana malam nanti aku akan melontar buat pertama kali di jamrah sebagai perlambangan dalam memerangi sifat2 syaitan yang sentiasa menghasut umat islam seperti mana ikrarnya suatu masa dulu yang akan menyesatkan dan melalaikan hingga tiba hari pembalasan kelak.


Sedikit perkongsian "HARI-HARI DI MINA" ini sebenarnya untuk mengingatkan kembali janji ku di bumi Arafah, Mudzalifah dan Mina suatu ketika dulu agar terus sabar dan sentiasa redha dan berlapang dada serta hati akan setiap dugaan dari Allah kerana aku manusia yang lemah perlu selalu mengingatkan diri ku sendiri .

Insyallah.


8 ulasan:

  1. SALAM,

    DI MINA INI SEBENARNYA AKAN MENGUJI TAHAP KESABARAN JEMAAH HAJI KE ARAH HAJI MABRUR.

    BalasPadam
  2. T.kasih pak itam atas perkongsian. Mmg teringin sgt nk ke sana lg

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum Pak Itam

    teringat
    gatal2 kena kenbes kemah tu....

    Wassalam

    BalasPadam
  4. salam,

    semuga dapat pergi ke sana dalam melakukan ibadat haji 2012. AMIN

    BalasPadam
  5. waalaikumsalam tuan hashim

    moga kesabaran sentiasa kekal dalam diri kita semua bukan sahaja di sana tapi juga dalam menjalani kehidupan seharian kita

    insyallah

    BalasPadam
  6. puan ummi

    insyallah

    moga kita semua dijemput lagi menjadi tetamuNYA

    BalasPadam
  7. waalaikumsalam atuk

    mesti atuk kena bahagian tepi khemah
    hehe

    BalasPadam
  8. waalaikumsalam puan rozila

    insyallah

    moga dijemput menjadi tetamuNYA

    BalasPadam